جام جم آنلاين: راديو را رسانه فردا گفتهاند؛ چراكه در عرصه رسانهها، راديو از ميزان تاثيرگذاري و سرعت در اطلاعرساني و رشد و توسعه فرهنگ جامعه و افزايش سطح آگاهي و دانش جامعه و ايجاد نشاط و اميد بيشتري برخوردار است.
نمايش راديويي به دليل قابليت تخيلبرانگيزياش به مخاطب قدرت انتخاب و راهيابي به زواياي پنهان و ناشناخته درونش ميدهد.
داستان نمايش و نشانههاي هدفمند آن، به وسيله تخيل مخاطب براساس گفتوگوي بين شخصيتها، فضاهاي مرتبط با جغرافيا و موفقيت صحنهها، اصوات زنده و محيطي و موسيقي را ايجاد ميكند كه شنونده مختار به انتخاب و تصويرسازي در ذهن خود ميشود.
به اين ترتيب عالم تخيل، روايت، خاطرات و زندگي بيروني و دروني انسان موضوع ايدهآل براي نمايش راديويي ميشود.
در رسانه راديو، مسائل عيني را ميتوان در ذهن بازآفريني كرد، لذا اين حقيقت كه حتي چنين تصاوير عيني از دنياي واقع بايد به وسيله شنونده و درون وي ساخته و پرداخته شود، به خالق اثر نمايش راديويي امكان ميدهد تمايز بين حقيقت و خيال يا رويا و واقعيت را به شنونده واگذار كند.
خاستگاه، قابليتها و رويكردهاي موثر نمايش كه توسط توليدكننده مورد هدف قرار ميگيرد همان نشر و ترويج انديشهها و زمينهسازي براي بروز خلاقيتهاست كه جنبههاي تربيتي نمايش را شامل ميشود و ديگر، زمينههاي آموزشي كه به معرفي ميپردازد و مورد ديگر رويكردهاي تفريحي و سرگرمي آن است كه انبساط خاطر مخاطبان را فراهم ميكند.
نمايش به طور عام كوششي است در ارائه و بازآفريني تصويري از تجربيات آدمي در جهات و وجوه مشترك، سرعت و جوهر انسان و هستي و شناخت مواهب الهي و مقابله با تاريكيها و هر آنچه شكل و مضموني از شر و بدي و گناه دارد. (جام جم - ضميمه قاب كوچك)
جواد پيشگر