حجتالاسلام ميرمعزی عنوان كرد:
«تزاحم منافع» در نظام سرمايهداری در تعارض با مصالح اجتماعی قرار میگيرد
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت اظهار كرد: در نظام اقتصاد سرمايهداری غرب «تزاحم منافع» به رقابت انسانها برای كسب منافع میانجامد و در اين صورت، انسانها هيچ انگيزهای برای گذشت از منافع شخصی خود و پرداختن به مصالح اجتماعی ندارند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، چهارمين نشست از سلسله جلسات نظريهپردازی در حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «نظام اقتصادی از ديدگاه قرآن كريم» با حضور حجتالاسلام و المسلمين سيدحسين ميرمعزی، عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت و عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، امروز دوشنبه، پنجم تيرماه، در سالن كنفرانس سازمان فعاليتهای قرآنی كشور برگزار شد.
بنابر اين گزارش، حجتالاسلام ميرمعزی در اين جلسه به ادامه مبحث «جهانشناسی و اقتصاد از ديدگاه قرآن كريم» از سلسله مباحث «مبانی فلسفی نظام اقتصادی اسلام از ديدگاه قرآن كريم» پرداخت و اظهار كرد: هدفدار بودن جهان و عبث نبودن آن، برخورداری جهان از خزائن غيبی، از جمله مهمترين نكات افتراق مبانی هستیشناسانه و نظام اقتصادی اسلام با ديدگاه مكتب سرمايهداری غرب است.
وی تصريح كرد: بر اساس مبانی قرآنی جهان ماده و طبيعت تنزيل يافته جهان غيب است. در جهان غيب همه موجودات در نزد خداوند دارای وجود مجرد هستند و خداوند همه اين موجودات مجرد را به قدر معلومی در قالب ماده تنزيل كرده است. كليدهای خزائت الهی در نزد خداوند است و خداوند اعلام كرده كه از طريق كليدهايی چون رعايت تقوا و ترك گناه، اطاعت خداوند و مجاهده و ياری كردن دين خداوند، باب خزائن الهی به روی انسانها گشوده خواهد شد.
حجتالاسلام ميرمعزی در بخش ديگری از سخنان خود اظهار كرد: مطلب مهم بعدی در جهانشناسی از ديدگاه قرآن آن است كه جهان محل ابتلای آدمی است؛ در حقيقت ما سه جهان غيب، دنيا و آخرت داريم. انسان در اين دنيا اعمالش هدر نمیرود و اگر ذرهای كار نيك يا بد انجام دهد، نتيجه آن را در جهان ديگر خواهد ديد.
نويسنده كتاب «نظام اقتصادی اسلام» خاطرنشان كرد: در اقتصاد غرب انسان به دنبال حداكثر كردن نفع شخصی مادی خود است و در اين كار كاملاً آزاد است. «تزاحم منافع» به رقابت انسانها برای كسب منافع میانجامد و اين رقابت در مفهوم غربی آن به معنای تنازع بقا در بازار است.
بر اساس آموزههای اسلامی دو نظام علت و معلولی مادی (عالم ملك) و مجرد (عالم ملكوت) بر عالم حاكم است. ملك و ملكوت بيدالله قائمند و تناقضی باهم ندارند و در كنار هم و هماهنگ باهم به وسيله خداوند قیّوم اداره میشوند و هر پديدهای دارای دو نوع علت مادی و مجرد است
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت در بيان نتيجه اين رويكرد اضافه كرد: در نتيجه گروهی از اقويا پيروز ميدان جنگ شده و سرمايهدار میشوند و باقی افراد در اين بازار شكست میخورند. اين فرآيند رقابت، كارخانهای است كه تمركز ثروت را در دست عدهای خاص دست به دست میكند.
وی ادامه داد: در اين صورت انسانها هيچ انگيزهای ندارند تا از منافع شخصی خود بگذرند و به مصالح اجتماعی بينديشند و از همين روست كه در نظام سرمايهداری غربی تأكيد میشود كه به سبب تعامل افراد با يكديگر بر اساس نفع شخصی خود، دولت بايد به فكر مصالح اجتماعی باشد. دولت شكست خوردههای ميدان رقابت را ترميم میكند، چراكه مردم خود انگيزهای برای اين كار ندارند.
حجتالاسلام ميرمعزی عنوان كرد: اما اگر دقت كنيم، دولتمردان كه بايد به فكر مصالح اجتماعی باشد، خود متشكل از افرادی است كه به دنبال نفع شخصی خود هستند و اين بنبست لاينحلی است كه نظام سرمايهداری همواره با آن درگير است و هنوز نتوانسته تا آن را حل كند.
وی افزود: در اسلام با عقيده به جهان آخرت و دنيا را مزرعه آخرت دانستن، خداوند بين حفظ مصالح اجتماعی و ثواب اخروی تساوی قرار داده و پيوند برقرار كرده و با اين اعتقاد از بنبست موجود در نظام سرمايهداری خارج شده و در اين صورت است كه انسان انگيزه پيدا میكند تا از درون مصالح اجتماعی، امنيت، عدالت و قانون را رعايت كند.
عضو هيئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی با اشاره به اينكه هرچه باور به آخرت قویتر شود، مصالح اجتماعی بهتر رعايت خواهد شد، ادامه داد: بر اساس آموزههای اسلامی ويژگی ديگر جهان آفرينش آن است كه برخوردار از يك نظام متقن علی و معلولی است و تناقض يا به تعابير قرآنی «تفاوت» و «فتور»ی در آن راه ندارد.
وی در بخش ديگری از سخنان خود به دو فرق اساسی نظم موجود در جهان از منظر مبانی جهانشناسی اسلام و نظام سرمايهداری پرداخت و گفت: ما قائليم كه اين نظم به دست خداوند باقی است؛ او قیّوم است و پايداری اين نظم به افاضه اوست. در حالیكه بر اسای مبانی فلسفی نظام سرمايهداری، خداوند «ساعتساز لاهوتی» در نظر گرفته میشود كه جهان را منظم خلق كرده، اما اكنون آن را رها كرده و در اداره آن دخالتی ندارد.
عضو شورای عالی الگوی اسلامی ـ ايرانی پيشرفت تصريح كرد: دومين فرق آن است كه بر اساس مبانی فلسفی نظام سرمايهداری غرب، اين نظم مختص جهان ماده و طبيعت است؛ اما ما معتقديم كه اين نظم شامل جهان مجردات نيز میشود.
وی در تشريح اين مطلب گفت: بر اساس آموزههای اسلامی دو نظام علت و معلولی مادی (عالم ملك) و مجرد (عالم ملكوت) بر عالم حاكم است. ملك و ملكوت بيدالله قائمند و تناقضی باهم ندارند و در كنار هم و هماهنگ باهم به وسيله خداوند قیّوم اداره میشوند و هر پديدهای دارای دو نوع علت مادی و مجرد است.