حضرت اباعبدالله الحسين(ع) به رغم آگاهی از انحراف جبهه كفر و بيان اين انحراف، از اصول اخلاقی و انسانی تعدی نمیكنند، زيرا میخواهند به گفتار پيامبر اسلام(ص) مبنی بر اتمام مكارم اخلاق عمل كنند و اوج مكارم اخلاقی، پايبندی به اخلاق در سختترين شرايط و هجمههاست.
حجتالاسلام و المسلمين مهدی مهريزی، مدرس حوزه و دانشگاه و مؤلف كتاب «ماهيت انسانی قيام امام حسين(ع)»، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به بيان ماهيت انسانی قيام امام حسين(ع) پرداخت و اظهار كرد: در تاريخ حادثههای زيادی رخ داده كه تأثيرات آن از ميان رفته است و ملاحظه نهضت عاشورا ما را به اين نتيجه میرساند كه امام حسين(ع) در سختترين شرايط به قرآن و سنت پيامبر(ص) و پيشوايان دينی پايبند بوده است.
وی با اشاره به اينكه بسياری از انسانها تا زمانی راستی و صداقت دارند كه تضادی با منافع آنها نداشته باشد يا احترام ديگران را تا زمانی نگاه میدارند كه ديگران در مقابل آنان كرنش كنند، گفت: اما اگر روزی به آنها انتقادی شود، ورق برمیگردد. شخصی كه بتواند در همه شرايط و همه مصيبتها و در اوج ستم از مرزهای دينی و انسانی فراتر نرود، اوست كه میتواند اسوه اخلاق باشد و همين جنبه است كه قيام امام حسين(ع) را ماندگار میكند.
نويسنده كتاب «ماهيت انسانی قيام امام حسين(ع)» افزود: حفظ حرمت انسان و جايگاه انسانها، در حالی كه حتی آن انسانی كه حرمت او نگاه داشته میشود، ظالم و ستمگر باشد، رفتاری است كه امام حسين(ع) طبق آن رفتار میكند و حريمها را نگاه میدارد، زيرا همان ظالم و ستمگر، پيش از همه چيز، انسان است و در همين حد، دارای حقوقی است و نمونههای فراوانی از اين قبيل موارد از تاريخ استخراج شده است.
مهريزی همچنين اظهار كرد: آفتهايی كه میتواند بر ماندگاری اين نهضت عظيم تأثير سوء بگذارد، اين است كه پيروان اين ديدگاه با رفتارهای نامناسب، آن را مورد خدشه قرار دهند. به عنوان مثال، عزاداریهايی كه در اين خصوص صورت میگيرد، نبايد به عنوان هدف در نظر گرفته شود يا موجب تقويت يا تشديد خصلتهای غير اخلاقی شود و يا سبب سوء استفاده مخالفان تفكر اسلامی قرار گيرد.
وی ادامه داد: يكی از آسيبهای موجود در رويكرد ما به واقعه عاشورا، تكبعدی نگاه كردن به آن است كه به سبب برجسته كردن يكی از وجوه آن رخ میدهد. مظلوميت، واقعيتی غير قابل انكار در واقعه عاشوراست، اما در توجه به حادثه عاشورا بايد تمام ابعاد آن را در نظر گرفت. همچنين گاهی ديده میشود كه مجالس عزاداری بسيار پرشور برگزار میشود، اما برگزاركنندگان چنين مجالسی بعضاً پيش و پس از حضور در اين مجالس، به اخلاق، حقوق و رعايت حريمها توجه نمیكنند.
اين مدرس حوزه و دانشگاه، ضمن بيان اينكه مجادلهای كه در روز عاشورا رخ داد، نشان داد كه هر چه خشونت يكی از طرفين بيشتر باشد، در اين سوی ميدان در جبهه حق، پايبندی به ارزشها همچنان ادامه دارد، افزود: امام حسين(ع) به رغم آگاهی از انحراف طرف ديگر، از اصول اخلاقی و انسانی تعدی نمیكنند، زيرا میخواهند به گفتار پيامبر اسلام(ص) مبنی بر اتمام مكارم اخلاق عمل كنند و اوج مكارم اخلاقی، پايبندی به اخلاق در سختترين شرايط و هجمههاست.
وی اظهار كرد: تضاد جبهه نور و ظلمت در اين آيه شريفه نمايانگر میشود كه «... وَلاَ یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ...؛ نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد» (مائده/8)؛ مطابق اين آيه بدی ديگران نبايد باعث شود كه كسی از مكارم اخلاقی خارج شود. در اينجا قرآن عدالت را مرز حقوق برشمرده است و در روايت پيامبر(ص) كه فرموده است: «إنّی بُعثتُ لأتمّم مكارم الاخلاق؛ برای كامل كردن مكارم اخلاق مبعوث شدهام»، تتميم مكارم اخلاق اقتضاء میكند كه دست از اخلاق برنداريم.
نويسنده كتاب «ماهيت انسانی قيام امام حسين(ع)» خاطرنشان كرد: به همين جهت است كه اگر يزيديان بدی میكنند، در جبهه امام حسين(ع) كسی بدی نمیكند و اگر در آن جبهه، كسی قساوت به خرج میدهد، اينان رحمت و مهربانی به خرج میدهند. اگر آنها حرمتها را میشكنند، اينان حرمتها را محترم میشمرند؛ فلذا پاسخ اين تضاد را میتوان در همين پايبندی به اخلاق جست.
يادآور میشود كتاب ماهيت انسانی قيام امام حسين(ع) شامل شش مقاله است و مؤلف آن كوشيده است كه نقش امام حسين(ع) را در ماندگار شدن قيام عاشورا تبيين كند. «تحليل اهداف قيام امام حسين(ع)»، «نقش زنان در حادثه عاشورا»، «تحليلی درباره اشعار امام حسين(ع)» و «آسيبهای عزاداریها» عناوين برخی از مقالات اين كتاب است كه به قلم حجتالاسلام و المسلمين مهدی مهريزی و توسط نشر صحيفه خرد به چاپ رسيده است.