ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 31 خرداد 1391     |     کد : 38364

زیبایی مسجد تاریخی جانبهان متعلق به دوران صفویان احیا می‌شود

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از اختصاص یک میلیارد ریال ...

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی از اختصاص یک میلیارد ریال برای مرمت مسجد تاریخی "جانبهان" بستان‌آباد خبر داد و گفت: با مرمت این مسجد دوره صفویه، زیبایی‌ آن احیا می‌شود.

تراب محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز،‌ فضای داخلی مسجد جانبهان بستان‌آباد را منحصر بفرد دانست و اظهار داشت: معماری داخلی مسجد جانبهان بستان‌آباد آرامش روحانی خاصی را به همراه دارد.

وی در معرفی مسجد روستایی "جانبهان" بیان کرد: مسجد جانبهان در روستای بستان‌آباد واقع شده و تنها مسجد روستایی تاریخی این منطقه است که با توجه به ستون‌های منقش و کنده‌کاری شده‌اش، برخی محققان و باستان‌شناسان آن را متعلق به دوران صفویه می‌دانند.

وی با بیان اینکه هنوز تمام مراحل لایه‌برداری این مسجد اجرایی نشده است، افزود: با انجام عملیات لایه‌برداری پیش‌بینی می‌شود دوره تاریخی این مسجد به دورانی پیش از صفویه بازگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، با اشاره به ثبت ملی مسجد جانبهان به تشریح زیبایی‌های این مسجد تاریخی پرداخت و گفت: فضای داخلی این مسجد شبستانی زیبایی منحصر به فردی دارد و بر خلاف دیگر مساجد شبستانی منطقه کمرپوش زنانه نداشته، یک طبقه بوده و دارای سقف کوتاهی است.

وی با بیان اینکه این مکان مذهبی و تاریخی در طول دو دوره دچار تغییرات عمده شده است، گفت: مسجد پیش از این طاق‌هایی جناقی داشت اما در اثر تغییرات این طاق‌ها هلالی شده‌اند که در نظر داریم آنها را به همان شکل اولیه آنها بازگردانیم تا زیبایی خاص و بدیع آنها احیا شود.

محمدی الحاق محراب و ورودی در 50 و 20 سال گذشته را از دیگر تغییرات این مسجد عنوان کرد و گفت: ورودی مسجد به دلیل عدم همخوانی با معماری مسجد در عملیات بازسازی به شکل اولیه‌اش بازگردانده شده و سردر مناسبی نیز برای مسجد ساخته خواهد شد.

وی معماری خاص داخلی مسجد که در زمان خود مناسب‌ترین نوع معماری بوده است را علت زیبایی منحصر به فرد جانبهان دانست و افزود: مسجد "جانبهان" در حالت اولیه خود چهار ستونی بوده و سه فرش‌انداز داشته است که سقف کوتاه، ضخامت دیوار و مصالح سنگین آن باعث تبادل حرارت می‌شده تا در تابستان هوایی خنک و در زمستان هوای گرمی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همچنین از اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار برای مرمت این مسجد تاریخی خبر داد و گفت: "جانبهان" بستان‌آباد در تمام طول عمر خود همواره مسجدی فعال و پویا بوده و محل عبادت اهالی روستا و منطقه به شمار می رفته است. محمدی یادآور شد: مرمت و بازسازی این مسجد تاریخی از محل اعتبارات مرمت مساجد تاریخی آذربایجان شرقی در سال 90 انجام می‌گیرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 31 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode