ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 خرداد 1391     |     کد : 38285

كانكس‌ها جاي مدارس فرسوده را مي‌گيرد

آموزش و پرورش استان تهران از تشكيل كلاس‌هاي پايه ششم در برخي از مناطق در كانكس خبر مي‌دهد...

آموزش و پرورش استان تهران از تشكيل كلاس‌هاي پايه ششم در برخي از مناطق در كانكس خبر مي‌دهد
كانكس‌ها جاي مدارس فرسوده را مي‌گيرد
ظاهرا مدارس در ايران از لحاظ فيزيكي به سه‌نوع تقسيم مي‌شود: مدارسي كه داراي ساختماني با تعريف يك مكان آموزشي است، مدارس كانكسي و در نهايت كلاس‌هايي كه در كپر برگزار مي‌شود، البته اشاره به مورد آخري باعث دلخوري مسئولان آموزش و پرورش مي‌شود، چرا كه جشن خداحافظي با مدارس كپري چند باري در كشور برگزار شده است.

درخصوص ساختمان‌هايي كه ‌اكنون به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار مي‌گيرد نيز اما و اگرهايي وجود دارد، چرا كه آمار مدارس فرسوده و نيازمند به نوسازي قابل توجه است تا جايي كه به گفته مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران، تعدادي از مدارس در شهرستان‌هاي تهران فرسوده بوده و بايد در دو سه سال آينده تخريب و نوسازي‌شود. رحيم زماني در گفت‌وگو با مهر ادامه مي‌دهد: به همين منظور درصدد برآمديم تا هزينه‌هاي اضافي را كنار گذاشته و با ايجاد كانكس فضاي لازم را براي دانش‌آموزان ايجاد كنيم. مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران اشاره‌اي به تعداد مدارس نيازمند به نوسازي نكرده، اما با اشاره به كمبود كلاس درس براي پايه ششم ابتدايي كه كلاس‌هايش امسال براي اولين بار برگزار مي‌شود، مي‌گويد: 2100 كلاس براي تدريس پايه ششم ايجاد شده است؛ هم‌اكنون نيازمند ايجاد 10كلاس جديد و 10 كانكس براي دانش‌آموزان اين پايه هستيم.

براساس آمار سازمان نوسازي مدارس، از مجموع كل مدارس كشور 26 درصد كاملا ايمن، 10 درصد تخريبي، 22 درصد نيازمند مقاوم‌سازي و 42 درصد بالاي 20 سال ساخت است كه وزارت آموزش و پرورش براساس آمار‌هاي خود تنها مدارس تخريبي را جزو مدارس ناايمن مي‌داند و مدارس نيازمند به مقاوم‌سازي و بالاي 20 سال ساخت را جزو مدارس ايمن مي‌داند.

با اين تفاسير وقتي در استان تهران و حتي بنا بر گزارش‌هايي در پايتخت مدارس فرسوده كار را به استفاده از كانكس رسانده است نه‌تنها چندان اميدي به مقاومت و بحث نوسازي مدارس نيست، بلكه مي‌توان تكذيب وزارتخانه آموزش و پرورش درخصوص نبود مدارس كپري را جدي نگرفت.

اعلام آمار مدارس فرسوده، شهريور

براساس آمار سازمان نوسازي مدارس، بيش از 30درصد مدارس كشور در وضع تخريب قرار دارد و نيازمند مقاوم‌سازي است. با وجود اين سرپرست سازمان مديريت بحران كشور از تهيه آمارهاي مربوط به مدارس و بيمارستان‌هاي نيازمند بازسازي و مقاوم‌سازي تا پايان شهريور امسال خبر مي‌دهد.

حسن قدمي در گفت‌وگو با ايسنا، از مدارس و بيمارستان‌ها به عنوان اماكن حساس در بحران اشاره و اظهار مي‌كند: از آنجا كه اين اماكن، مراكز جمعيتي محسوب مي‌شود و از سوي ديگر بيمارستان‌ها، پس از بحران نيز بايد برپا بوده و ايفاي نقش كنند، بنابراين شناسايي ابنيه آسيب‌پذير اين اماكن در دستور كار قرار گرفته و وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و بهداشت تا پايان شهريور اين آمار را در اختيار سازمان مديريت بحران قرار مي‌دهند. بر اين اساس پس از اعلام آموزش و پرورش درخصوص تعداد مدارس نيازمند نوسازي، در گام بعدي، سازمان مديريت بحران اعتبار لازم براي بازسازي و مقاوم‌سازي مدارس را برآورد كرده و به دولت اعلام مي‌كند و دولت مستقيما يا از طريق اين سازمان، اين بودجه را توزيع خواهد كرد. ظاهرا طرح مشتركي با سازمان ملل در زمينه بررسي و شناسايي مشكلات مدارس و بيمارستان‌ها در دو استان گلستان و كرمان به صورت پايلوت اجراشده و نتايج آن به دست آمده است. با اين تفاسير ساماندهي اين بحث با اختصاص بودجه و شروع به كار عمراني با وجود اين‌ كه پروژه بزرگي محسوب مي‌شود، دست‌كم بيش از يك سال طول مي‌كشد. با وجود اين در اكثر مواقع وزارتخانه آموزش و پرورش چندان علاقه به طرح مساله و مشكل ندارد.

تكذيب مدارس كپري

چندي پيش در برنامه «صرفا جهت اطلاع» نيز گزارشي از يك كلاس درس كپري در استان كهگيلويه و بويراحمد پخش شد كه بلافاصله از سوي آموزش و پرورش تكذيب شد كه در نهايت سازندگان اين برنامه مجبور شدند به ‌ امام جمعه شهر موردنظر و مصاحبه او استناد كنند.

امام جمعه شهر اعلام كرده بود: يكي از اين مدارس [كپري]را ديدم كه بچه‌ها پشت ميز نشسته بودند و از سرما مي‌لرزيدند. به مديركل آموزش و پرورش استان زنگ زدم و گزارش دادم كه در حيطه كاري شما چنين مشكلاتي وجود دارد و او گفت در جريان اين مشكلات نبودم.

كپر به آلونك‌ها و سايبان‌هايي گفته مي‌شود كه در مناطق گرمسيري جنوب با شاخ و برگ درخت نخل ساخته مي‌شود و روي آن را با حصير مي‌پوشانند. استفاده از كانكس هم صرفا در مناطق بسيار محروم يا عشايري كه امكان ساختن مدارس محدود است، توصيه مي‌شود.

ارتقاي سطح آموزش در مكان مناسب

مسلما ارتقاي سطح آموزش در مدارس كشور با توجه به تغيير و تحولات صورت گرفته در چند سال اخير از اولويت‌هاي وزارتخانه آموزش و پرورش است، اما از ضرورت‌هاي اين مساله علاوه بر بحث‌هاي نرم‌افزاري نظير معلم آموزش ديده، كتاب‌هاي درست تاليف شده و نحوه آموزش به مسائل سخت‌افزاري نظير ساختمان مدارس و فضاي آموزشي نيز برمي‌گردد. هر چند كه گفته مي‌شود در برخي مناطق جنوب كه مردم زير كپر زندگي مي‌كنند، مدرسه هم درون كپر تشكيل مي‌شود، اما از بحث جغرافيايي كه بگذريم انتظار مي‌رود در مناطق شهري خصوصا استان‌هاي بزرگ مباحثي مانند استفاده از كانكس كه با ساختار فضاي آموزشي مناسب فرسنگ‌ها فاصله دارد، حذف شود.

مستوره برادران نصيري / گروه جامعه


نوشته شده در   سه شنبه 30 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode