ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 24 خرداد 1391     |     کد : 38048

داستان عالمگير شدن همبرگر

اغلب ايالات متحده را پدر همبرگر مي دانند كه اين تصور اشتباه است زيرا اين ساندويچ در آلمان و دقيقا چنان كه از نامش مشخص است در بندر هامبورگ در قرن هجدهم متولد شد.

جام جم آنلاين: اغلب ايالات متحده را پدر همبرگر مي دانند كه اين تصور اشتباه است زيرا اين ساندويچ در آلمان و دقيقا چنان كه از نامش مشخص است در بندر هامبورگ در قرن هجدهم متولد شد.
همبرگر يكي از ستاره هاي بي چون و چراي غذاهاي دكه هاي خياباني و فست فودها در سراسر جهان است. اما چگونه اين ساندويچ اسطوره اي با گوشت گاو، دنيا را فتح كرد؟

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاين به نقل از كولتور دو موند، اغلب ايالات متحده را پدر همبرگر مي دانند كه اين تصور كاملا اشتباه است زيرا اين ساندويچ اسطوره اي در آلمان و دقيقا چنان كه از نامش مشخص است در بندر هامبورگ در قرن هجدهم متولد شد.

مواد آن از گوشت گاو چرخ كرده دودي و پرنمك مخلوط با پياز و پودر سوخاري تشكيل شده بود. آن را در ابتدا" هامبورگر استاك" مي ناميدند. ماده اصلي آن يعني گوشت چرخ كرده يا خردشده به نوبه خود تاريخي قديمي تر داشته كه به قرن دوازدهم ميلادي و نزد سواركاران مغول باز مي گشت.

در واقع، سواركاران مغول عادت داشتند گوشت گاو يا اسب را خرد كرده و آن را زير زين اسب خود بگذارند تا ضمن سواري پهن و نرم شده و خوردن آن در هنگام سواري آسان باشد.

هامبورگر، هامبورگ در ايالات متحده

در اواسط قرن نوزدهم بسياري از آلماني ها از طريق بندر هامبورگ كشورشان را به قصد آمريكا ترك كردند. در كشتي هاي متعلق به شركت دريايي هاپاگ كه بندر هامبورگ را به ايالت متحده متصل مي كرد، گوشت گاو چرخ كرده و خرد شده عمده ترين غذايي بود كه به مسافران عرضه مي شد. به اين ترتيب " استاك" تبديل به "استيك" شد و بين دو قطعه نان جاي گرفت.

گاهي اوقات اين گوشت را دودي مي كردند تا در طول سفر دريايي بهتر بتوان آن را نگهداري كرد.از آن زمان، آمريكايي ها ابداع همبرگر را به خود نسبت داده و در عين حال ترجيح دادند آن را "برگر" بنامند.

محبوبيت اين غذا در آمريكا بسيار سريع همه گير شد و آمريكايي ها به زودي به خوردن ساندويچ هامبورگي اعتياد يافتند. مهاجران آلماني به تهيه آن به شيوه معمول ادامه داده و خيلي زود همبرگر در سراسر خاك آمريكا گسترش يافت.

تاسيس فست فودها

در سال 1948 ميلادي دو برادر ، موريس و ريچارد مك‌دونالد تصميم گرفتند يك بوفه فروش همبرگر آماده براي خوردن آن در بيرون در نزديكي يك سالن سينما در شهر پاسادنا ايالت كاليفرنيا تاسيس كنند.

همبرگر برادران مك دونالد كه به صورت سلف سرويس عرضه مي شد به سرعت با استقبال زيادي مواجه شده و در سراسر ايالت كاليفرنيا مشهور شد.

شش سال بعد "ري كروك" يك بازارياب چرخ گوشت هاي الكتريكي به اهميت سفارشات برادران مك دونالد پي برد. وي با حضور در محل كسب اين دو برادر و مشاهده صف طويل مشتريان علاقه‌مند به خوردن همبرگر حيرت كرد.

كروك كه با ديدن ابتكار و قيمت ارزان اين ساندويچ ها شامل دو قطعه نان گرد، استيك، كاهو و سس گوجه به شوق آمده بود به برادران مك دونالد پيشنهاد كرد اين ابتكار خود را در سراسر آمريكا گسترش دهند.

قراردادي بين سه مرد امضا شد و رستوران هاي زنجيره اي به نام مك دونالدز به وجود آمد كه از آن پس مسير موفقيت آميزي را آغاز كرد. مترجم: بهرام افتخاري.


نوشته شده در   چهارشنبه 24 خرداد 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode