آیتالله اشرفیشاهرودی گفت: تحولی را كه امام خمینی(ره) در بعد حكومتی ایجاد كردند، در واقع ادامه حركت فقهای بزرگی مانند شیخ مفید و شیخ صدوق بود، اما تفاوت عمده امام با این فقها این بود كه آنها حكومت اسلامی را تنها تئوریزه كردند اما امام بزرگوار، حكومت اسلامی را در عمل پیاده كردند.
به گزارش شبکه اجتهاد، شخصیت فقهی و اصولی امام خمینی(ره)، چندی پیش در جمع اعضای حلقه علمی افق و دانش پژوهان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با حضور آیتالله اشرفیشاهرودی بررسی شد.
در این نشست، آیتالله شیخ مصطفی اشرفیشاهرودی، از اساتید برجسته سطح عالی حوزه علمیه خراسان، اظهار كرد: شخصیت سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره) بهدلیل تحول بزرگی كه در ایران و جهان اسلام ایجاد كردند، بیش از ابعاد علمی ایشان مورد توجه قرار گرفته، درحالیكه ایشان به لحاظ علمی نیز دارای جایگاه رفیعی بودند.
اشرفیشاهرودی ادامه داد: تحولی را كه امام خمینی(ره) در بعد حكومتی ایجاد كردند، در واقع ادامه حركت فقهای بزرگی مانند شیخ مفید و شیخ صدوق بود، اما تفاوت عمده امام با این فقها این بود كه آنها حكومت اسلامی را تنها تئوریزه كردند اما امام بزرگوار، حكومت اسلامی را در عمل پیاده كردند.
وی تاكید كرد: مسئله حكومت و ولایت فقیه از جمله اموری بودند كه در نگاه امام خمینی(ره)، تصور آنها باعث تصدیقشان میشد، در حالیكه در میان سایر فقها در خصوص مبحث ولایت فقیه مباحث بسیار زیادی در جریان بود.
اشرفیشاهرودی خاطر نشان كرد: برخی از فقها، ولایت فقیه را تنها در حوزه افتاء و قضا دارای صلاحیت میدانند، در حالیكه امام خمینی(ره)، با ادله علمی و با استفاده از متن احادیث، ولایت فقیه و دایره اختیارات آن را اثبات كرد.
این استاد درس خارج فقه مشهد گفت: تشكیل حكومت، در تمامی شرایط واجب است و حتی در روایات آمده است كه حكومت جور، بهتر از بیحكومتی و هرجومرج است و امام راحل نیز در همین راستا، فقیه جامعالشرایط را بهترین فرد برای در دست گرفتن امور جامعه اسلامی میدانستند.
شاگرد آیت الله خویی یادآور شد: قیام امام خمینی(ره) كاملا بر طبق موازین شرع مقدس اسلام بود و ایشان با بینش و درایت خاصی، دین را وارد حوزه اجتماعی و سیاسی كردند.
اشرفیشاهرودی با اشاره به آرمانهای امام خمینی(ره)، گفت: من به برخی از كشورهای اروپایی و همچنین كشورهای آفریقایی سفر كردهام و با چشم خود ناظر و شاهد محبوبیت عظیم امام خمینی(ره) در این كشورها بودهام.
وی اظهار كرد: مردم آفریقای جنوبی، سابقه سالها مستعمره بودن را داشتهاند، اما با آغاز نهضت امام خمینی(ره)، مشاهده كردند كه فردی برای آزادی آنها قیام كرده است و باید اذعان كرد كه امام خمینی(ره)، بهراستی امید مستضعفان جهان بود.
شاگرد امام(ره) تاكید كرد: امام راحل بر تحصیل فقها و همچنین طلاب دارای استعداد اهمیت بسیار زیادی قائل بودند و براساس نقلقول ایشان، تحصیل اجتهاد برای طلبه دارای استعداد را واجب عینی میدانند.
وی متذكر شد: ایشان در درس خود، اهمیت بسیار زیادی به نظم میدادند و اگر طلبهای دیر به كلاس درس میآمد، امام بسیار ناراحت میشدند و آن فرد را بازخواست میكردند.
اشرفیشاهرودی با اشاره به درس امام در حوزه نجف، عنوان كرد: در ابتدای آغاز تدریس ایشان در نجف، عده قلیلی در مباحث ایشان شركت میكردند، اما بهتدریج حوزه درس و بحث ایشان بسیار گرم شد و بسیاری از كسانی كه در كلاس درس سایر اساتید شركت میكردند، آنها را رها كرده و به كلاس امام میآمدند.
وی در پایان با اشاره به وظیفه طلاب و محصلان كنونی حوزههای علمیه، ادامه داد: طلاب باید خود را برای كسب اجتهاد آماده كنند و بدانند كه بر اساس نظر بسیاری از فقها و همچنین حضرت امام(ره)، تحصیل علم برای طلاب دارای استعداد حتی بر مكاسب نیز، اولویت دارد.
منبع: شبکه اجتهاد