|
|
درك اهميّت حضور زنان در بيعتهاى دوران پيامبر و ائمه عليهمالسلام ، مستلزم در نظر گرفتن بيعت به عنوان يكى از حساسترين امور سياسى اسلام است. در واقع، در اين بيعت ها، مسلمانان بيان مىدارند كه در هر شرايطى و زمينهاى از اوامر رهبرى اطاعت خواهند كرد و در تبعيت از او، هيچ گونه سستى به خود راه نخواند داد. در تمامى بيعتهايى كه افراد با پيامبر و پس از آن با ائمه عليهمالسلام داشتند، مىدانستند كه اگر با رهبر، بيعت نمايند ديگر حق تك روى و يا مخالفت با رهبرى را ندارند. در تأييد اين مطلب، حضرت على عليه السلام مىفرمايد: "اَّنما الِخيارُ لِلنَّاسِ قَبْلَ اَنْ يبُايِعُوا؛(1)" مردم قبل از بيعت نمودن، مختارند ولى پس از بيعت واعلام وفادارى نسبت به رهبر، حق تخلف از عهد خويش را ندارند.
در همين باره، حضرت رسول صلي الله عليه وآله مى فرمايد: سه گروهند كه (مورد غضب الهى واقع شده) خداوند با آنان سخن نمىگويد؛ يكى از اين سه گروه افرادى هستند كه با رهبر خويش فقط به جهت منافع دنيوى بيعت مىنمايند؛ اگر به واسطه بيعت به مطامع دنيوى خويش رسيدند، بر بيعت خويش پايدار مى مانند وگرنه، دست از حمايت او برمى دارند و از بيعت، تخلف مى نمايند.(2)
اين عهدها و بيعتها آنچنان مهم بودند كه خداوند در قرآن، اجر وفاداران بر بيعت را اجر بزرگى توصيف كرده است: «"اِنّ الَّذينَ يُبايعُونَكَ اِنَّما يُبايِعوُنَ الله يَدُالله فَوْقَ ايديِهم فَمَن نَكَثَ فَانمّا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ وَ مَنْ اَوْفى بِمَا عَاهَد عليهِ الله فَسَيوتيهِ اَجْراً عَظيماً"»(3)
آنان كه با تو بيعت مىكنند، جز آن نيست كه با خدا بيعت مىنمايند. دست خدا بالاى دستهايشان است. پس هر كه بيعت شكنى نمايد، به زيان خود شكسته است و هر كه به ان وفا كند، پس به زودى خداوند به او اجرى عظيم خواهد داد.
بيعت اول (در عصر رسالت)
اوّلين بيعت در زمان رسالت پيامبر صلي الله عليه وآله ، عقبه اولى يا بيعة النساء است. اين بيعت در زمانى واقع شد كه مسلمانان به شدت از جانب كافران تحت فشار بودند. اين فشارها به اوج خود رسيد تا جايى كه پيامبر صلي الله عليه وآله كه عظمت صبر و استقامّتش كوه را به تمسخر مىگرفت، با خداى خود اين گونه مى ناليد: "اللَّهم اَليْكَ اَشْكوُ ضَعْفَ قُوَّتى وَ قِلَّةَ حيلَتى وَ هَوانِى عَلى النّاس يَا اَرْحَمَ الرّاحِمينِ اَنْتَ رَبُّ المُستَضْعَفينَ وَ اَنْتَ رَبّى إلى مَنْ تكِلْنى؟"
خدايا، ضعف نيرويم و ناتوانى در تدبيرم و ضعفم را در ميان مردمان، به درگاه تو عرضه مى دارم. بار خدايا، تو مهربانترين مهربانانى، تو پروردگار ضعيفانى و تو رب من هستى. اى رب من، مرا در اين شرايط دشوار و سخت به چه كسى واگذار مىكنى؟ در همين زمان بود كه چند تن از يثرب نزد پيامبر صلي الله عليه وآله آمدند و پس از آشنايى با اسلام، در بيعتى با پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله شركت نمودند؛ كه اين بيعت، بيعت النسا، ناميده شد.(4) در اين بيعت، زنى به نام عفراء دختر عبيد بن ثعلبه حضور داشت كه برخى از مورخان حضور او را، در زمانه اى كه زن از اوّلين حقوق فردى و اجتماعى خود محروم بود، بسيار شگفتآور و مهم شمرده اند. |
|
|
بعد از اين بيعت، اين گروه به يثرب بازگشتند و تبليغات وسيعى را آغاز كردند. سال بعد، 73 تن از مسلمانان(5)، از يثرب به مكّه آمدند و آمادگى خود را براى اطاعت از پيامبر صلي الله عليه وآله به ايشان اعلام نموده، با آن حضرت بيعت جديدى بستند كه به عقبه ثانى مشهور است. بنابر متون تاريخى، در بيعت دوم نيز چند زن به نامهاى نسيبه دختر حارث انصارى و خواهرش، نسيبه دختر كعب از بنى خزرج، ام منيع و اسماء دختر عمرو بن عدى حضور داشتند. اين چند زن هم همراه ساير بيعت كنندگان، در شب سيزدهم ذى الحجه، مخفيانه در منى نزد پيامبر صلي الله عليه وآله آمدند و با آن حضرت بيعت كردند همان گونه كه از فرزندان و خانواده خويش دفاع مى نمايند، از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله دفاع كنند. اين بيعت در شرايط بسيار حساسى واقع شد؛ چون مشركان پس از فهميدن ماجرا به سرعت به سوى مسلمانان يثرب آمدند تا آنان را دستگير كنند و شكنجه نمايند، ولى مسلمانان كه از نيت آنان مطلع شده بودند، به سرعت از مكّه گريختند. بيعت با پيامبر، يك بار ديگر درجريان صلح حديبيه تكرار شد. در زمانى كه هنوز مكّه پايگاه شرك بود و مشركان گاه و بيگاه حملات سختى به مسلمانان وارد مى نمودند، پيامبر همراه گروه زيادى از مسلمانان به قصد انجام سفر حج، عازم مكّه گرديدند، امّا در بين راه متوجّه شدند كه قريش در شرايطى كه مسلمانان هيچ سلاح جنگى به همراه نياورده بودند، قصد حمله به كاروان آنان را دارند. در اين وضعيت حساس و اضطرارى، مسلمانان زير درختى جمع شدند و با پيامبر صلي الله عليه وآله بيعت نمودند تا از او اطاعت كنند و از اوامرش ذرهاى تخلف ننمايند. به جهت اهميّت اين بيعت، آياتى نازل شده است كه در آن خداوند رضايت خويش را از بيعت كنندگان بيان مىدارد: «"لَقَدْ رَضِيَ الله عَنِ الموءمِنينَ اذ ْيبُايِعونَكَ تحَْت الشَّجرة"»(6) خداوند از موءمنين آنگاه كه در زير درخت با تو بيعت نمودند، راضى گرديد.(7) مسلمانان در بيعت رضوان، عهد نمودند در برابر كارهاى پيامبر صلي الله عليه وآله مطيع محض باشند و در هيچ امرى با او مخالفت ننمايند.(8) در اين بيعت خاص، تعدادى از بانوان شركت داشتند كه از جمله آنها، نام اين سه زن در منابع تاريخى ذكر شده است: ربيع بنت معوذ، ام هشامانصاريه و نسيبه دختر حارث.(9) |
|
|
بيعت ديگرى كه در زمان پيامبر صلي الله عليه وآله انجام شد، در جريان فتح مكّه اتفاق افتاد. با سقوط پايگاه شرك در مكّه، مردم گروه گروه نزد پيامبر صلي الله عليه وآله مىآمدند و با آن حضرت بيعت مى نمودند. در اين بيعت تفاوتى بين زنان و مردان وجود نداشت و همانگونه كه مردان با پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله بيعت مى نمودند، زنان نيز بيعت مىكردند. حضور زنان در اين بيعت، بسيار گسترده بود و آيهاى نيز در همين ارتباط نازل شد. در اين آيه آمده مىشود كه زنان با ايمان با پيامبر صلي الله عليه وآله بيعت نمودند مبنى بر اين كه بر خدا شرك نورزند، فضايل اخلاقى را رعايت نمايند، دزدى نكنند، زنا ننمايند، فرزندان خود را نكشند، نوزادان محصول زنا را به همسران خود نسبت ندهند، اوامر پيامبر صلي الله عليه وآله را در مورد نيكى بپذيرند و عصيان ننمايند و مطيع او باشند.(10) در ارتباط با مضمون بيعت پيامبر صلي الله عليه وآله با زنان، امام جواد عليه السلام مىفرمايند: مضمون بيعت، اقرار و ايمان به خدا و تصديق رسول خدا صلي الله عليه وآله بود.
رسول اكرم صلي الله عليه وآله فرمود ظرفى را پر از آب كنند و ايشان دست مبارك خود را در آب ظرف فرو برد و بيرون آورد و پس از آن، زنان به عنوان اقرار و ايمان به خدا و تصديق رسول خدا صلي الله عليه وآله دست خويش را در همان آب فرو بردند و بدينگونه بيعت كردند.(11) لازم به ذكر است كه شيوه بيعت پيامبر صلي الله عليه وآله با زنان به وضوح نمايانگر اين امر است كه اگر دين مقدس اسلام، بر حضور زنان در صحنه اجتماع و حمايت او از دين و رهبر دينى خود اصرار دارد. از سوى ديگر، بر رعايت حدود و مرزهاى لازم بين مردان و زنان در جامعه نيز تأكيد مىكند. |
|
|
پس از رحلت پيامبر صلي الله عليه وآله ، شاهد حضور زنان در جريان بيعت براى خلافت حضرت على عليه السلام هستيم. آن حضرت هجوم مردم براى بيعت با ايشان خود را چنين توصيف مىفرمايد: "بَلَغَ مِن سُرورِ الناسِ بِبَيعَتِهم اياّى اَنْ اِبْتَهَجَ بِها الصَغير وَ دَرَج اِليها الكَبير و تَحامل نحوها العليل و حَسَرَتْ اِلَيْهاَ الكَعاب؛(12)" شادى مردم بر اثر بيعتشان با من بجايى رسيد كه بچه ها شاد گشتند و پيران با قدمهايى لرزان و بيماران با سختى و مشقت براى بيعت آمدند و دختران جوان نيز در بيعت شركت نمودند.
بنابر روايات، در زمان ظهور حضرت مهدى ـ عجلاللّه تعالى فرجه ـ نيز زنان حضور فعال در بيعت با آن حضرت دارند. امام باقر عليه السلام فرمود: "يَجيىءُ وَ الله ثَلَاثَ مائَةَ بِضْعَةَ عَشَر رَجُلاً فيهِمْ خَمِسوُنَ اِمرأةً...ثُمَّ يخَرُجُ مِنْ بَيْنِالرُّكْنِ وَ المَقَام(13)"
"قسم به خدا كه سيصد و اندى كه در بين آنان پنجاه زن وجود دارد، هنگام ظهور مهدى(عج) به او مىپيوندند... و از مكّه قيام خويش را آغاز مى نمايند. آن سيصد و چند نفر بين ركن و مقام در مسجدالحرام با مهدى(عج) بيعت مىكنند." |
|
1ـ بلاغات النساء. 2ـ الارشاد ، ص 130. 3ـ ثلاثه لايكلمهم الله ... رجل بايع اماما لايبايعه الالدنيا، ان اعطاه ما يريده و فى له و الا كف". بحارالانوار ، ج 1، ص 99. 4ـ سوره فتح،آيه 18. 5ـ تاريخ الاسلام السياسى، ج 1، ص 99. گروهى نيز دروجه تسميه اين بيعت به بيعت النساء مى گويند: به علت اين كه رسول خدا صلىاللهعليهوآله با زنان مسلمان به عين شرايط مذكور در بيعت عقبه اولى (به خدا شرك نورزند، دزدى نكنند، زنا نكنند، فرزندان خود را نكشند ... ) بيعت كردند و ديگر الزام به جهادمطرح نفرمود، اين بيعت را بيعت النساء ناميدند. اين، مفاد بيعت پيامبر با زنان در فتح مكه است. 6ـ در تعداد آنها اختلاف است؛ برخى 62،و برخى 73 و برخى 75 ذكر كردهاند. 7ـ سوره فتح، آيه 18. 8ـ "سئل سلمه بن اكوع على اى شئى بايعتم رسول الله يوم الحديبيه؟ قال على الموت" . صحيح مسلم، ج 3، ص 1486. 9ـ تفسير على بن ابراهيم، ج 2، ص 315. 10ـ اعلام النساء الموءمنات ، ص 624. 11ـ سوره ممتحنه، آيه 12. 12ـ "كانت مبايعه رسول الله صلىاللهعليهوآله النساء ان يده فى اناء فيه ماء ثم يخرجها و النساء بايديهن فى ذلك الانا بالاقرار و الايمان بالله و تصديق برسوله". تحف العقول، ص 3 همچنين احاديثى در كافى، ج 5، ص 526 و 527 و بحار الانوار، ج 63، ص 117 و 188 در اين زمينه ذكر شده است. 13ـ نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 220.37.
|
|
|
|
|
|
|
نوشته شده
در
يکشنبه 19 اسفند 1386
توسط
مدیر پرتال
|
PDF
چاپ
بازگشت
|
|
|