ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 21 تير 1388     |     کد : 3764

روبات‌ها و ماشين‌هاي آينده

هر سال، صدها اختراع و فناوري جديد درست مي‌شود و به بازار مي‌آيد. برخي از اين اختراع هاي جديد را با هم مرور مي‌كنيم...

هر سال، صدها اختراع و فناوري جديد درست مي‌شود و به بازار مي‌آيد. برخي از اين اختراع هاي جديد را با هم مرور مي‌كنيم:

دوچرخه الكترونيكي

«روبواسكوتر» (Roboscooter) از فلسفه پاكي‌ و در دسترس بودن در هر جا و هر زمان، پيروي مي‌كند.  مي‌توان اين دوچرخه را سر جايش شارژ كرد و براي صرفه‌جويي در جاي پارك، مي‌شود آن را جمع يا تا كرد!

يكي ديگر از طرح‌ها، دوچرخه الكتريكي است كه نيروي پدال را ذخيره مي‌كند ، وقتي  سربالايي  مي‌رود، به دوچرخه سوار كمك مي‌كند سرعت بيشتر و حركت راحت‌تر داشته باشد.

سمت راست: موتور الكتريكي داخل چرخ؛‌سمت چپ: باتري پليمري

شايد بشود گفت در بين اختراع‌هاي داراي حركت، اين يكي، سريع‌ترين و بيشترين تأثير را در جامعه‌هاي  فعلي دارد.

حدود 20 ميليون دوچرخه‌ الكترونيكي در چين وجود دارد. اما موتور و باتري چيزي  كه ما در باره‌اش صحبت مي‌كنيم  تفاوت‌هايي با آنها دارد و در چرخ جاسازي شده. طراحان اين مدل كه پژوهشگران و دانشجويان مؤسسه فناوري ماساچوست هستند، قصد دارند به جايي برسند كه وسيله‌هاي نقليه و كسي كه سوارش است، براساس داده‌هاي موجود در هر لحظه تصميم بگيرد. شكل ايده‌آلش يك سيستم حمل و نقل است كه به فرد بگويد چه مسيري بهتر و ارزان‌ترين مسير است و تا چه اندازه مي‌توان سريع‌تر به مقصد رسيد.

ماشين الكترونيكي

اين اواخر پژوهش وسيله نقليه الكترونيكي وارد مرحله‌اي تازه و جالب شده است. يكي از آنها توليد سيستم حمل و نقل كاملاً جديدي براي محيط‌هاي شهري است كه ماشين هاي زيادي دارد.

در اين سيستم، ماشين را مثل چرخ‌هاي بار در فرودگاه از يك‌جا برمي‌دارند، استفاده مي‌كنند و وقتي كارشان تمام شد، در نقطه ديگري رهايش مي‌كنند.

ماشين‌هاي اين سيستم جديد، صفحه نمايش، باتري داخلي و برنامه‌هاي كنترل هم دارند. اما مشخصه اصلي آن خود چرخ است. چرخ مي‌تواند0 12 درجه كامل بچرخد و به راننده آزادي عمل كامل بدهد تا درست كارهايي را كه انسان در حركتش و اين ور و آن ور رفتن انجام مي‌دهد، با اين ماشين از پسش بربيايد.

روبات پرستار و روبات حيوان خانگي

بسياري از پژوهشگران مشغول يافتن راهي هستند كه به روبات‌ها اين امكان را بدهد تا بدون كمك انسان‌هاي سازنده‌شان، در باره محيط‌زيست و اطرافشان بياموزند.

پيش از اين، يك حيوان خانگي از نوع روباتي درست شده كه مي‌شود با مجموعه‌اي از دوربين‌هايش در باره مسير مقابلش اطلاعات كسب كند. براي اين كار از قبل برنامه‌ريزي براي او انجام نشده اما قادر است سريع تصميم بگيرد و مسيرش را انتخاب كند.

ژاپن اميدوار است بتواند از روبات‌هاي انسان‌نما، به عنوان پرستار با توانايي تصميم‌گيري، استفاده كند.

شايد روبات‌هاي مينياتوري روزي درون بدن ما بخزند و مشكل پزشكي‌مان را حل و رفع كنند. يكي از روبات‌هاي يادگيرنده، يك سنجاقك روبات است كه كامپيوتر دارد. او هر بار كه پرواز مي‌كند ياد مي‌گيرد چه‌طور بهتر بپرد.

در اين روبات، تعدادي حس‌گر استفاده شده كه به او كمك مي‌كند ميزان چرخش، سرعت و... را متوجه شود و اندازه بگيرد.

باتري‌هاي بهتر، تراشه‌هاي كوچك‌تر و قدرت محاسبه بيشتر، راز اين طرح‌هاي جديد است.

   

 فرانك عطيف

همشهري انلاين

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 21 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode