ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 دي 1403
شنبه 29 دي 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 ارديبهشت 1391     |     کد : 36689

پانيگال 1199، گل سرسبد كارخانه دوكاتي

در یك اتومبیل فرمول یك با وزنی معادل 640 كیلو و قدرت 800 اسب بخار، نسبت قدرت به وزن حدود 25/1 اسب بخار براي هر كیلوگرم از وزن خودروي مسابقه‌اي است.

 
جام جم آنلاين: در یك اتومبیل فرمول یك با وزنی معادل 640 كیلو و قدرت 800 اسب بخار، نسبت قدرت به وزن حدود 25/1 اسب بخار براي هر كیلوگرم از وزن خودروي مسابقه‌اي است. این نسبت در موتورسیكلت جدید دوكاتی یعنی پانیگال 1199 با 164 كیلوگرم وزن و قدرت 195 اسب بخار، 19/1 اسب بخار در هر كیلوگرم است و اين يعني سوارشدن بر اسب وحشي.

پس از معرفی پانیگال 1198 در سال 1385 كه حتی بدون حمایت كارخانه سازنده در مسابقات جهانی سوپر بایك 2011 به مقام قهرمانی دست یافت، حالا شركت دوكاتی محصول جدیدی را به دنیای قهرمانی معرفی كرده است. بد نیست نگاه دقیق‌تری به یكی از مطلوب‌ترین موتورسیكلت‌های جهان در سال جاري بيندازيم.

شاید بتوان گفت دوكاتی تدارك مناسبی برای معرفی پانیگال ندید. این كمپانی ایتالیايی به دلیل آن كه پس از امضای قرارداد با ستاره مسابقات موتور سواری دنیا یعنی والنتینو روسی تمام تمركز خود را روی مسابقات موتو جی‌پی گذاشته بود، حمایت كمتری از تیم دوكاتی و پانیگال1198 در مسابقات جهانی سوپر بایك داشت. البته همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و روسی به مقام هفتم مسابقات رسید كه نقطه تاریكی در كارنامه حرفه‌ای او محسوب می‌شود. شاید این بدترین تبلیغی بود كه دوكاتی می‌توانست انجام دهد، چراكه همگان فكر می‌كردند مشكل نمی‌تواند مربوط به بهترین موتورسوار دنیا باشد و حتما این مشكل به موتورسیكلت او و بخصوص بدنه موتور آن كه از جنس فیبر كربن مانوكوك بود مربوط می‌شده است.

در حالتی كه زاویه بدن موتورسوار با زمین بسیار كم می‌شود سیستم تعلیق كارایی چندانی ندارد. وقتي كه موتورسوار برای دورزدن موتور را خوابانده و زانوهایش را به‌زمین نزدیك می‌كند، سیستم تعلیق كارايی مناسب برای گرفتن تكان‌های وارده از زمین به كف موتور را ندارد و این موضوع پایداری تایرها روی سطح زمین را كمتر می‌كند. شاید در تئوری، موتورهای شاسی كربنی كارایی بالايی داشته باشند، اما در واقعیت راندن آنها برای موتورسواران حرفه‌اي بسیار سخت است. مگر كیسی استونر استرالیايی. تاكنون این موتورها زندگی حرفه‌ای موتورسواران بزرگی همچون والنتینو روسی، نیكی هایدن و ماركو ملاندری را به چالش كشیده است. تا جایی كه دوكاتی فقط به خاطر دادن شانس مجدد به قهرمان پرآوازه‌اش، روسی در مسابقات 2012 در حال رفتن به‌سوی طراحی مجدد موتورهای سری Desmosedici با بدنه آلومینیومی‌است. در اینجا نگاه دقیق‌تری به GP11 و بدنه كربنی اش می‌اندازیم.

موتور سوپركوادرات

نام پانیگال از منطقه‌ای دربخش شرقی بولونیا، جایی كه كارخانه دوكاتی در آن قرار دارد ،گرفته شده است. پانیگال جدید در نگاه اول تاثیرگذار است و زمانی بیشتر خود نمایی می‌كند كه داور مسابقه، اجازه حركت به شركت‌كنندگان را می‌دهد. 195 اسب بخار قدرت فوق‌العاده‌ای برای این موتور 4 سیلندر محسوب می‌شود. موتور سوپر كوادرو، پیستون‌های حجیم آن را برای رسیدن به حداكثر قدرت در دور موتور9000 دور بر دقیقه كاملا گرم می‌كند كه در مقایسه با ب.ام.و اس1000 آر‌آر كه برای رسیدن به حداكثر قدرت (193 اسب بخار) باید به دور موتور 14200 دور بر دقیقه برسد واقعا ستودنی است.قدرت خروجی 1199، 25 اسب بخار بیش از دوكاتی 1198 است و این یك جهش عالی محسوب می‌شود.‌ مهندسان دوكاتي این ارتقا را به كمك سیلندر حجیم با قطر 112 میلی‌متر و بازه حركتی بسیار كوتاه (جابه‌جایی بسیار كم) پیستون به سرانجام رسانده‌اند. هر چه میزان جابه‌جایی پیستون كمتر باشد موتور سریع‌تر به دور بالا می‌رسد و هر چه قطر سیلندر بیشتر باشد سوپاپ‌های قطورتری در سر سیلندر جا می‌گیرد. كم‌شدن میزان جابه‌جایی پیستون تقریبا اثر خاصی روی گشتاور پانیگال 1199 نداشته به گونه‌ای كه گشتاور این موتورسیكلت نسبت به 1198 تنها یك نیوتن بر متر كمتر شده است.

سوپاپ دسمودرومیك

سیستم طراحی سوپاپ‌ها دسمودرومیك بوده كه مكانیزم طراحی بسیار گرانی است و در موتورسیكلت‌های مسابقه‌ای از آن استفاده می‌شود. این مكانیزم باعث شده كه در ماكزیمم سرعت، باز و بسته شدن سوپاپ‌ها طی فرآیند مكانیكی با دقت بسیار بالایی انجام شود تا فشاری به دیگر قسمت‌های موتور وارد نشود. دوكاتی به دلیل خطرات احتمالی هنوز جرات استفاده از تسمه سوپاپ را در سیستم دسمودرومیك پیدا نكرده و در عوض از یك زنجیر سوپاپ كه قابلیت تنظیم شدن دقیق را دارد به این منظور استفاده می‌كند. یكی از تغییرات عمده ظاهری در پانیگال 1199 حذف اگزوز دوقلوی زیرصندلی بود كه پس از مدل مشهور دوكاتی 916 زینت‌بخش تمامی ‌سوپر بایك‌های دوكاتی بوده است. در پانیگال 1199 اگزوز، جلوی چرخ عقب و تقریبا در زیر موتور قرار گرفته است. باید گفت سیستم طراحی اگزوز این مدل فوق‌العاده است.

شاسی مونوكوك

پیكربندی موتور دوقلوی اِل شكل و معروف دوكاتی بیش از پیش به موتور دوقلو وی شكل (V) شبیه شده است. در این موتور زاویه بین سیلندرها همان 90 درجه است، اما شكل اِل سیلندر حدود 6 درجه كج‌تر شده و زاویه ضلع پایینی با خط افق 21 درجه است.

این تغییر باعث شده كل موتور حدود 32 میلی‌متر به سمت جلو‌ي بدنه كشیده شود تا سیستم تعلیق چرخ عقب از این جابه‌جایی بهره بیشتری ببرد و بازوی چرخ عقب را بیشتر بتوان كشید.

نكته: با توجه به كاهش قابل توجه وزن، افزایش قدرت و بهره‌مندی از ابداعات فنی جدید به نظر می‌رسد كه پانیگال 1199 براحتی در كلاس مربوط به خود بی‌نظیر و بی‌همتا باشد

پیكربندی شاسی بسیار مدرن بوده و فرم شاسی بیش از هر نوع موتورسیكلت مسابقه‌ای در بازار، به شاسی بریتن وی 1000 شباهت دارد. محل جدید قرار گرفتن موتور باعث می‌شود كه درصد بیشتری از وزن موتور روی چرخ جلو قرار بگیرد و همین موضوع باعث بهبود حركتی می‌شود. همچنین از نگاه موتورسوار موتور اندكی كوتاه‌تر شده و فاصله دسترسی موتورسوار به فرمان در حالت عادی 3 سانتی‌متر كاهش یافته است. بازوی چرغ عقب حدود 4 سانتی متر كشیده‌تر شده و در نتیجه فاصله بین محور جلو و عقب در مجموع 6/7 سانتی‌متر افزایش یابد. در مجموع استفاده از شاسی جدید باعث شده 10 كیلوگرم از وزن موتور نسبت به نمونه قبلی كاهش یابد. وزن موتور با باك پر 17 لیتری فقط 188 كیلوگرم است كه در مقایسه با ب.ام.و اس1000 آر آر كه با باك پر، وزنی معادل 204 كیلوگرم دارد بسیار سبك‌تر به نظر می‌رسد.

پنل نشانگرها

به اعتقاد برخی، پنل نشانگرهای این سوپر بایك می‌تواند تا سال‌ها یكی از بهترین پنل‌های موجود در بازار باقی بماند. پنل جدید پانیگال تمام رنگی و مجهز به صفحه نمایشگر TFT با رزولوشن (تفكیك‌پذیری) بالاست. با این پنل، دوكاتی حركت به سمت قلمرو نمایشگرهای كامپیوتری را آغاز كرده است.

به وسیله سیستم تعلیق الكترونیكی می‌توان تنظیمات مربوط به سیستم تعلیق را از روی صفحه نمایش (البته فقط در مدل پانیگال اِس)، تنظیمات دی.كیو.اس (حركت سریع) و حتی سیستم ترمز موتور را تنظیم كرد.

این سوپر بایك با سیستم الكترونیكی پیشرفته‌اش در حال رسیدن به صدر كلاس خود از لحاظ الكترونیكی‌‌ترین موتورسیكلت موجود روی سیاره زمين است.

سیستم تعلیق و ترمزها

پانیگال از آخرین نسخه ترمزهای برمبو مونوبلاك رادیال 4 پیستون سود می‌برد كه روی یك دیسك 320 میلی‌متری سوار است. فاصله بین چنگال‌ها بیشتر از قبل شده و در نتیجه جریان هوای بیشتری به دیسك می‌رسد تا قبل از رسیدن به شرایط سخت خنك باقی بماند.‌ پانیگال 1199 دارای 3 حالت راندن است. حالت wet كه قدرت خروجی موتور 120 اسب بخار است. حالت اسپرت كه در این حالت می‌توان از تمام 195 اسب بخار استفاده كرد، اما انتقال قدرت به نرمی‌انجام می‌شود و حالت سوم حالت مسابقه‌ای است كه در خروجی و در كمترین زمان تمامی ‌قدرت موتور را می‌توان یكجا داشت.

در كل با توجه به كاهش قابل توجه وزن، افزایش قدرت و بهره‌مندی از ابداعات فنی جدید به نظر می‌رسد كه پانیگال 1199 براحتی در كلاس مربوط به خود بی‌نظیر و بی‌همتا باشد و همچنان‌كه ب.ام.و اِس 1000 ار‌ار در زمان ظهورش سایه سنگینی بر دیگر سوپر بایك‌های كلاس خود داشت پانیگال نیز چنین ظهوری داشته باشد.‌ هر چند سال یك‌بار معمولا یك محصول بازار سوپر بایك‌ها را متوجه خود می‌سازد. سال1992 هوندا سی.بی.ار900 آرآر، سال 1998 یاماها YZF-R1‌‌، سال 2005 سوزوكی GSX-R1000 ، سال2009 ب.ام.و S1000RR و اكنون نوبت پادشاهی دوكاتی پانیگال 1199 فرا رسیده است.

پانیگال 1199 از چند زاويه:

پنل جدید پانیگال تمام رنگی و مجهز به صفحه نمایشگر TFT با رزولوشن (تفكیك‌پذیری) بالاست.


در پانیگال 1199 اگزوز، جلوی چرخ عقب و تقریبا در زیر موتور قرار گرفته است.




در این موتور زاویه بین سیلندرها همان 90 درجه است، اما شكل اِل سیلندر حدود 6 درجه كج‌تر شده است.


پانیگال از آخرین نسخه ترمزهای برمبو مونوبلاك رادیال 4 پیستون سود می‌برد.

gizmag / مترجم: آتنا حسن‌آبادی



نوشته شده در   سه شنبه 26 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode