ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391     |     کد : 36188

بخنديد تا لاغر شويد

راستی تا به حال فكر كرده‌اید، وقتی می‌خندیم در بدن چه اتفاقی مي‌افتد؟ چرا می‌گویند لبخندزدن شما را از دكتر دور می‌كند؟ خنده بهترین داروست و افراد را علاوه بر این‌كه از لحاظ روانی و عاطفی تقويت می‌كند...

جام جم آنلاين: راستی تا به حال فكر كرده‌اید، وقتی می‌خندیم در بدن چه اتفاقی مي‌افتد؟ چرا می‌گویند لبخندزدن شما را از دكتر دور می‌كند؟ خنده بهترین داروست و افراد را علاوه بر این‌كه از لحاظ روانی و عاطفی تقويت می‌كند، به سلامت جسم هم منجر مي‌شود و... به همین دلیل است كه خنده را شفابخش مي‌خوانند.
در اوایل قرن سیزدهم، پزشكان خنده را برای كاهش درد ناشی از جراحی توصیه می‌كردند و امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها و مراكز درمانی آمریكا، اتاق‌های خاصی با وسایل طنزآمیز و صداهای ضبط شده خنده‌دار و كتاب‌های طنز دارند كه بیماران را از اضطراب، ترس و ناآرامی‌ دور می‌كند.

این وسایل خنده‌آور مثل جوجه‌های پلاستیكی و تفنگ‌های آبی، در اختیار عیادت‌كنندگان بیماران قرار می‌گیرد تا آنها همراه با خنده و شادی كنار بیماری كه شرایط سخت جسمانی را سپری می‌كند، حضور داشته باشند و روز خوشی را با هم بگذرانند. همچنین برای بیماران مبتلا به سرطان، ساعاتی به خنده‌درمانی اختصاص داده مي‌شود.

افرادی كه به منافع و فواید خنده اعتقاد دارند، بر این باورند كه آثار خنده روی بدن همانند ورزش سبك روزانه است. حتی ممكن است خندیدن، مزایاي بهتری را برای بدن داشته باشد. به بيان ديگر می‌توان گفت تاثیرات خنده و ورزش روی بدن مشابه است.

کالري سوزي با خنده

هنگام خنده، بدن از لحاظ فیزیولوژی تغییر می‌كند؛ ماهیچه‌ها و صورت كشیده شده و منبسط می‌شود، ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد، تنفس در این حالت تندتر می‌شود و اكسیژن بیشتری به نخاع و بافت‌های بدن می‌رسد.

افراد خنده‌رو كالری بیشتری را در بدن می‌سوزانند. یكی از محققان كه در زمینه از بین رفتن كالری در زمان خنده تحقیقاتی انجام داده است، می‌گوید: بعد از 10 تا 15 دقیقه خندیدن، حدود 50 كالری در بدن می‌سوزد. جدا از این كه خنده باعث حركت ماهیچه‌های شكمی، ریه‌ها، شش‌ها و پرده دیافراگم می‌شود، استحكام ماهیچه‌های منشعب شده از دستگاه شكمی‌ را نيز افزایش می‌دهد. حتی هضم و گوارش غذا و عملكرد روده‌ها به كمك خنده بهبود پيدا مي‌كند.

خنده و سركوب بیماری

تحقیقات نشان داده است كه سطح آنتی‌بادی با حس شوخ‌طبعی افزایش می‌یابد و باعث افزایش تعداد سلول‌های ایمنی در بدن می‌شود.

به طور كلی خنده به صورت موثر، ایمنی بدن را فعال كرده و فرد را در برابر ویروس‌ها و باكتری‌ها حفاظت می‌كند. همچنین مقدار آنتی‌بیوتیك‌های طبیعی بدن را كه برای مقابله با عفونت‌ها لازم است، افزایش می‌دهد.

دیابتی‌ها بخندند

محققان با آزمایشی روی افراد دیابتی دریافتند، سطح قند خون اين افراد بعد از صرف غذا و گوش دادن به یك سخنرانی ناراحت‌كننده بیشتر از روزی‌ بود كه بعد از صرف غذا یك فیلم كمدی دیده بودند. خنده باعث كاهش قند خون می‌شود، پس بهتر است به جای این‌كه نگران میزان تغذیه افراد دیابتی باشید، آنها را بخندانید.

وقتی خنده جای مسكن را می‌گیرد

خنده برای كاهش تب و سریع‌تر شدن مراحل معالجه و بهبود بیماری‌ها موثر است. تحقیقات نشان داده است وقتی كه دردهای شدید مانند سردرد‌های میگرنی، دردهاي رماتیسمی ‌و ضعف‌های عضلانی افراد را كلافه كرده است، می‌توان با ترغیب آنها به دیدن فیلم‌های خنده‌دار، دردشان را به سرعت تسكین داد. این امر باعث شل‌شدن ماهیچه‌ها و عضلات و در نتیجه كاهش درد می‌شود.

كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

این موضوع كاملا به اثبات نرسیده است، اما تعداد زیادی از تحقیقات نشان می‌دهد خنده باعث ترشح هورمون‌هایی مثل آندروفین‌ها می‌شود.

وقتی كه می‌خندید این هورمون‌ها از طریق مغز فرمانی به بدن صادر می‌كنند كه اثر مطلوبی روی شاهرگ‌ها دارد. در واقع یك دقیقه خندیدن اثری همانند یك دقیقه كار با تردمیل دارد و باعث بالا رفتن ضربان قلب می‌شود.

لبخند بزنید

اگر شما موضوعی برای خندیدن ندارید، كافی است فقط لبخند بزنید تا برق دندان‌هایتان دیده شود. حتی یك لبخند به اندازه قهقهه تاثیرگذار است.

پس سعی كنید روزتان را با افراد شوخ‌طبع سپری كنید، اين افراد مسائل زندگی را جدی نمی‌گیرند و دیدگاه‌های منفی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حس شوخ‌طبعی یك داروی موثر هنگام رويارويي با اضطراب است تا بتوان شرایط سخت را براحتی تحمل و وضعیت حاد خود را كنترل كرد.

به گفته كارشناسان، شوخ‌طبعی به افراد كمك می‌كند با یكدیگر ارتباط بهتری برقرار كنند. در واقع افرادی كه از لحاظ شوخ‌طبعی مشابه یكدیگر هستند از باهم بودن و ارتباط داشتن با يكديگر لذت می‌برند.

اين افراد تاثیرگذاری بیشتری روی دیگران دارند و اغلب، سخنرانان بهتری هستند و توجه بیشتری را به سمت خود جلب می‌كنند.

وقتی كه شما شوخ‌طبعی را بارها تجربه كنید، احساسات منفي مانند استرس، افسردگی، كینه و عداوت در شما كاهش مي‌يابد و مثبت‌نگری، شما را به آينده اميدوار مي‌كند. امروز روز جهاني خنده است.

برای زندگی بهتر، یك لحظه لبخند بزنید، فهرستی از اتفاقات خوشایند زندگی‌تان تهیه كنید و بابت همه آنها خدا را شكرگزار باشید.

هانيه ورشوچي - جام جم


نوشته شده در   پنجشنبه 14 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode