ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391     |     کد : 36136

نفس‌هايتان را قدر بدانيد

شايد به جرات بتوان گفت يكي از بالاترين لذت‌هايي كه طعم سلامتي را به كام‌تان شيرين مي‌كند، لذت نفس كشيدن راحت است.

جام جم آنلاين: شايد به جرات بتوان گفت يكي از بالاترين لذت‌هايي كه طعم سلامتي را به كام‌تان شيرين مي‌كند، لذت نفس كشيدن راحت است.

«وقتي نفس مي‌كشي، هستي.» اين جمله معروف را دكارت، دانشمند شهير در دنيا به نام خود ماندگار كرد، اما يك بيمار مبتلا به آسم، خيلي بيش از ديگران معنا و مفهوم واقعي اين گفته را درك مي‌كند.

آن هم وقتي حتي يك دويدن ساده نيز، نفس كشيدن را برايت دشوار مي‌كند و در عرض چند دقيقه احساس مي‌كني كه قفسه سينه‌ات تنگ شده و سرفه‌هاي سنگين و خشك اجازه ورود هوا به ريه‌هايت را نمي‌دهد.

آن وقت است كه دست به دامن اسپري مي‌شوي كه برايت حكم زندگي را دارد و با پاف افشانه‌هاي آن در دهانت و رسيدن به آرامشي نسبي، زندگي باز هم اين چنين ادامه مي‌يابد.

پانزدهمين سالروز آسم و آلرژي هم فرارسيد، اما همچنان به افراد مبتلا به بيماري ناتوان‌كننده آسم در دنيا و همين طور كشورمان افزوده مي‌شود.

متاسفانه بسياري از اين افراد را كودكان تشكيل مي‌دهند، گرچه آسم مي‌تواند هر فردي را در هر موقعيتي مبتلا كند، اما معمولاً ابتلا به آن از اوايل زندگي به خاطر عوامل ژنتيكي و محيطي آغاز مي‌شود.

گرچه بيماري آسم ممكن است تا سال‌ها ناشناخته بماند و تاثيرات و علائم حاد آن به طور ناگهاني بروز كند، اما اگر زود تشخيص داده شود تبعات آن بشدت كاهش مي‌يابد. حتي در برخي از كودكان، تشخيص زودهنگام و شروع مراحل درماني به بهبود كامل بيماري در دوران بلوغ منجر مي‌شود.

آنچه از آسم يك بيماري زودگذر يا هميشگي مي‌سازد، تشخيص و درمان زودهنگام از يك سو و تغيير شرايط زندگي از لحاظ تغذيه‌اي و دوربودن از آلودگي‌هاي محيطي به مدد اطرافيان بيمار است.
فراموش نكنيد كه آسم دهمين عامل مرگ در ايران و در واقع شايع‌ترين بيماري مزمن در كشور شناخته است.

بيماري آسم گرچه درمان قطعي ندارد، اما علايم آن مي‌تواند بشدت تحت كنترل ما باشد، به طوري كه ناتواني ناشي از آن بر زندگي‌مان سايه نيندازد.

شايد نشانه‌هاي اين بيماري، درحال حاضر هم در بسياري از ما به صورت نهفته يا خفيف وجود داشته باشد، اما با دوري جستن از دود سيگار، كاهش تماس‌ با آلاينده‌ها و آلودگي هوا و كاهش استفاده از مواد غذايي آماده مي‌توان از بروز آن به شكل حاد جلوگيري كرد.

به بيان ديگر تشخيص زودهنگام آسم و انجام اقدامات درماني مي‌تواند از پيدايش آسم مزمن جلوگيري كند.

رسيدن سالروز ديگري به نام يكي از مزمن‌ترين بيماري‌هاي شايع دنيا، باز هم به يادمان مي‌آورد كه آسم در حين سادگي به كنترل و پيشگيري نياز دارد.

پونه شيرازي - گروه سلامت


نوشته شده در   چهارشنبه 13 ارديبهشت 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode