ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 دي 1404
يکشنبه 7 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 31 فروردين 1391     |     کد : 35563

پيروی از ولايت فقيه؛ مصداق آيه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»

بر اساس آيه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قرآن هادی به ولايتی است كه جريان اقوم است...

بر اساس آيه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قرآن هادی به ولايتی است كه جريان اقوم است، جريان اقوم كه برترين جريان هادی عالم وجود است همان جريانی است كه ما را در ذيل جريان ولايت فقيه، ولايت اولياء الله و ولايت رسول الله به ولايت الله می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدی رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی در هم‌انديشی پژوهشگران برتر حوزه‌های علميه خواهران كه چهارشنبه، 30 فروردين ماه، در قم برگزار شد با اشاره به آيه «وَلاَ یَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا» خطاب به طلاب خواهر بيان كرد: اگر كسی در مكتب قرآن باشد و به قرآن خدمت نكند دچار خسران می‌شود؛ اين فرد عمرش تلف شده، منفور جامعه می‌شود و به جهنم می‌رود و از همه مهم‌تر اينكه ملعون قرآن می‌شود.

قائم‌ مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی شفای قرآن را از سه بعد عقلانی، روحانی و جسمانی قابل ارزيابی دانست و اظهار كرد: از حيث عقلانی، قرآن معدن عظيم علم است، شفای روحانی قرآن، از طريق عمل به دستورات اخلاقی قرآنی حاصل می‌شود و شفای جسمانی با اتكا به بسياری از آيات الهی به دست می‌آيد.

وی ادامه داد: ما بايد تلكيف خود را نسبت قرآن با عمل به آيات آن انجام دهيم؛ امام خمينی (ره) در برنامه روزانه خود سه وعده و در برخی از موارد 5 وعده قرآن می‌خواندند و بزرگانی همچون آيت‌الله العظمی جوادی آملی در برنامه روزانه خود علاوه بر ختم قرآن ختم نهج‌البلاغه را قرار داده‌اند، اين افراد با انس با قرآن به مرحله عمل به آيات آن رسيده‌اند و به همين خاطر برخی از اين بزرگان تجسم قرآن هستند.

محمدی با اشاره به آيه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» تصريح كرد: قرآن كريم انسان‌ها را به چيزی هدايت می‌كند كه پايدارتر و استوارتر است و تعبير «أَقْوَمُ» در اين آيه بر همين مسئله دلالت دارد؛ اين «أَقْوَمُ» تصريح به جريان ولايت دارد كه اين جريان ولايت در قرآن چهار وجه دارد.

وی با اشاره به اينكه هر كس در ذيل اين ولايت حركت كند در مسير قرآن است ادامه داد: ضلع ولايت الله كه در آيه «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِينَ آمَنُواْ» تصريح شده، ضلع ولايت رسول خدا(ص) كه در آيه «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ» تصريح شده، ولايت ائمه(ع) كه در آيه «إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ» تصريح شده و در عصر غيبت ولايت ولی فقيه جامعه‌االشرايط از مصاديق ولايت است.

محمدی با اشاره به اينكه يك لحظه هم نبايد از جريان ولايت خدا خارج شويم بيان كرد: هر لحظه كه انسان گناهی مرتكب می‌شود از جريان ولايت الهی خارج شده است؛ «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» قرآن هادی به ولايتی است كه جريان اقوم است جريان اقوم كه برترين جريان هادی عالم وجود است جريان هدفی قرآن است و اين جريان همان جريانی است كه ما را در ذيل جريان ولايت فقيه، ولايت اولياء الله و ولايت رسول الله به ولايت الله می‌رساند و اسباب بهشتی شدن ما می‌شود؛ لذا كسی بهشتی می‌شود كه مهدی قرآن باشد.

وی ادامه داد: يكی از ويژگی‌های قرآن هيمنه آن بر ساير كتب آسمانی است؛ علم قرآن و شئون قرآنی هم همين حكم را دارد و بر ساير علوم هيمنه دارد؛ علوم انسانی ما هم برای اينكه پيشرفت كند بايد به آيات قرآنی گوش دهد «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».

محمدی بيان كرد: حوزه‌های علميه ما بايد قرآن بنيان باشند و تفسير بايد در حوزه‌های علميه جايگاه واقعی خود را پيدا كند؛ آنچه كه به عنوان تفسير در حال حاضر در حوزه‌های علميه ما تدريس می‌شود مقدمه تفسير است و در حقيقت كشف مدارج قرآن است و تفسير نيست، مقام قرآن «تِبْیَانًا لِّكُلِّ شَیْءٍ» است لذا ما بايد تمام مسائل خود را به قرآن عرضه كنيم و از قرآن پاسخ بگيريم.

رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی با اشاره به اينكه قرآن در سه حوزه بايد مورد استفاده قرار بگيريد تصريح كرد: اولين حوزه نظام‌های معرفتی، دوم نظام‌های زندگی و تعاملات انسانی و اجتماعی اعم از فرهنگی، سياسی، اجتماعی و اقتصادی و سوم مسائل مستحدثه كه بايد از قرآن استنطاق شود به عبارتی بايد به قرآن عرضه شود و پاسخ آنها از قرآن اخذ شود.

محمدی با اشاره به اينكه در حال حاضر وضعيت علوم قرآن در حوزه‌های علميه ما مطلوب نيست عنوان كرد: ما به فهم ظاهری آيات قرآن اكتفا می‌كنيم و كمتر به تدبر در قرآن می‌پردازيم؛ در حاليكه بايد با استفاده از روايات، قرآن را فهم كرد؛ حوزه‌های علميه ما بايد با راه‌اندازی كرسی‌های نظريه‌پردازی قرآنی، ايجاد دروس خارج تفسير در ايجاد بسترهايی برای فهم قرآن پيشگام باشند.

وی با اشاره به اينكه نگاه حوزه‌های علميه به قرآن بايد جامع باشد بيان كرد: طلاب حوزه‌های علميه ما بايد در مرحله اول زندگی خود را قرآنی كنند و بعد هادی ديگران به سوی قرآن باشند كه اگر در اين مسير به موفقيت دست يابند درجات عالی بهشت از آن آنها است و اگر در اين مسير موفق نشوند آسيب‌های بسياری متوجه خود آنها و جامعه خواهد شد.

رئيس مركز توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی با تاكيد بر اينكه برای قرآنی شدن به چند ابزار نياز داريم كه شامل دانش قرآنی، بهره‌مندی از روش‌های قرآنی و استفاده از روحيه و روش تحقيق می‌شود اظهار كرد: يكی از ابزارهايی كه طلاب حوزه‌های علميه ما بايد به آن مجهز باشند روحيه تحقيق است؛ كسانی در نشر معارف قرآنی موفق می‌شوند كه روحيه تحقيق در آنها نهادينه شده باشد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علميه ما نبايد به آموزش سنتی بسنده شود؛ آموزش يعنی اينكه مقدمات يادگيری برای فرد فراهم شود تا او بياموزد؛ لذا نگاه ما به طلبه نبايد مانند حوض آبی باشد كه محدود است و تنها بايد درون آن آب ريخت! نگاه ما به طلبه بايد مانند چشمه‌ای باشد كه اگر مقدمات آموزش او فراهم شود دانش از دورن آن خواهد جوشيد.

محمدی با تاكيد براينكه طاهره صفازاده نمونه كامل پژوهش محوری است خطاب به طلاب خواهر بيان كرد: طلاب خواهر ما بايد زندگی و منش و شخصيت اين بانوی قرآنی را الگوی خود قرار دهند؛ اين بانوی قرآنی پايه‌گذار آموزش ترجمه قرآن در كشور، اولين ايرانی مترجم قرآن به زبان انگليسی و اولين زن مترجم قرآن بود.


نوشته شده در   پنجشنبه 31 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode