جام جم آنلاين: تقريبا همه ساكنان كلانشهرهاي بزرگي همچون تهران سالهاست با معضلي به نام ترافيك دست و پنجه نرم ميكنند و همچنان به محض اين كه پشت چراغ قرمز يا ترافيكي سنگين گير ميافتند به فكر راهي براي رهايي از آن ميگردند.
در اين ميان رانندگاني كه براي رسيدن به مقصد لحظهشماري ميكنند، گهگاه به روياي ماشين پرنده و امكاناتي كه با وجود آن ميتوانند داشته باشند نيز ميانديشند. اگرچه ماشين پرنده همانند بسياري از فناوريهاي مفهومي ديگر تا به حال تنها در فيلمهاي علميـتخيلي ديده شده اما به نظر آنقدر مهيج و كارآمد است كه هركدام از ما آرزوي داشتن آن را داريم. همانطور كه با وجود پيشرفت علم، بسياري از آنچه زماني حتي تصور وجود آنها هم خندهدار بوده به واقعيت پيوسته، ماشين پرنده هم ديگر رويا نيست و حالا ميتوانيد يكي از آنها را سفارش بدهيد.
همين موضوع باعث شد تا اولين نمايش رسمي ماشينهاي پرنده طي هفته گذشته در نمايشگاه خودروي آمريكا، به سرخط اخبار علمي رسانههاي جهان مبدل شود. در نمايشگاه بينالمللي خودروي نيويورك كه تا يكشنبه گذشته ادامه داشت، شركتهاي خودروسازي جهان آخرين دستاوردهاي خود را در معرض ديد عموم قرار دادند. در كنار انواع و اقسام شركتهاي سرشناس خودروساز، شركت آمريكايي ترافيوجا، اولين نمونه از ماشين پرنده تجاري جهان را در معرض ديد عموم قرار داد.
به گفته سخنگوي شركت ترافيوجا، با وجود اولين ماشين پرنده جهان كه در حال حاضر قيمتي حدود 500 ميليون تومان خواهد داشت، ديگر كسي در ترافيك سنگين شهرها اعصابش خرد نخواهد شد. اين ماشين Transition (انتقال) نام دارد و اولين ماشين پرنده جهان محسوب ميشود كه هم در خيابان و هم در آسمان بدون هيچ مشكل ساختاري و قانوني حركت ميكند، زيرا طراحان آن تمام مقررات سازمان ترافيك بين جادهاي و در عين حال مقررات سازمان هواپيمايي فدرال آمريكا را رعايت كردهاند. اين وسيله نقليه در حال حاضر داراي مجوز آزمايشي از سازمان فدرال هوايي است به اين معنا كه اين شركت اجازه پرواز در منطقه هوايي آمريكا را براي اهداف آزمايشي در اختيار دارد، اما شركت ترافيوجيا ابراز اميدواري كرده است كه به مرور زمان بتواند براي اين وسيله مجوز هواپيماي سبك وزن دريافت كند.
شركت سازنده اميدوار است اولين مدل از ماشين پرنده خود را سال آينده وارد بازار كند. نكته جالب اينجاست كه اگر چه به نظر خيليها قيمت اين ماشين زياد است، اما تاكنون 100 نفر براي پيش خريد آن، بيعانه 20 ميليون توماني پرداختهاند.
پرواز بر فراز شهرهاي پرترافيك
در حالي ماشين پرنده به عنوان گزينهاي مناسب براي پرواز بر فراز شهرها و رهايي از ترافيك خيابانها مطرح ميشود كه بر خلاف هواپيماهاي ديگر، براحتي ميتوانيد اين ماشين را در پاركينگ خانه خودتان پارك كنيد. البته از همان پاركينگ نميتوانيد دكمه پرواز ماشينتان را بفشاريد، چرا كه براي بلند شدن آن از سطح زمين، حداقل به يك مسير نيم كيلومتري احتياج است تا پس از رسيدن به سرعت مناسب، ماشين پرنده بتواند از زمين كنده شود. البته براساس اعلام شركت سازنده، اين موضوع مشكلي براي مالكان آينده اين وسيله بخصوص مالكان آمريكايياش فراهم نميكند، چرا كه در ايالات متحده 5 هزار فرودگاه ايالتي و 5 هزار فرودگاه خصوصي وجود دارد. بنابراين مالكان ماشينهاي پرنده براي پرواز براحتي ميتوانند به نزديكترين فرودگاه مراجعه كنند. ضمن آن كه نرمافزارهايي همچون Forefligh ميتواند آنها را از نزديكترين باند براي پرواز هواپيما يا فرود مطلع كند.
نكته جالب ديگر اين است كه شما ميتوانيد سوار بر ماشين پرنده به پمپ بنزينهاي عادي برويد و باك وسيله نقليه خود را كه 87 ليتر ظرفيت بنزين دارد پر كنيد. ميزان مصرف سوخت ماشين پرنده هم زياد نيست و براي راندن در جاده حدود 7/6 ليتر در هر 100 كيلومتر و براي پرواز حدود 4/8 ليتر در هر 100 كيلومتر مسير هوايي مصرف ميكند. حداكثر سرعت اين وسيله روي زمين و در آسمان 175 كيلومتر بر ساعت است. از آنجا كه اولين ماشين پرنده جهان تاكنون از تمام آزمايشها موفق بيرون آمده است، به نظر ميرسد براي حضور در كوچه و خيابانها راه طولاني در پيش ندارد.
Transition در آخرين تستي كه ماه گذشته در فرودگاه بينالمللي پلتسبرگ در نزديكي مونترال كانادا پشت سر گذاشت، در ارتفاع 1400 پا (حدود 426 متر) يعني بسيار پايينتر از هواپيماهاي تجاري (هواپيماهاي تجاري در ارتفاع 35 هزار پا پرواز ميكنند) به مدت 8 دقيقه پرواز كرد. البته اين وسيله نقليه چندمنظوره داراي 4 چرخ و بالهاي داراي قابليت باز و بسته شدن است. همين دوگانگي محدوديتهايي را در طراحي و ساخت اين وسيله ايجاد كرده كه برخي از آنها در تستهاي مختلف مشخص شدهاند. تست نهايي Transition نيز طراحان را مطمئن كرد هنوز نقاط ضعف كوچكي همچون لزوم افزايش سرعت در لحظه بلند شدن و مشكلاتي در زمان فرود وجود دارد. هرچند آنها اين دلايل كوچك را مانعي اساسي براي تاخير در زمان تعيين شده تحويل ماشين پرنده به مشتريانشان نميدانند.
ترافيك در خيابانهاي هوايي
سالهاست ساخت ماشين پرنده از لحاظ فني ممكن شده، اما تنها چند سال است كه راه قانوني آن هموار شده است. در واقع اين راه پس از تصويب دستهاي جديد از هواپيماها با نام هواپيماي ورزشهاي سبك توسط نيروي هوايي فدرال آمريكا هموار شده است. اين هواپيماها نسبت به هواپيماهاي سنتي، قوانين كمتري دارد و كاربر پس از تنها 20 ساعت آموزش، يعني نصف دوره آموزش مرسوم، ميتواند با آنها پرواز كند. همزمان با تصويب اين قانون، پيشرفتهاي صنعت هوانوردي و استفاده از سامانههاي ناوبري جديد كه كنترل خودكار هواپيما را ممكن ميكند، پرواز بر فراز زمين را ساده و سادهتر كرد، به طوري كه بايد گفت دورهاي كه اتاقك خلبان اتاقي پيچيده و ترسآور پر از دكمههاي چشمكزن و عقربههاي متعدد بود، گذشت و امروزه با فناوري جديد، اتاقك خلبان فقط كمي با يك خودروي مجلل تفاوت دارد. به همين دليل هم با وجود آن كه ابتدا مخاطبان اصلي ماشينهاي پرنده خلبانها بودند، اما شركت توليدكننده اولين ماشين پرنده جهان تلاش ميكند اين وسيله را به افرادي كه هيچ سابقه پروازي ندارند نيز معرفي كند.
به اعتقاد آنها اين وسيله براي مسافتهاي كوتاه طراحي شده تا بتوان از آن به جاي يك خودرو استفاده كرد. با استفاده از جي.پي.اس ميتوان ماشين پرنده را هدايت كرد، الگوهاي هواشناسي را ميتوان روي يك صفحه رنگي ديد و در عين حال مطمئن بود كه مدام جريان سوخت به صورت اتوماتيك اندازهگيري ميشود. در ضمن پرواز با اين وسيله بسيار ساده است و در حقيقت پرواز به وسيله يك كامپيوتر انجام ميشود و فردي كه به عنوان خلبان اين وسيله است، فقط نياز دارد كنترلها را در جهت مورد نظر حركت دهد. به همين علت هم به مهارت كمي نياز دارد.
درست است كه حتي تا چند سال آينده امكان خريد چنين اتومبيلهاي پرندهاي فقط براي گروهي خاص وجود خواهد داشت، اما به نظر ميرسد اين فناوريها در آيندهاي نهچندان دور آنچنان عمومي شود كه به جاي ترافيك خيابانها بايد فكري به حال ترافيك هوايي كرد.
اتومبيلهايي كه پرواز ميكنند
PARAJET SKYCAR
اين ماشين پرنده در واقع يك وسيله سبك 2سرنشينه است كه با استفاده از چتر نجاتي سبك و پنكهاي بسيار بزرگ در قسمت پشتياش، در آسمان پرواز ميكند.
حداكثر سرعت اين وسيله در جاده 110 كيلومتر بر ساعت و در پرواز به 80 كيلومتر در ساعت با برد متوسط 289 كيلومتر ميرسد. بالها طي 3 دقيقه به طور دستي باز ميشود و براي بلند شدن تنها به 182 متر مسافت نياز دارد.
ICON 5A
تا قبل از رونمايي رسمي از اولين ماشين پرنده جهان، اين وسيله اولين خودروي پرنده چندمنظوره دنيا محسوب ميشد؛ چراكه تاكنون تستهاي پرواز زيادي را با موفقيت پشت سر گذاشته است. 5A براي پرواز نياز به يدككش دارد و از آنجاكه بالهايش تاشوست، در پاركينگهاي عادي هم جا ميشود. از طرف ديگر اين وسيله براي پرواز لزوما نياز به زمين ندارد و از سطح آب هم ميتواند به راحتي بلند شود؛ البته براي فرود نياز به چتر نجات دارد.
PAL-V
اين وسيله 3 چرخ ميتواند به طور عمودي فرود بيايد يا بلند شود. اين خودرو در جاده مانند موتورسيكلت چابك است و ملخهايش جمع ميشود. در هوا نيز بيش از 1100 متر بالا ميرود و به همين دليل خلبان به نقشه پرواز نياز ندارد. حداكثر سرعت اين ماشين پرنده حدود 125 كيلومتر بر ساعت است. اين ماشين پرنده برخلاف اولين ماشين پرنده جهان، پس از طي مسافت 165 متر آماده پرواز ميشود و امكان برخاستن از تمامي سطوح برايش امكانپذير است.
بهاره صفوي / گروه دانش