ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 فروردين 1391     |     کد : 35406

خواص درماني عرق شاتره

اگر طبع گرمي داريد، اگر اشتهايتان كور شده، اگر كبدتان تنبل است، اگر نياز به آرامش داريد و اگر... به شما توصيه مي‌كنيم از دم‌كرده يا عرق گياه شاتره استفاده كنيد.

جام جم آنلاين: اگر طبع گرمي داريد، اگر اشتهايتان كور شده، اگر كبدتان تنبل است، اگر نياز به آرامش داريد و اگر... به شما توصيه مي‌كنيم از دم‌كرده يا عرق گياه شاتره استفاده كنيد.
شاتره گياهي علفي است كه در فصل بهار در مزارع، باغ‌ها، كنار جاده‌ها و زمين‌هاي كشاورزي به‌وفور مي‌رويد. اغلب روستاييان ظاهر اين گياه را مي‌شناسند.

به همين دليل است كه اين روزها اكثر خانم‌هاي روستايي را در دشت و صحرا در حال جمع‌آوري اقسامي از گياهان دارويي مي‌بينيم.

اگر شما هم براي تفريح به يكي از دشت‌هاي سرسبز حوالي شهر سفر كرديد و وسوسه چيدن اين گياه دارويي به دلتان افتاد، بدانيد كه اين گياه شاخه‌هاي ظريف فراوان و برگ‌هايي با تقسيمات بسيار زياد دارد.

گل‌هاي آن كوچك، انبوه و به رنگ سفيد مايل به گلي است و به صورت متراكم در كنار هم قرار گرفته است. قسمت مورد استفاده اين گياه برگ، گل و شاخه آن است.

اگر اين گياه را شناختيد و چيديد بلافاصله آن را خشك كرده، قسمت‌هاي هوايي آن را با هم مخلوط و دو تا چهار گرم آن را به مدت 10 تا 15دقيقه دم كنيد سپس آن را صاف كرده و قبل از غذا بنوشيد. براي آن كه از خواص درماني شاتره بيشترين منفعت را ببريد، بهتر است آن را گرم بنوشيد.

شاتره طبع سردي دارد و در طب سنتي براي درمان بيماري‌هاي پوستي از آن بسيار استفاده مي‌شود.

اسيد فوماريك آن براي التيام اگزما موثر است و آلكالوييدهاي آن در بهبود بيماري‌هاي كبدي و صفراوي نافع است و به كبد در نقش سم‌زدايي كمك كرده وخون را تصفيه مي‌كند.

وقتي عملكرد كبد مطلوب شود، زردي پوست رفع، سموم بدن دفع، هورمون‌ها تنظيم، تب و سرفه ناشي از گرمي‌ها رفع، التهاب بدن التيام و آشفتگي‌هاي روحي كم و در نهايت آرامش حكمفرما مي‌شود.

عرق شاتره در مقايسه با دم‌كرده آن خواص درماني كمتري دارد، اما به دليل دسترسي آسان‌تر مصرفش را توصيه مي‌كنيم.

اين عرق به دليل آن كه به ترشح آنزيم‌هاي گوارشي كمك مي‌كند، غذا را براحتي هضم كرده و اشتهاآور خوبي است.

مزه مزه آن به جهت ويتامين C فراوان براي استحكام لثه‌ها و غرغره جوشانده آن براي برطرف كردن آفت، زخم‌هاي دهاني و التهاب زبان مفيد است.

تحقيقات اخير نشان داده است شاتره علاوه بر اين خواص درماني، ضدعفوني‌كننده، آنتي‌هيستامين، ضداسپاسم، كاهنده تپش قلب، معرق، مسهل، مدر، آرام‌بخش و مقوي معده است و عصاره آن در بهبود بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي موثر است.

توجه: مصرف مقادير زياد دم‌كرده يا عرق دوآتشه شاتره به دليل آلكالوييدهاي فراوان باعث لرز، تشنج و بي‌حسي بدن شده و براي سرد مزاجان مضر است. از طرفي مصرف آن بدون نظر پزشك در دوران بارداري و شيردهي توصيه نمي‌شود.

براي درمان مشكلات كبدي، صفراوي و پوستي بهتر است از جوشانده گياه شاتره استفاده كنيد. براي آن كه از خواص درماني عرق شاتره نفع بيشتري ببريد، خوب است آن را همراه عرق كاسني بخوريد. (جام جم)


نوشته شده در   دوشنبه 28 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode