ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 فروردين 1391     |     کد : 35388

دوشنبه28فروردين25 جمادي الاول16 آوريل

يزدگرد يکم: دولت ايران مكلّف به حمايت از پيروان آيين زرتشت در سراسر جهان است

يزدگرد يکم: دولت ايران مكلّف به حمايت از پيروان آيين زرتشت در سراسر جهان است
يزرگرد يکم شاه ساساني ايران پس از آغاز سلطنت، 15 اپریل سال 399 ميلادي به مسيحيان قلمرو ايران آزادي مذهبي داد و با ارسال پيامي به رم به دولت و سناي روم يادآور شد كه دستور داده است همه تدابير و عمليات خصمانه بر ضد روم پايان يابد و بازرگانان رومي بتوانند در قلمرو ايران آزادانه به داد و ستد بپردازند و تحت حمايت شهربانان ايران باشند.
يزدگرد در پيام خود تاكيد كرده بود كه در انتظار عمل متقابل ازسوي دولت روم مخصوصا در زمينه آئين زرتشت است كه دولت ايران مكلّف به حمايت از پيروان آن در سراسر جهان است. 

پيمان صلح صد ساله ايران و روم که 27 ماه معتبر ماند!
15 اپریل سال 422 ميلادي (23 سال پس از پيام يزدگرد اول به دولت روم درباره مذهب) ميان ايران و روم ــ دو ابر قدرت وقت ــ يك پيمان صلح صد ساله امضاء شد. اين پيمان در پي يك جنگ دو ساله ميان دو كشور به امضاء رسيد. اين جنگ را ارتش ايران به فرماندهي ژنرال «مهر نرسي» مازندراني برنده شده بود و پيشنهاد صلح از سوي رومي ها داده شده بود تا پيشروي ژنرال ايراني متوقف شود. اين پيمان صد ساله تنها دو سال و سه ماه عمر كرد و رومي ها در تابستان سال 424 كه ايران را در مرزهاي شمال شرقي (حوالي بدخشان) درگير طوايف آن سوي کوههاي پامير ديدند بار ديگر در سوريه نيرو پياده كردند و جنگ از سر گرفته شد. 

زادروز دا وينچي و بوتروك، و سالگرد درگذشت سارتر؛ فيلسوفي که اهل قلم را ازگرفتن هديه از دولتها ممنوع کرد

15 اپریل زادروز «لئوناردو دا وينچي» هنرمند و دانشمند ايتاليايي است كه بسال 1452 در «وينچي» وافع در 30 كيلومتري فلورانس به دنيا آمد و 21 ژوئن 1519 درگذشت. آثار هنري متعدد از او باقي مانده از جمله تصوير «مونا ليسا». اخيرا بانويي که دا وينچي تصوير اورا ترسيم کرده و اين تصوير به «مونا ليسا» شهرت يافته شناخته شده است. دا وينچي در عين حال يك رياضيدان بود و نخستين كسي است كه طرح هلي كوپتر را كشيده است.

- در اين روز در سال 1766 فردريك بوتروك Friedrich Bouterwek فيلسوف آلماني به دنيا آمد و آثار متعدد از او باقي است از جمله خاطرات ده جلدي اش. بوتروك در آغاز کار، از پيروان فلسفه «كانت» بود كه بعدا راه ديگري را در پيش گرفت.

- ژان پل سارتر Jean Poul Sartre انديشمند، نويسنده، نقدنگار، بيوگرافي نويس و فعال سياسي فرانسوي قرن 20 و از اصحاب فلسفه اگزيستانسياليسم Existentialism پانزدهم اپریل 1980 درگذشت. وي 75 سال عمر كرد دوم ماه مي 1905 به دنيا آمده بود. سارتر درباره «بودن و زيستن» و اين كه آدم محكوم است كه آزاد باشد و همچنين بي تفاوتي ها در قبال انسانيت بحث كرده و نظر داده است. سارتر از فلاسفه چپگرا است و درموارد متعدد عقايد او با نظرات ماركس تفاوت زياد ندارد.
سارتر برنده جايزه نوبل سال 1964 شد ولي آن را نپذيرفت و اعلام داشت که دولت ها و يا انستيتوها نبايد جايزه و پاداش به اهل فکر و قلم به دهند، اين مردمند که با خريد نوشته ها و افکار آنان پاداش مي دهند و قدر مي نهند. اين تفکر سارتر به صورت يک اصل درآمده و نويسنده، متفکر و روزنامه نگار از دريافت پاداش از دولت و هر مقام ديگر ممنوع شده است. به استناد همين اصل، چند سال پيش که محمد خاتمي به برخي از روزنامه نگاران ايراني کامپيوتر کيفي هديه داد و در نوروز 1391 (مارس 2012) که احمدي نژاد به خبرنگاران عيدي داد از اين دو اقدام انتقاد شد و ....
سارتر بود که با تاکيد گفت که شرح مشاهدات بمراتب ماندني تر، آموزنده تر و جالب تر از نوشتن خبر است و به روزنامه نگاران توصيه کرد که چنين کنند. توصيه او به تاريخنگاران «نوشتن بيوگرافي» براي اشخاص بود. وي عقيده داشت که شرح زندگاني هر فرد، ولو يک تبعه ساده، جالب و آموزنده و حاوي نکات تاريخي و سند است. 

زادروز نانك پيشواي پارسيدان سيك ها

گورو «نانك Nanak» پيشواي سيكها 15 اپریل سال 1469 در تالوندي در پنجاب غربي (پاكستان امروز) به دنيا آمد و از 32 سالگي به ترويج عقايد خود پرداخت كه پيروان فراوان دارد. نانك بر ضد استثمار بود و آموزش مي داد كه خدا از كسي متنفر نيست و مردم نيز بايد چنين باشند. نانك از كودكي با هندو و مسلمان دوست بود. وي قادر بود كه به زبان پارسي نيز بگويد و بنويسد. نانك كه از زندگاني لوكس و تجملات بيزار بود در سال 1539 درگذشت.

برخي ديگر از رويدادهاي 16 آوريل
69: «اتو» مدعي امپراتوري روم در جنگ «بدرياكوم» در شمال ايتاليا از نيروهاي دولتي شكست خورد و روز بعد خودكشي كرد.

1205: يك سال پس از غارت قسطنطنيه (استانبول امروز) توسط صليبيون، بلغارها هم در منطقه آدريانوپل نيروهاي بيزانتيوم (روم شرقي به پايتختي قسطنطنيه) را شكست دادند.

1205: پاپ وقت اجازه نداد يهوديان در كردوبا (قرطبه) اسپانیا كنيسه بسازند.

1541: حكمران وقت مراكش پرتغاليها را از «اقادير» بيرون راند.

1861: ابراهام لينكلن رئيس جمهوري وقت آمريكا براي جنگ با ايالات جنوبي كه از اتحاديه جدا و براي خود كنفدراسيون آمريكارا به وجود آورده بودند 75 هزار نيروي داوطلب تدارك ديد.


نوشته شده در   دوشنبه 28 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode