ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 مرداد 1403
شنبه 6 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 27 فروردين 1391     |     کد : 35336

يکشنبه27فروردين24 جمادي الاول15 آوريل

قرارداد صلح ایران و عثمانی در پی یک جنگ 3 ساله...

قرارداد صلح ایران و عثمانی در پی یک جنگ 3 ساله
16 اپریل 1613 ميلادي در اصفهان مذاكرات صلح ايران و عثماني با امضاي يك قرارداد به پايان رسيد. طبق اين قرارداد كه در پي يك رشته جنگهاي سه ساله امضاء شد، دولت عثماني از همه دعاوي خود در قفقاز دست كشيد. ايروان، قارص و منطقه «وان» صحنه اين جنگها بود كه در آن براي نخستين بار ارتش نوسازي شده ايران كه افراد آن از ميان همه مردم بر حسب ضوابطي انتخاب مي شدند (نوعی نظام وظیفه ـ هر خانواده یک سرباز) شركت كرده و در همه جا پيروز شده بودند. نيروي نظامي قبلي صفويه از افراد ايلات و عشاير معيني بود و قزلباش خوانده مي شد. اين افراد كه در امور كشور هم خودسرانه مداخله مي كردند، عمدتا مطيع رئيس ايل خود بودند تا فرماندهي ارتش. 

سالگرد درگذشت توكويل، و فرمولي را كه براي دمكراسي نوشت

16 آوريل الكسيس توكويل انديشمند ليبرال، تاريخدان و نويسنده فرانسوي 16 آوريل سال 1859 در 54 سالگي درگذشت. توكويل عميقاً هوادار آزادي فرد بود و از احتمال اين كه «اكثريت» به استبداد و ستمگري و زورگويي بپردازد نگران بود. او كه زماني وزير امور خارجه فرانسه بود تأليفات متعدد از جمله «دمكراسي آمريكا» و «نظام سابق و انقلاب»دارد.
بيشتر تاليفات و رساله هاي توكويل درباره دمكراسي است. يكي از فرضيه هاي او در اين زمينه در اين معادله كه خودش آن را نوشته خلاصه شده است: برابري در حقوق + نبودن تبعيض در جامعه + آزادي = دمكراسي
توكويل از هواداران تشكيل انجمن هاي داوطلبانه در هر زمينه و حرفه بود و مي گفت: مردمي كه در يك موضوع و امر، منافع و خواست مشترك دارند مي توانند به صورت يك بدنه و به مثابه يك خانواده به حل مشكل كمك كنند و دولت ناچار مي شود در اين زمينه ياري دهد و «جامعه مدني» وقتي تحقق مي يابد كه انجمن ها به احقاق حقوق افراد كمك داوطلبانه كنند. به نظر توكويل، بهترين رئيس دولت آن است كه در دوران حكومتش آحاد مردم آرامش خيال داشته، ترس نداشته و ارعاب و تعرض در ميان نباشد و تنها در چنين محيطي است كه پيشرفت حاصل مي شود و حلاوت زندگي كه هدف بشر است تامين خواهد بود.
توكويل در زمينه نوشتن و نويسندگي و حتي سخنراني، بر رعايت ساده نوشتن و ساده گفتن بود. وي در اين زمينه گفته است: مردم دروغ را آسانتر مي پذيرند تا يك حقيقت پيچيده را.

برخي ديگر از رويدادهاي 16 آوريل
1529: « لوئي دو بركوين » فرانسوي كه گناهش تنها اين بود كه قسمتي از عقايد لوتر باني مذهب پروتستان را از زبان آلماني به فرانسه ترجمه كرده بود به جرم ارتداد به اعدام محكوم و آتش زده شد.


1850: « هربرت باكستر آدامز» تاريخدان آمريكايي و موسس انجمن آمريكايي تاريخ به دنيا آمد.

1818: سناي امريكا طرح غيرمسلح بودن مرزهاي كانادا و ايالات متحده را كه به قانون « راش ــ بيگوت » معروف است از تصويب گذراند.

1922: دولت آلمان برغم مخالفت انگلستان و فرانسه نظام كمونيستي روسيه را برسميت شناخت.دوكشور پيمان كاملة الوداد امضاء كردند و از دعاوي مالي نسبت به يكديگر صرف نظر كردند.

1938: دولت انگلستان ضميمه شدن اتيوپي به ايتاليا را پذيرفت.

1945: حمله زميني ارتش شوروي به شهر برلين پايتخت رايش سوم آغاز شد و دوهفته بعد آن را به تصرف خود در آورد.

1946: آمريكا نخستين موشك « وي ــ 2 » را كه از آلمان به دست آورده بود در منطقه « وايت سند»آزمايش كرد.

1948: سازمان همكاري هاي اقتصادي اروپا ( اي. اي . سي ) تشكيل شد.

1962: دولت برزيل برخي از موسسات بازرگاني و مالي آمريكايي را در آن كشور ملي كرد.

1992: دكتر نجيب الله از رياست دولت افغانستان كناره گيري كرد.



نوشته شده در   يکشنبه 27 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode