يك نابينا نام خود را به عنوان نخستين كاربر خودروي بدون راننده ساخت گوگل به ثبت رساند
جام جم آنلاين: حدود 2 سال از آغاز مرحله آزمايشي تردد اتومبيلهاي بدون راننده گوگل ميگذرد و با آزمايش اخير شمارش معكوس براي ورود نسل جديدي از اتومبيلها به بازارهاي تجاري آغاز شده است.
يك مرد نابينا از اهالي كاليفرنيا در نخستين رانندگي خود پس از سالها از زماني كه بينايياش را از دست داده بود، با يك دستگاه تويوتا پريوس مجهز به سيستم كنترل خودكار گوگل به رستوران رفت، غذايي خورد و سپس لباسش را از خشكشويي گرفته و به خانه برگشت. او به اين ترتيب نام خود را به عنوان نخستين فردي كه رانندگي با خودروي هوشمند گوگل را تجربه كرد به ثبت رساند. اين شهروند كاليفرنيايي بر اين باور است كه خودروهاي هوشمند ميتواند زندگي بسياري از افرادي كه به هر علتي قادر به رانندگي با خودروهاي معمولي نيستند را تحت تاثير قرار دهد و احساس استقلال را به اين گروه از افراد هديه كند. گوگل اين فرد را كاربر شماره #0000000001 اتومبيلهاي هوشمند گوگل ناميده است. خودروي ديجيتالي گوگل تاكنون بيش از 321 هزار كيلومتر سفر را تحت كنترل كامپيوتري كه مسووليت ناوبري آن را به عهده داشته با موفقيت پشت سر گذاشته است و مديران گوگل بر اين باورند كه اين اتومبيلها ميتواند كمك بزرگي براي نابينايان و افرادي باشد كه به هر علتي قادر به استفاده از امكانات اتومبيلهاي معمولي نيستند.
نفوذ فناوريهاي ديجيتال به صنعت خودروسازي
گوگل از زمان راهاندازي تا به امروز همواره در تلاش بوده است تا زمينه مناسبي براي گسترش فناوري در ابعاد مختلف زندگي انسان فراهم كند و اگر نگاهي به پرونده فعاليتهاي گوگل در سالهاي گذشته بيندازيم متوجه خواهيم شد اين شركت همواره از پيشگامان دنياي فناوري اطلاعات بوده است. گوگل پس از دستيابي به بسياري از اهداف خود در زمينه توسعه و بهبود فناوريهاي كامپيوتري در 13 سال گذشته و رسيدن به موفقيت در بسياري از زمينههاي مختلف از طراحي مرورگر وب و سيستم عامل تلفن همراه تا طراحي سيستم عامل كامپيوترهاي همراه، حدود 2 سال پيش تصميم گرفت فعاليتهاي جديدي را نيز در ديگر حوزهها آغاز كند كه دگرگونيها و تحولات جديدي را در صنعت خودروسازي جهان به همراه داشت. وقتي براي نخستين بار از فناوريهاي نوين ديجيتالي و الكترونيكي در ساخت خودروها صحبت شد به نظر ميرسيد امكانات جديد ديجيتالي در اتومبيلها تنها محدود به سيستمهاي امنيتي و مسيرياب باشد. اما خودروهاي جديدي كه گوگل كه از آنها به عنوان خودروهاي بدون راننده صحبت ميكرد بسيار فراتر از خودروهايي مجهز به سيستمهاي موقعيتياب جهاني بود. اين خودروها مجهز به نوعي نرمافزار هوش مصنوعي است كه همه شرايط موجود در محيط اطراف خود را شناسايي كرده و ميتواند از تصميمگيريهايي شبيه تصميمگيري انسانها تقليد كند و به عبارت ديگر ميتوان گفت كه اين اتومبيل با شبيهسازي عملكرد انسانها در حين رانندگي هدايت خودكار اتومبيل شما را به عهده خواهد گرفت. اگرچه بايد پذيرفت تا زماني كه بتوانيم به جاي اتومبيلهاي معمول امروزي از اين اتومبيلهاي هوشمند براي تردد در مسيرهاي مختلف استفاده كنيم راهي طولاني و پرفراز و نشيب را پيشرو خواهيم داشت. اما به نظر ميرسد همانطور كه دنياي اينترنت و بسياري از فناوريهاي ديجيتالي زندگي ما را دگرگون كردند، اين خودروها نيز بتواند در بسياري از ابعاد زندگي بشر تغييرات اساسي به وجود آورند.
هوش مصنوعي به جاي هوش انساني
وقتي گوگل پس از مدتها تلاش مخفيانه براي عملي ساختن اين ايده، بسيار زودتر از زمان پيشبيني شده از خودروي هوشمند جديد خود سخن گفت موجب شگفتي بسياري از شركتهاي بزرگ صنعت خودرو شد و سر و صداهاي زيادي به راه انداخت. خودروي تويوتا پريوس گوگل كه به عنوان نخستين خودروي هوشمند بدون راننده شناخته شده است مجهز به حسگرهايي است كه نقش بسيار مهمي در قابليت هدايت خودكار اين خودرو دارد. در چرخ جلوي سمت چپ اين خودرو حسگري وجود دارد كه در ارزيابي و برآورد موقعيت خودرو نقش دارد.
علاوه بر اين، يك حسگر نيز در بالاي خودرو روي قسمتي از سقف اتومبيل نصب شده است كه قابليت چرخش دارد و تا فاصله 60 متري از خودرو يك نقشه سهبعدي دقيق از محيط اطراف خودرو را رسم ميكند. در كنار آينه جلوي داخل اتومبيل يك دوربين ويدئويي نصب شده كه سيستم از طريق آن عابرين پياده، دوچرخهسوارها و همچنين علائم راهنمايي و رانندگي را شناسايي ميكند. اين خودروي هوشمند به يك سيستم موقعيتياب جهاني يا GPS هم متصل است و نقشه دقيقي از وضعيت آب و هوايي هم در اختيار سيستم قرار ميگيرد. مجموعه اين عوامل به اين خودرو كمك ميكند تا بتواند بخوبي در مسيرها رفتوآمد داشته باشد. اتومبيل گوگل در هر خيابان و مسيري محدودههاي تعيين شده براي حداكثر سرعت را رعايت ميكند چراكه اطلاعاتي از اين قبيل هم در برنامه مجموعه اطلاعاتي اين سيستم ثبت شده است. به اين ترتيب خودرو در صورت مواجه شدن با چراغ قرمز يا هرگونه عامل هشداردهندهاي به سرعت متوقف شده و پس از آن وضعيت خودرو را به سرنشينان اعلام خواهد كرد.
داستان خودروهاي هوشمند گوگل
در سالهاي اخير استفاده از فناوريهاي جديد در صنعت خودروسازي در مقايسه با سالهاي گذشته بسيار افزايش يافته است. تا جايي كه بسياري از شركتهاي بزرگ و معروف نيز قدم به اين عرصه گذاشته و سرمايه قابل توجهي را به توسعه فناوري در اين صنعت اختصاص دادهاند.
ساخت خودروهاي بدون راننده از جديدترين تحولات در صنعت خودروسازي است. اين خودرو مانند انسان شرايط و موقعيتهاي مختلفي را كه در مسير حركت خود با آنها مواجه ميشود تشخيص داده و ارزيابي ميكنند و به اين ترتيب در كوتاهترين زمان ممكن نسبت به آنها عكسالعمل نشان ميدهد. هوشمندي از جمله ويژگيهايي است كه اين روزها به همه ابعاد زندگي انسانها نفوذ كرده است.
يكي از حوزههايي كه با نفوذ پديده هوشمندي با تحولات شگفتانگيزي مواجه شده، صنعت خودروسازي است. به نظر ميرسد همانطور كه امروزه بدون وجود بسياري از فناوريهاي نوين ديجيتالي كه به عنوان يكي از نيازهاي مهم و روزمره زندگي انسان مطرح شده با مشكلات بسياري مواجه شويم، خودروهاي هوشمند نيز بتواند بسياري از ابعاد زندگي بشر را تحت تاثير خود قرار دهد. استفاده از اين فناوريهاي جديد در خودروهاي آينده موجب خواهد شد تا افراد در حين رسيدن به مقصد بتوانند به امكانات مختلفي كه در محيط خانه يا محل كارشان در اختيار دارند دسترسي داشته باشند.. به اين ترتيب فناوريهاي ديجيتال ميتواند صنعت خودروسازي را در مسيري پيش ببرد كه نهتنها پرونده مرگ انسانها براثر تصادفات رانندگي براي هميشه بسته شود، بلكه خودروها بتوانند موجبات سرگرمي و آرامش سرنشينان خود را نيز تا رسيدن به مقصد فراهم كند.
ضرورت تصويب قوانين رانندگي براي خودروهاي بدون راننده
كمكم وارد عصر اتومبيلهاي بدون راننده ميشويم. خودروهايي كه بدون نياز به راننده خودشان در خيابان و جاده رانندگي ميكنند. آيا تا به حال به اين موضوع فكر كردهايد كه در نسل جديد سيستمهاي حملونقل عمومي در صورتي كه شرايط موجود در مسير تردد خودروها منجر به يك تصادف رانندگي شود چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ به نظر شما متهم اصلي اين تصادف سرنشين خودرو خواهد بود يا فردي كه اين نرمافزار راهبري خودكار را طراحي كرده است؟
براي اينكه يك خودرو بتواند بدون راننده در خيابان و جاده حركت كند، ابتدا لازم است قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي جديدي براي آنها تدوين شود. ايالت نوادا در آمريكا در افزودن مقررات مربوط به تردد خودروهاي بدون راننده به مجموعه رانندگي پيشگام بوده است. بر اساس قوانين مصوب شده، در اتومبيلهايي كه در آنها رانندگان كامپيوتري در مرحله آزمايشي مسووليت ناوبري خودرو را به عهده دارند، حداقل 2 سرنشين بايد حضور داشته باشند و سيستمي شبيه جعبه سياه هواپيما مسوول ثبت وقايع خواهد بود. در هر خودرو نيز يك نفر مسوول اتومبيل به حساب ميآيد. هر چند او ميتواند آزادانه هر كار ديگري مانند تلفنزدن يا ديدن فيلم را انجام بدهد.
اما در صورت وقوع حادثه مسووليت به عهده او است و بايد بر اعمال خودرو نظارت داشته باشد. البته اين قوانين هم مانند اتومبيلهاي هوشمند در مراحل اوليه است و كمكم بايد منتظر مجموعهاي از قوانين و مقررات مخصوص روباتها و خودروهاي هوشمند باشيم.
فرانك فراهانيجم / جام جم