دبير علمی دومين كنگره علوم انسانی با بيان اين كه از جمله اهداف علوم انسانی همسويی با پيامبران الهی برای ارتقای انديشه و تعالی شخصيت اوست، گفت: علوم انسانی برای همسو كردن هدف خود با هدف عرشی الهی، بايد بر سه محور فطرت، معنويت و عقلانيت انسانی استوار باشد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، غلامعلی افروز، استاد دانشگاه تهران و دبير علمی دومين كنگره علوم انسانی در مراسم افتتاحيه دومين كنگره ملی علوم انسانی (در بستر ارزشهای اسلامی) با حضور اساتيد و جمعی از شخصيتهای مطرح علوم انسانی كشور در مركز همايشهای بينالمللی دانشگاه شهيد بهشتی برگزار شد، اظهار كرد: بيش از ۴۰۰ مقاله در دومين كنگره مورد داوری قرار گرفته و قريب به ۱۲۰ مقاله برای ارائه انتخاب شده است.
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور افزود: دومين كنگره علوم انسانی در ۶ كميته مستقل و ۶ بخش آغاز میشود و انتظار داريم تا با بررسی های تخصصی، گام مؤثر و پرمعناتری در زمينه علوم انسانی برداشته شود و دستاوردهای ارزشمندی داشته باشيم.
وی با بيان اين كه در مباحث اين كنگره، معيارهای بازنگری در علوم انسانی به صورت روشن و مشخص مطرح شده و كوشيده شده تا از قضاوتهای عجولانه و كليشهای درباره علوم انسانی پرهيز شود، ادامه داد: بايد معيارهای بازنگری در علوم انسانی با استفاده از مبانی عقلانی، علمی و جهانشمول البته در بستر فرهنگ و ارزشهای دينی مشخص شود تا اين معيارها در نقد علوم انسانی استفاده كنيم.
افروز با اشاره به اين كه رسالت انبياء(ع) و احكام الهی بر پايه سه محور فطرت، معنويت و عقلانيت استوار است، تأكيد كرد: رسالت انبياء الهی حركت دادن انسان از وضع موجود به وضع مطلوب و رستگاری اوست. علوم تجربی به مثابه فرش علوم انسانی در جهان مطرح، و از جمله اهداف آن ارتقای شرايط زيستی و مادی بشر است.
دبير علمی دومين كنگره علوم انسانی با تأكيد بر اين كه از جمله اهداف علوم انسانی همسويی با پيامبران الهی برای ارتقای انديشه و باور و تعالی شخصيت انسان است، افزود: اگر علوم انسانی بخواهد هدفش با هدف عرشی الهی همسو باشد، يقيناً بايد بر سه محور فطرت، معنويت و عقلانيت انسانی استوار باشد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در اين كنگره اصلیترين معيار ارزيابی و نگاه به علوم انسانی بايد جهانشمول، علمی و عقلانی باشد و از سلايق فردی و ذهنيت های كليشهای پرهيز شود.
وی در پايان سخنان خود يادآور شد: انتظاری كه از كارگزاران نظام و بزرگان علوم انسانی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول در علوم انسانی داريم، آن است كه از نگاه كليشهای و دخالت دادن باورهای شخصی در اين حوزه پرهيز كنند و عقلانيت را مبنای كار خود قرار دهند.