ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 فروردين 1391     |     کد : 34452

گنبد کبود مراغه تاریخ را در منشور 10 وجهی آجری روایت می‌کند

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر آذربایجان‌شرقی گفت: برج گنبد کبود شهرستان مراغه با نمایش تاریخ در منشور 10 وجهی آجری روایتگر شکوه هنر و معماری تاریخی آذربایجان‌شرقی است.

دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر آذربایجان‌شرقی:
گنبد کبود مراغه تاریخ را در منشور 10 وجهی آجری روایت می‌کند
دبیر ستاد دائمی تسهیلات سفر آذربایجان‌شرقی گفت: برج گنبد کبود شهرستان مراغه با نمایش تاریخ در منشور 10 وجهی آجری روایتگر شکوه هنر و معماری تاریخی آذربایجان‌شرقی است.

تراب محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مراغه اظهار کرد: این منشور 10 وجهی آجری سرشار از انواع هنرهای ایرانی مانند تزئیناتی مرکب از آجر و سفال و کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ در طرح‌های هندسی، مقرنس‌کاری، خط نسخ و گچبری‌های زیبا است.


وی تصریح کرد: گنبد کبود مراغه برجی 10 ضلعی است که زوایای 10گانه آن ستونی مدور با تزئینات تخمیری تعبیه شده و در زیر گنبد یک حاشیه از کتیبه گچبری به چشم می‌خورد که اطراف مقبره را دور می‌زند.

محمدی تزئینات به کار رفته در این بنا را در مقایسه با سایر آثار دوره ایلخانی کم‌نظیر توصیف کرد و گفت: این اثر سومین مزار از قبرهای پنج‌گانه شهرستان مراغه به شمار می‌رود که بنا بر برخی روایات و کتیبه موجود در آن، قبر مادر هلاکو نیز خوانده می‌شود.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با بیان اینکه قبر منسوب به مادر هلاکو زیر این گنبد واقع شده، گفت: داخل بنا، دور تا دور زیر گنبد بر حاشیه پهن از گچ، با خط نسخ قسمتی از آیه اول سوره 67 قرآن کریم نوشته شده است.

محمدی یادآور شد: هر ضلع این گنبد بیش از شش متر و مشتمل بر طاق‌نمایی بلند است و در زیر گنبد یک حاشیه از کتیبه گچبری به چشم می‌خورد که اطراف مقبره را دور می‌زند.

وی این گنبد را از نظر ترکیب کلی مشابه سایر مزارهای موجود در شهرستان مراغه عنوان کرد و گفت: گنبد کبود مراغه با شماره 135 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

محمدی خاطرنشان کرد: گنبد کبود سومین مزار از قبرهای پنج‌گانه شهرستان مراغه است که مانند سایر آثار تاریخی این شهرستان در ایام نوروز آماده بازدید گردشگران است.

شهرستان مراغه یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی است که گنبدهای کبود، سرخ، غفاریه، مدور، رصدخانه، غار هامپوئیل، معبد مهر، مقبره اوحدی مراغه‌ای و موزه سنگ نگاره‌ها بخشی از آثار و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی آن را تشکیل می‌دهند.


نوشته شده در   پنجشنبه 3 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode