ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 16 تير 1403
شنبه 16 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 فروردين 1391     |     کد : 34447

علامه امینی(ره) مباحث فقه، کلام و تاریخ را با هم جمع کرد

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: تلاش‌های پی‌درپی و پیگیری‌های فراوان علامه امینی(ره) برای به دست آوردن مدارک و اسناد، و زحماتی که در طول سفرها متحمل شدند، نمونه بارزی از تجمیع تاریخ با فقه و کلام است.

سالروز وفات علامه امینی/ آیت‌الله احمدی‌فقیه در گفت‌وگو با فارس:
علامه امینی(ره) مباحث فقه، کلام و تاریخ را با هم جمع کرد 
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: تلاش‌های پی‌درپی و پیگیری‌های فراوان علامه امینی(ره) برای به دست آوردن مدارک و اسناد، و زحماتی که در طول سفرها متحمل شدند، نمونه بارزی از تجمیع تاریخ با فقه و کلام است.

آیت‌الله محمد‌حسین احمدی فقیه یزدی استاد حوزه علمیه به مناسبت فرا رسیدن 28 ربیع‌الثانی سالروز وفات علامه «عبدالحسین امینی» نویسنده کتاب گرانسنگ «الغدیر» به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: حضرت آیت‌الله علامه امینی رضوان الله تعالی علیه از بزرگانی بودند که در راستای بیان معارف اسلامی و الهی به خصوص معارف شیعه به ویژه در رابطه با حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام زحمات بسیار زیادی کشیدند.

وی افزود: ایشان فقیهی عالم و بزرگوار بودند و گستره فکر و اطلاعات فوق العاده ایشان در همه ابواب فقهی و تاریخی، جایگاه ویژه‌ای دارد.

این مجتهد علوم حوزوی ادامه داد: جمع کردن بین مباحث فقهی، کلامی و تاریخی کار بسیار مهمی است که علامه امینی انجام دادند. ایشان در سفرهای متعدد، اطلاع وسیعی در مورد برنامه‌های اهل سنت و شیعه به دست آوردند و خدمتی که علامه امینی به شیعه کردند، به شکل عمده، مربوط به تاریخ صدر اسلام است که تمام موازین آن را بر اساس مدارک و اسناد محکمی بیان فرمودند.

وی با تأکید بر متقن بودن مطالب علامه امینی گفت: تلاش‌های پی در پی و پیگیری‌های فراوان ایشان برای به دست آوردن مدارک و اسناد و زحماتی که در طول سفرهایشان متحمل شدند، کار عظیمی است که علامه امینی را بی‌نظیر می‌کند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: با وجود اینکه علامه امینی خیلی از کارها را انجام داده‌اند و الحمدلله موفق هم بودند باید راه ایشان ادامه پیدا کند، زیرا بعضی از قسمت‌ها و برخی از مسائل، هنوز احتیاج به پیگیری بیشتر و دنبال کردن قوی‌تری دارد.

وی گفت: علامه امینی اطلاعات وسیعی راجع به علما و شخصیت‌های علمی داشتند. زندگانی و نحوه سلوک و رفتار و ارتباط علما با مردم و حتی نوع تحصیل و برنامه‌های تحصیل آنها را بررسی کرده‌اند ومطالب دقیقی در این زمینه بر جا گذاشته‌اند و این مساله برای معرفی فرهنگ علم و شخصیت‌های دینی در جای خود کار عظیمی است که به وسیله ایشان به انجام رسید.

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اظهار داشت: از جمله برنامه‌هایی که از علامه امینی باقی ماند و همه در اختیار دارند این است که ایشان حوزه‌های علمیه را خوب درک کرده بودند و به طوری در مسائل حوزه وارد و مسلط بود که آنچه در مسائل حوزوی اظهار نظر کردند و حوزه‌ها را مقایسه و سپس بیان کردند، امروز جزء سندهای بی بدیلی است که به یادگار مانده است.

وی تأکید کرد: ایشان زندگانی ائمه علیهم‌السلام و سوابق و اوضاع زمان هر یک از آن بزرگواران را به خوبی دریافتند و موارد‌ی که بیان کرده‌اند بسیار ارزنده است و البته عرض کردم که باید تکمیل هم بشود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: حوزه‌های علمیه به خوبی، حرکتی را که علامه امینی آغاز کرد، دریافتند و جای خالی آن را به خوبی بیان داشتند. از جمله کسانی که راه علامه امینی را خوب بیان کرد شهید مطهری بود.

وی افزود: شهید آیت الله مطهری فرمود یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجهیم و کمبود داریم این است که باید تاریخ به کمک فقه و کلام بیاید و بسیاری از معارف باید از طریق تاریخ حل شود. شهید مطهری گاهی به عنوان نمونه علامه امینی را مطرح می‌کردند.

آیت الله احمدی فقیه در پایان گفت‌وگوی خود با فارس خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌‌الله حرکتی را که علامه امینی (ره) انجام دادند، به صورت جمعیت‌های علمی با محوریت کار علامه امینی، تکمیل شود و خداوند ایشان را رحمت کند و امثال ایشان را برای حوزه‌های علمیه و دانشگاهیان عزیز حفظ فرماید.


نوشته شده در   پنجشنبه 3 فروردين 1391  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode