ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 28 اسفند 1390     |     کد : 34354

تأكيد اسلام بر اعتلای مفاهيم دينی از طريق كاركردهای اجتماعی عيد نوروز است

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اسلام از كاركردهای اجتماعی عيد نوروز برای اعتلای مفاهيم دينی بهره می‌برد ...

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اسلام از كاركردهای اجتماعی عيد نوروز برای اعتلای مفاهيم دينی بهره می‌برد و ما هم بايد همين كار را انجام دهيم و تلاش كنيم كاركردهای مثبت اين ايام را به ضد كاركرد و كژكاركرد تبديل نكنيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين حسن يوسف‌زاده، مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع)، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در مورد عيد نوروز و نسبت آن با آموزه‌های اسلامی بيان كرد: عيد نوروز يكی از زيبايی‌های طبيعت است كه با توجه به دگرگونی‌ای كه در طبيعت رخ می‌دهد از آن به عنوان بهار فصل‌ها تعبير می‌شود.

وی ادامه داد: در عيد نوروز طبيعت به خواب رفته دوباره بيدار می‌شود و جان گرفتن دوباره طبيعت مرده نمادی از رستاخيز است، به همين دليل در احاديث ذكر شده است كه با آمدن بهار به ياد قيامت بيافتيد.

اين جامعه‌شناس حوزوی بيان كرد: انسان خود جزئی از طبيعت است؛ در حديثی از پيامبر اكرم(ص) آمده است: «سرمای بهار را غنيمت شمريد (و بدن خود را در معرض آن قرار دهيد)؛ زيرا با بدن شما آن می‌كند كه با درختان می‌كند».

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) اظهار كرد: انسان بايد خود را با طبيعت سازگار كند، روح انسان از سكون و يك نواختی بيزار است و دگرگونی طبيعت بايد منجر به دگرگونی احوالات درونی انسان شود.

يوسف‌زاده با اشاره به دعای « يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبر الليل و النهار يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال»تصريح كرد: وقتی دعای سال تحويل خوانده می‌شود و از خداوند می‌خواهيم كه حال ما بهترين حال قرار دهد، معنای آن اين است كه همان طور كه دگرگونی‌ای در دل طبيعت رخ داده و زمستان تبديل به بهار شده و خواب و مردگی به زندگی و شكوفايی تبديل شده است ما هم از حالت غفلت و مردگی به حالت حيات و زندگی بازگرديم.

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) ادامه داد: عيد نوروز فرصتی است برای شروع مجدد برای كسانی كه از زندگی خود راضی نيستند و می‌خواهد جور ديگری زندگی كنند.

وی با اشاره به ديدگاه اسلام در مورد عيد نوروز بيان كرد: سياست اسلام در مواجه با سنت‌ها و آداب و رسوم ساير ملت‌ها همواره به اين صورت بوده است كه آموزه‌های توحيدی را تاييد می‌كرده و از بستر فرهنگی اين آداب و رسوم برای انتقال مفاهيم دينی بهره می‌برده است.

وی ادامه داد: حضرت امير (ع) در نامه‌ای كه به مالك اشتر می‌نويسد بيان می‌كنند:« آداب پسنديده‌ای را كه ملت‌ها با آن پيوند خورده‌اند را بر هم نزن» لذا اسلام عيد نوروز را به عنوانی عيدی تاريخی و باستانی تاييد می‌كند و در جهت نفی آن اقدامی صورت نمی‌دهد.

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: در حديثی از حضرت امام صادق(ع) روايت شده كه می‌فرمايند: « نوروز اولين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد و بادهاى ناگهانى وزيدن گرفت و ستاره زمين در چنين روزى ايجاد شد، نوروز روزى است كه على (ع) در نهروان خوارج را هلاك كرد، گل‏هاى زمين در آن روز خلق شد، در چنين روزى بود كه كشتى حضرت نوح (ع) بر كوه جودى نشست، همان روزى است كه ابراهيم (ع) بت‏ها را شكست، در همين روز حضرت محمد (ص)، على (ع) را بر دوش خود حمل كرد تا بت‏هاى قريش را سرنگون كند».

وی با اشاره به كاركردهای جامعه‌شناختی عيد نوروز ادامه داد: از نقطه نظر جامعه‌شناختی هم عيد نوروز مورد تاييد اسلام است چرا كه كاركردهای مثبت زيادی دارد و بسياری از آموزه‌های دينی اسلام در عيد نوروز عملی می‌شود؛ نوروز فرصتی برای خانه تكانی، شروع مجدد زندگی، نگاه مجدد به طبيعت و دقت در دگرگونی آن، صله رحم، هديه دادن و .... است كه همگی اين گزاره‌ها مورد تاييد اسلام است.

يوسف زاده بيان كرد: از صله رحم در روايات به عنوان نشانه تقوی، برتر از صدقه، بهترين جوانمردی، مايه عطوفت و مهربانی بيان مردم، مايه افزايش نعمت و .... ياد شده است كه همه اينها حاكی از اين است كه اسلام اهتمام خاصی بر اين مهم دارد و بر كاركردهای مثبت آن در جامعه تاكيد دارد.

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اسلام از كاركردهای اجتماعی عيد نوروز برای اعتلای مفاهيم دينی بهره می‌برد و ما هم بايد همين كار را انجام دهيم و تلاش كنيم كاركردهای مثبت اين ايام را به ضد كاركرد و كژكاركرد تبديل نكنيم.

وی با اشاره به برخی از آسيب‌هايی كه در ايام عيد نوروز وجود دارد اظهار كرد: برخی از افراد در اين ايام به چشم و هم چشمی، اسراف و .... می‌پردازند كه اين اعمال بر خلاف فلسفه وجودی عيد نوروز است و اسلام هم آنها را نهی می‌كند.

مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تاكيد كرد: اسلام بر شادمانی، نشاط و ...تاكيد دارد اما اگر اين اعمال به گناه آوده شود مورد نهی اسلام است، برای مثال كاركرد چهارشنبه سوری در گذشته اين بوده كه كوچكترها به ديدن بزرگترها بروند و دور هم جمع شوند و آتشی روشن كنند و شادی كنند اما آنچه كه امروزه به وجود آمده كه آتش بازی اصل شده و دور هم جمع شدن اعضای خانواده در حاشيه قرار گرفته بر خلاف كاركرد اوليه است و از نظر اسلامی هم اين نوع مراسم كه در آن افراد هم به خود و هم به ديگران آسيب می‌رسانند مورد قبول نيست.


نوشته شده در   يکشنبه 28 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode