مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اسلام از كاركردهای اجتماعی عيد نوروز برای اعتلای مفاهيم دينی بهره میبرد و ما هم بايد همين كار را انجام دهيم و تلاش كنيم كاركردهای مثبت اين ايام را به ضد كاركرد و كژكاركرد تبديل نكنيم.
حجتالاسلام والمسلمين حسن يوسفزاده، مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در مورد عيد نوروز و نسبت آن با آموزههای اسلامی بيان كرد: عيد نوروز يكی از زيبايیهای طبيعت است كه با توجه به دگرگونیای كه در طبيعت رخ میدهد از آن به عنوان بهار فصلها تعبير میشود.
وی ادامه داد: در عيد نوروز طبيعت به خواب رفته دوباره بيدار میشود و جان گرفتن دوباره طبيعت مرده نمادی از رستاخيز است، به همين دليل در احاديث ذكر شده است كه با آمدن بهار به ياد قيامت بيافتيد.
اين جامعهشناس حوزوی بيان كرد: انسان خود جزئی از طبيعت است؛ در حديثی از پيامبر اكرم(ص) آمده است: «سرمای بهار را غنيمت شمريد (و بدن خود را در معرض آن قرار دهيد)؛ زيرا با بدن شما آن میكند كه با درختان میكند».
مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) اظهار كرد: انسان بايد خود را با طبيعت سازگار كند، روح انسان از سكون و يك نواختی بيزار است و دگرگونی طبيعت بايد منجر به دگرگونی احوالات درونی انسان شود.
يوسفزاده با اشاره به دعای « يا مقلب القلوب و الابصار يا مدبر الليل و النهار يا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال»تصريح كرد: وقتی دعای سال تحويل خوانده میشود و از خداوند میخواهيم كه حال ما بهترين حال قرار دهد، معنای آن اين است كه همان طور كه دگرگونیای در دل طبيعت رخ داده و زمستان تبديل به بهار شده و خواب و مردگی به زندگی و شكوفايی تبديل شده است ما هم از حالت غفلت و مردگی به حالت حيات و زندگی بازگرديم.
مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) ادامه داد: عيد نوروز فرصتی است برای شروع مجدد برای كسانی كه از زندگی خود راضی نيستند و میخواهد جور ديگری زندگی كنند.
وی با اشاره به ديدگاه اسلام در مورد عيد نوروز بيان كرد: سياست اسلام در مواجه با سنتها و آداب و رسوم ساير ملتها همواره به اين صورت بوده است كه آموزههای توحيدی را تاييد میكرده و از بستر فرهنگی اين آداب و رسوم برای انتقال مفاهيم دينی بهره میبرده است.
وی ادامه داد: حضرت امير (ع) در نامهای كه به مالك اشتر مینويسد بيان میكنند:« آداب پسنديدهای را كه ملتها با آن پيوند خوردهاند را بر هم نزن» لذا اسلام عيد نوروز را به عنوانی عيدی تاريخی و باستانی تاييد میكند و در جهت نفی آن اقدامی صورت نمیدهد.
مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: در حديثی از حضرت امام صادق(ع) روايت شده كه میفرمايند: « نوروز اولين روزى است كه خورشيد در آن طلوع كرد و بادهاى ناگهانى وزيدن گرفت و ستاره زمين در چنين روزى ايجاد شد، نوروز روزى است كه على (ع) در نهروان خوارج را هلاك كرد، گلهاى زمين در آن روز خلق شد، در چنين روزى بود كه كشتى حضرت نوح (ع) بر كوه جودى نشست، همان روزى است كه ابراهيم (ع) بتها را شكست، در همين روز حضرت محمد (ص)، على (ع) را بر دوش خود حمل كرد تا بتهاى قريش را سرنگون كند».
وی با اشاره به كاركردهای جامعهشناختی عيد نوروز ادامه داد: از نقطه نظر جامعهشناختی هم عيد نوروز مورد تاييد اسلام است چرا كه كاركردهای مثبت زيادی دارد و بسياری از آموزههای دينی اسلام در عيد نوروز عملی میشود؛ نوروز فرصتی برای خانه تكانی، شروع مجدد زندگی، نگاه مجدد به طبيعت و دقت در دگرگونی آن، صله رحم، هديه دادن و .... است كه همگی اين گزارهها مورد تاييد اسلام است.
يوسف زاده بيان كرد: از صله رحم در روايات به عنوان نشانه تقوی، برتر از صدقه، بهترين جوانمردی، مايه عطوفت و مهربانی بيان مردم، مايه افزايش نعمت و .... ياد شده است كه همه اينها حاكی از اين است كه اسلام اهتمام خاصی بر اين مهم دارد و بر كاركردهای مثبت آن در جامعه تاكيد دارد.
مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تصريح كرد: اسلام از كاركردهای اجتماعی عيد نوروز برای اعتلای مفاهيم دينی بهره میبرد و ما هم بايد همين كار را انجام دهيم و تلاش كنيم كاركردهای مثبت اين ايام را به ضد كاركرد و كژكاركرد تبديل نكنيم.
وی با اشاره به برخی از آسيبهايی كه در ايام عيد نوروز وجود دارد اظهار كرد: برخی از افراد در اين ايام به چشم و هم چشمی، اسراف و .... میپردازند كه اين اعمال بر خلاف فلسفه وجودی عيد نوروز است و اسلام هم آنها را نهی میكند.
مدير گروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی پژوهشكده باقرالعلوم(ع) تاكيد كرد: اسلام بر شادمانی، نشاط و ...تاكيد دارد اما اگر اين اعمال به گناه آوده شود مورد نهی اسلام است، برای مثال كاركرد چهارشنبه سوری در گذشته اين بوده كه كوچكترها به ديدن بزرگترها بروند و دور هم جمع شوند و آتشی روشن كنند و شادی كنند اما آنچه كه امروزه به وجود آمده كه آتش بازی اصل شده و دور هم جمع شدن اعضای خانواده در حاشيه قرار گرفته بر خلاف كاركرد اوليه است و از نظر اسلامی هم اين نوع مراسم كه در آن افراد هم به خود و هم به ديگران آسيب میرسانند مورد قبول نيست.