ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 6 دي 1404
شنبه 6 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 25 اسفند 1390     |     کد : 34255

بررسی ادله فقهی جواز و عدم جواز قرائات قرآن

دكترمحمد رضا ستوده نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نشستی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) جامعة المصطفی العالمیة گفت: به نظر بسیاری از فقها قرائت قرآن طبق هر یك از قرائات مشهور جایز است.

 دكترمحمد رضا ستوده نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نشستی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) جامعة المصطفی العالمیة گفت: به نظر بسیاری از فقها قرائت قرآن طبق هر یك از قرائات مشهور جایز است.

به گزارش شبكه اجتهاد، دكترمحمد رضا ستوده نیا عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان نشستی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) جامعة المصطفی العالمیة گفت: به نظر بسیاری از فقها قرائت قرآن طبق هر یك از قرائات مشهور جایز است.
وی به تاثیر قرائات در برداشتهای فقهی، كلامی و تفسیری اشاره نموده، اظهار داشت:به نظر بسیاری از فقها قرائت قرآن طبق هر یك از قرائات مشهور جایز است، اگرچه بهترین و متقن ترین قرائت ، قرائت عاصم به روایت حفص است كه شاید تا 99 درصد مطابق با قرائت زمان رسول الله (صلی الله علیه و آله) باشد.
استاد گروه علوم و فنون قرائات در ادامه افزود:در چند قرن اخیر (حداقل در ایران) حوزه های ما یك فاصله نسبی با قرائات گرفته است، اما هر چه به عقب برمی گردیم می‌بینیم قرائات به طوررسمی درحوزه تدریس می‌شده . یعنی همان گونه كه الفیه در نحو تدریس می‌شد شاطبیه هم تدریس می‌شد، یا مثلاً صاحب مفتاح الكرامه كتاب تجویدی نوشته است . از متأخرین آیة الله فاضل گروسی رحمه الله تجوید استدلالی نوشتند ودر آخر كتابشان مباحث صوت و لحن آورده كه نشانگر تبحّرایشان در این امر است، همچنین مرحوم شعرانی ، اعجوبه ای در علوم مختلف از جمله در قرائات بودند كه رسماً شاطبیه را تدریس می‌كردند . و از شاگردان ایشان هنوز هستند كسانی كه در زمینه قرائات كارمی كنند .
ستوده نیا یادآور شد:البته جوّ غالب در حوزه‌ها فقه و اصول بوده و این طبیعی هم هست و به تدریج پرداختن به قرائات در حوزه كم شده، واین امرباعث شد كه این كرسی از ایران به كشورهای عربی رفت، تا جایی كه به مصر تعلق گرفت. در حالی كه اگر فهرست كتب قرائات در قرون اولیه اسلامی را جستجو كنید می‌بینید چقدر از دانشمندان ایرانی و شیعی در قرائات اثر دارند .
مدیر گروه الهیات ومعارف دانشگاه اصفهان اظهار داشت :اكنون پس از مدت‌ها دوباره بحث قرائات به حوزه شیعه برگشته و در جامعة المصطفی العالمیة رشته تخصّصی قرائات به صورت علمی و آكادمیك راه اندازی شده است كه می‌طلبد كار علمی جدّی در این جا صورت گیرد. یكی از این مباحث اعتبار سنجی قرائات است. 


نوشته شده در   پنجشنبه 25 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode