داوری: فلسفه جاری در جامعه را واکاوی کردم/ فلسفه با وجدان معنا مییابد
مؤلف کتاب «فلسفه معاصر ایران» با خوشبخت توصیف کردن خویش در آستانه 80 سالگی، فلسفه جدا از وجدان را بیفایده دانست و هدف از نگارش کتاب «فلسفه معاصر ایران» را واکاوی فلسفه جاری در جامعه ایران بیان کرد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، سرای اهل قلم امروز (چهارشنبه 17 اسفند) شاهد رونمایی کتاب «فلسفه معاصر ایران» به قلم رضا داوری اردکانی بود.
* 40 سال است «دینانی» را میشناسم
«رضا داوری اردکانی» که در دهه هشتاد زندگانی خویش به سر میبرد، با خوشبخت توصیف کردن خود در این سن اظهار داشت: از زندگی خود راضی هستم و از اینکه میتوانم در آستانه 80 سالگی کتاب بخوانم و بنویسم، خشنود هستم.
در این مراسم که «غلامحسن ابراهیمی دینانی» نیز حضور داشت، وی با اشاره به اینکه هیچگاه میان دو نفر از لحاظ فکری وحدت ایجاد نمیشود و همواره اختلاف سلیقه وجود دارد، افزود: آشنایی من با دکتر دینانی به چهل سال پیش باز میگردد، او کسی است که همه عمرش را صرف فلسفه کرده است.
* فلسفه ایران هزار ساله است
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به تازهترین کتابش «فلسفه معاصر ایران» و دلایل انتخاب این نام، ابراز داشت: منظور من بررسی وجود فلسفه در حال حاضر ایران در کتابخانهها، دانشگاهها و حوزههای علمیه است که اکنون در محافل علمی خوانده و توسط اساتید فلسفه تدریس میشود، این در حالی است که ایران اسلامی دارای سابقه بیش از هزار ساله در عرصه فلسفه است، وجود «ابن سینا»، «سهرودی»، «ملاصدرا» شاهدی بر این مدعاست.
وی با بیان اینکه فلسفه ایران در سدههای گذشته توسط آنها پرداخته میشد و فلسفه وارداتی از کشورهای دیگر مانند چین، هند و ژاپن نبوده است، ادامه داد: اما در دوره جدید جامعه ایران فلسفه را از اروپا گرفته است؛ یعنی فلسفه غربی را ترجمه کردیم و تا به حال به ترجمه پرداختیم، اینکه به فلسفه، از دریچه الفاظ نگاه شود و متصل به وجدان نباشد، چه فایدهای برای جامعه انسانی دارد؟!
* از رابطه فلسفه با مدرنیته غافل نبودهام
داوری اردکانی با بیان اینکه هدف از نگارش کتاب «فلسفه معاصر ایران» پرداختن به سوالات اساسی فیلسوفان ادیب است، خاطرنشان کرد: در این کتاب به این سوالات که از کجا آمدهام و اینکه چه هستم و چه باید بکنم، پاسخ میدهم و به بحث 40 سالهای که پیرامون فلسفه سنت و مدرنیته وجود داشته است، نیمنگاهی داشتهام، از آنجایی که در اوایل قرن 20، «دین» محل نزاع میان تجرد و مدرنیته بود و در سال 1950 هزاران کتاب در مورد یونان و قرون وسطی نوشته شده است، در این کتاب به منشا اختلاف و وجوه اشتراک تجدد و مدرنیته پرداخته شده است.
وی با اشاره به اینکه فلسفه قرون وسطی متأثر از علوم اسلامی است، افزود: اروپاییان از دانش دانشمندان ایرانی استفاده کردند و مطالب تازهای را از آن پدید آوردند و طرح نویی را در انداختند.
مؤلف کتاب «فلسفه معاصر ایران» با بیان اینکه فلسفه فقط خواندن و تکرار نیست، ابراز داشت: کار ما پرسیدن در زندگی است و با پاسخها و یافتن پاسخهاست که علم به وجود میآید، لذا جامعهای که فکر میکند و میپرسد و در جستوجوی پاسخها باشد، رشد میکند.