ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 اسفند 1390     |     کد : 33662

بيت‌النور جايگاه كريمه اهل بيت(ع) و شفيعه مردمان

اكنون از محل استقرار كوتاه‌مدت حضرت معصومه(س) در شهر قم به بيت‌النور...

 اكنون از محل استقرار كوتاه‌مدت حضرت معصومه(س) در شهر قم به بيت‌النور(خانه نور و روشنايی) ياد می‌شود؛ ايشان بنابر فرموده معصومين(ع) كريمه اهل‌بيت(ع) و برخوردار از كرامت ذاتی و اكتسابی بوده و مردمان(و نه‌تنها امت) را شفاعت می‌كنند.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدرضا مصطفی‌پور، عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) اظهار كرد: حضرت معصومه(س) دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) هفتمين امام شيعيان و خواهر هشتمين امام معصوم(ع) يعنی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است. شخصيت ايشان بسيار والاست و با آن كه از سن بالايی برخوردار نبوده، اما هم به لحاظ علاقه به برادر خود به عنوان امام معصوم(ع) و هم به لحاظ جايگاه معنوی شخص ايشان، زمانی كه مدت كوتاهی در قم سكنی می‌گزيند، منشأ تحولی مهم می‌شود.

وی با اشاره به اين‌كه اكنون از محل استقرار و جايگاه ايشان در شهر قم به بيت‌النور(خانه نور و روشنايی) ياد می‌شود، افزود: اين تعبير از آن جهت است كه گويی حضرت معصومه(س) با ورود به شهر قم و سكونت كوتاه‌مدت در آن، منشأ پرتوافشانی و نورانيت معنوی و ولايی شده و اين امر خود حاكی از عظمت ايشان است.

اين محقق و پژوهشگر با اشاره به اين‌كه از آن حضرت با عنوان كريمه اهل بيت(ع) ياد می‌شود، گفت: كريم يا كريمه در عرف ما محدود به بخشنده بودن می‌شود، حال آن‌كه بخشنده بودن تنها يكی از مصاديق كرامت است و اگر به آموزه‌های قرآن دقت كنيم، درمی‌يابيم كه معنای كرامت گسترده‌تر از بخشنده بودن است و به تصريح خداوند در قرآن كرامت يكی از ويژگی‌های انسان است: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی‌آدَمَ...»(اسراء/70).

وی تصريح كرد: حضرت معصومه(س) كريمه است؛ يعنی دارای همان كرامت و ارزش ذاتی است كه قرآن از آن ياد كرده است و يكی ديگر از دلايل اتصاف ايشان به صفت كرامت عظمت معنوی و تقوای اكتسابی ايشان است، چنان‌كه در قرآن به اين امر تصريح شده است: «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ»(حجرات/13)؛ انسانی كه تقوای بيشتری داشته باشد، از كرامت بالاتری برخوردار است.

عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم اضافه كرد: كريمه بودن حضرت معصومه(س) به معنای برخورداری آن حضرت از تقوا، طهارت و پاكی والاست كه به لحاظ داشتن اين مقام طهارت و پاكی، طبيعتاً در كنار همه ارزش‌هايی كه ايشان از آن برخوردار است، يكی از آنها نيز بخشنده بودن است و انسان‌های دارای كرامت، طبيعتاً بخشنده نيز هستند.

قم پايگاه علم و دانش و جهاد و اجتهاد و پايگاه معنويت و تقوا و عرفان می‌شود و بزرگانی در حوزه‌های مختلف علمی(فقه و اصول، تفسير، عرفان، فلسفه و...) بدانجا می‌آيند كه اين استقرار بزرگان علما در آنجا خود حاكی از جاذبه حضرت معصومه(س) و مدفن ايشان است
وی در تبيين جنبه‌های معنوی وجود حضرت معصومه(س) ادامه داد: ايشان كريمه اهل بيت(ع) است و كرامت در برابر لئامت(پستی) است و طبق تصريح قرآن كرامت انسان در پرتو تقوا شكل می‌گيرد. ايشان به لحاظ انسان بودن خود، كرامتی ذاتی دارد و به لحاظ تخلق به تقوا، كرامت اكتسابی نيز به دست آورده و اين كرامت حاكی از رشد معنوی خود آن حضرت(س) است.

مصطفی‌پور با اشاره به روايات معصومين(ع) در بزرگداشت حضرت معصومه(ع) گفت: از ائمه معصومين(ع)، مخصوصاً از امام صادق(ع) روايتی نقل شده كه حاكی از مقام معنوی بالای حضرت معصومه(ع) است. حضرت امام صادق(ع) فرموده‌اند: دختری از ما اهل بيت(ع) در قم رحلت كرده و در آنجا دفن می‌شود كه كار او شفاعت مردم است.

وی در تشريح اين روايت اظهار كرد: امام صادق(ع) فرموده كه كار ايشان شفاعت مردم است و نفرموده شفاعت امت؛ بنابراين اين امر نيز خود يكی ديگر از جنبه‌های معنوی وجود حضرت معصومه(س) است كه می‌تواند از امت و مردم شفاعت بكند تا آنها را از گناه نجات دهد. همچنان‌كه وقتی زوار به حريم حرم آن حضرت(س) نزديك می‌شوند، حال و تحولی در آنها به وجود می‌آورد كه اين تحول، زمينه‌ای برای بازنگری در احوال خود و توبه و حركت به سمت پاكی را در انسان فراهم می‌آورد.

عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم افزود: علاوه بر اين، اگر انسانی مشكلی داشته باشد و نتواند در دنيا خطاها و گناهان خود را جبران كند، آن حضرت(س) از او شفاعت می‌كند. تمامی اين مطالب حاكی از بعد معنوی مقام حضرت معصومه(س) است؛ صرف‌نظر از اين‌كه آن حضرت، در مقام دختر و خواهر امام معصوم(ع) از مقام ارجمندی برخوردار است.

وی بيان كرد: كسانی كه با زمينه معنوی مناسب، با شهر قم ارتباط داشته و بدان رفت و آمد می‌كنند، حقيقتاً اين نورانيت و حالت معنوی را ـ ولو در آن لحظاتی كه در قم هستند ـ دريافته و احساس می‌كنند؛ بنابراين بيت‌النور بودن جايگاه و محل استقرار، كرامت و شفاعت ايشان از جمله ارزش‌های مهم آن حضرت(س) است. آن حضرت مدت بسيار كوتاهی در قم مانده و در آنجا رحلت كرده و به خاك سپرده شده است و از جمله خصائل آن بزرگواران است كه حتی بعد از مرگشان، جاذبه ای دارند كه انسان‌ها را گرد خود جمع می‌كنند.

اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: افرادی به عنوان زائر به قم می‌آيند و برخی ديگر در همانجا سكونت گزيده و مستقر می‌شوند تا از بركات معنوی و نورانی وجود معنوی آن حضرت(س) استفاده كنند و اين استقرار خود زمينه‌ای برای آموزش و فراگيری دانش، به ويژه دانش دين، فراهم می‌آورد. در شهرها و اماكنی چون نجف، كربلا، سامرا، مشهد، شيراز(شاهچراغ) در مقابر بزرگان اهل بيت(ع) حوزه‌های علميه دينی نيز شكل می‌گيرد و اين امر خود به جاذبه معنوی و نورانيت وجود آنها برمی‌گردد و علاوه بر رشد اخلاقی، معنوی و روحی، زمينه‌ای برای رشد علمی افراد نيز فراهم می‌آيد.

اكنون از محل استقرار و جايگاه ايشان در شهر قم به بيت‌النور(خانه نور و روشنايی) ياد می‌شود و اين تعبير از آن جهت است كه گويی حضرت معصومه(س) با ورود به شهر قم و سكونت كوتاه‌مدت در آن، منشأ پرتوافشانی و نورانيت معنوی و ولايی شده است
مصطفی‌پور ادامه داد: از همين رو قم پايگاه علم و دانش و جهاد و اجتهاد و پايگاه معنويت و تقوا و عرفان می‌شود و بزرگانی در حوزه‌های مختلف علمی(فقه و اصول، تفسير، عرفان، فلسفه و...) بدانجا می‌آيند كه اين استقرار بزرگان علما در آنجا خود حاكی از جاذبه حضرت معصومه(س) و مدفن ايشان است. اكنون شاهديم كه افراد بسياری (چه به صورت ظاهر و چه به صورت مجاور) به سبب اين مسئله مجذوب قم می‌شوند.

وی تصريح كرد: جاذبه معنوی و نورانيت قم آن را به مركز علم و تقوا و مركز حوزه علميه تبديل كرده و علمای بزرگی از اقصی نقاط ايران و حتی جهان برای آشنايی با دين و علوم دينی بدانجا روی می‌آورند. در قم اكنون مركزی با نام جامعة المصطفی(ص) العالميه ايجاد شده كه در آن از همه مليت‌های دنيا برای آموزش می‌آيند و در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در رشته‌های علمی مختلف اعم از تفسير و علوم قرآن، حكمت و كلام و فلسفه، دين‌پژوهی، تاريخ و... آموزش می‌بينند.

عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم در پايان سخنان خود درباره جايگاه والای حضرت معصومه(س) تصريح كرد: ائمه معصومين(ع) فرموده‌اند: كسی كه حضرت معصومه(س) را در قم زيارت كند، بهشت بر او واجب می‌شود؛ البته طبيعی است كه شرط ورود به بهشت، برای كسانی است كه زيارت آنان عارفانه و همراه با شناخت باشد و رابطه ولايی معصومين(ع) با خدا و رابطه ولايی خود با ايشان را درك كرده باشد.


نوشته شده در   شنبه 13 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode