ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 تير 1388     |     کد : 3358

انتقال پيام با يك تغيير ساده

اين روزها گوگل به صفحه خانگي اغلب كاربران اينترنت تبديل شده است...

اين روزها گوگل به صفحه خانگي اغلب كاربران اينترنت تبديل شده است.

اين ابزار جست‌وجو به‌دليل امكانات ويژه، سرعت بالا و...به‌عنوان كاربردي‌ترين موتور جست‌وجو در سراسر جهان شناخته شده و روزانه ميليون‌ها نفر براي يافتن اطلاعات به آن مراجعه مي‌كنند

همه كاربران اينترنت اهميت گوگل را مي‌دانند و نياز به توضيح ندارد. اما يكي از اقدامات جالب موتور جست‌وجوي گوگل، تغيير لوگو يا آرم اين سايت در مناسبت‌هاي مختلف، گراميداشت رويدادها و جشن‌هاي مختلف يا سالروز تولد مشاهير جهاني است كه باعث مي‌شود كاربران گوگل كه تعدادشان كم نيست، در يك روز همگي به يك موضوع بينديشند.

البته ممكن است تعدادي از كاربران نيز فارغ از تغيير شكل ظاهري لوگو، تنها به استفاده از قابليت‌هاي اين موتور جست‌وجو اهميت دهند اما به هر حال تغيير لوگو به مناسبت‌هاي مختلف مي‌تواند يك حس مشترك درباره موضوعي خاص را در بين تعداد زيادي از مردم جهان برانگيزد.

آخرين تغيير لوگوي گوگل مربوط به 17‌ژوئن است. در اين روز، گوگل به مناسبت سالروز تولد ايگور استراوينسكي موسيقي‌دان شهير روسي لوگوي خود را تغيير داد تا به‌نوعي نسبت به اين آهنگساز بزرگ كه برخي او را تاثيرگذار‌ترين آهنگساز قرن بيستم مي‌دانند، اداي احترام كرده باشد.

ايگور استراوينسكي در 17‌ماه ژوئن سال‌1882 متولد و در ششم ماه آوريل‌1971 از دنيا رفت. او ازجمله آهنگسازاني بود كه موسيقي را خيلي دير جدي گرفت اما توانست آثاري بسازد كه نام او را به‌عنوان يك آهنگساز بزرگ ثبت كند.

مهم‌ترين استاد او ريمسكي كورساكف- آهنگساز شهير روسي- بود كه علم هارموني و كنترپوان را به او آموخت. از مهم‌ترين آثار استراوينسكي مي‌توان به بالت‌هاي روس، پتروشكا پرنده آتشين، پرستش بهار، آواز عزا و... اشاره كرد.

گوگل براي اداي احترام، شكل حروف لوگو يا شناسه سايت خود را براساس مشهور‌ترين آهنگ استراوينسكي كه پرنده آتشين نام دارد، تغيير داد. در اين لوگو يك پرنده آتشين ميان حروف گوگل در حال پرواز است و در اطراف ساير حروف نيز نت‌هاي موسيقي ديده مي‌شود.

همچنين در پس زمينه مجموعه حروف نيز نشانه‌هايي از فصل بهار و گل ديده مي‌شود كه نشان‌دهنده خلاقيت مديران هنري گوگل است. نكته جالب در مورد لوگوي يك روزه گوگل اين بود كه با يك كليك روي خود لوگو، تعدادي سايت و وبلاگ به كاربر معرفي مي‌شد كه همگي درباره استراوينسكي بود.

البته اين امكان در همه مناسبت‌ها براي كاربر فراهم مي‌شود و گوگل ضمن تغيير لوگو، 

مطالب به روز درباره يك موضوع خاص را با يك كليك در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

اين اقدام گوگل آثار مثبت زيادي را در بر‌دارد.

يكي از مهم‌ترين نتايج اين حركت گوگل جلب توجه كاربران نسبت به موضوعي خاص است. با اين اقدام ممكن است در يك روز كاربران گوگل كه تعدادشان بسيار بيشتر از كاربران ساير سايت‌هاست، همگي به يك موضوع فكر كنند.

كاربراني كه به ديدن لوگوي خاص و قديمي عادت كرده‌اند با مراجعه به اين موتور جست‌وجو، تغيير محسوسي را مشاهده مي‌كنند و به‌طور قطع از خود مي‌پرسند كه اين تغيير به چه مناسبت رخ داده است؟ ممكن است تعداد كمي از اين كاربران بخواهند متوجه علت تغيير شوند اما همين تعداد نيز در مقايسه با پيام‌هاي مستقيم ساير رسانه‌ها بسيار مؤثر است. چرا كه مخاطب يا كاربر خودخواسته علت تغيير را پيگيري مي‌كند.

البته گاه تغيير لوگوي گوگل چنان مشهود است كه با ديدن آن مخاطب علت تغيير يا موضوعي كه باعث اين تغيير شده است را در مي‌يابد.

به هر حال موتور جست‌وجوي گوگل براي جلب توجه مخاطبان خود بهترين گزينه را انتخاب كرده و به جاي قرار دادن لينك‌هاي خاص در گوشه و كنار صفحه اصلي، آرم و شناسه خود را تغيير مي‌دهد تا حتي كساني كه با موضوع ارتباط خاصي ندارند هم در يك لحظه به آن بينديشند.

مديران گوگل مي‌توانستند هر روز به مناسبت‌هاي مختلف لينك صفحه خاصي را معرفي كنند تا هر كاربر درصورت تمايل آن را ببيند اما براي اينكه حتي ذهن افراد غيرعلاقه‌مند را نيز در يك لحظه درگير كنند تصميم گرفته‌اند كه در مناسبت‌هاي خاص، شناسه خود را تغيير دهند.

اين حركت نوعي حس مشترك در تعداد زيادي از كاربران ايجاد مي‌كند كه از ديدگاه رسانه‌اي تأثير بسيار زيادي مي‌تواند داشته باشد.

گوگل در مواقعي كه موضوعات و روزهاي خاص را ملاك تغيير لوگوي خود قرار مي‌دهد، در حقيقت نوعي همبستگي اجتماعي برون مرزي را براي كاربران سراسر جهان ايجاد مي‌كند كه يكي از مهم‌ترين كاركردهاي رسانه‌اي است و تا به حال از سوي نظريه‌پردازان علوم ارتباطات مورد تاكيد قرار گرفته است.

به‌عنوان نمونه زماني كه گوگل در روز جهاني صلح، لوگوي خود را تغيير داد؛ در حقيقت به كاربران خود يادآوري كرد كه بد نيست امروز همراه با مردم سراسر جهان لحظه‌اي به صلح و دوستي فكر كنند.

اين در حالي است كه به‌طور معمول در اين روز خاص برنامه‌هاي راديو و تلويزيون سراسر جهان، روزنامه‌ها، سايت‌ها، خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي آنلاين، همگي به موضوع صلح مي‌پردازند اما به‌طور قطع تاثير تغيير شناسه گوگل بسيار بيشتر است‌ چون ساير رسانه‌ها با پخش برنامه‌هاي ويژه و گاه جانبدارانه ممكن است احساسات گوناگون را در بين مخاطبان ايجاد كنند يا با پخش برنامه‌هاي طولاني يا كوتاه موجب دلزدگي مخاطب شوند و در نهايت اينكه هيچ‌كدام نمي‌توانند تا اين اندازه موجز و مختصر پيام مورد نظر را منتقل كنند.

اما گوگل تنها با تغيير لوگوي خود و بدون اظهار نظر مثبت و منفي درباره يك موضوع،  اهميت پيام خاصي را گوشزد كرد و قضاوت و موضع‌گيري را به‌عهده سايت‌ها و وبلاگ‌هايي مي‌گذارد كه با كليك روي لوگوي يك روزه سايت گوگل، امكان دسترسي به آنها فراهم مي‌شود.

گوگل تا به حال در روزهاي مختلف و به مناسبت‌هاي خاص از جمله روز تولد مشاهيري چون ساموئل مورس، مخترع تلگراف، روزهاي مهم مانند روز جهاني صلح يا آغاز سال خورشيدي(عيد نوروز)، لوگوي خود را تغيير داده، همچنين در تولد 10سالگي تاسيس خود نيز آرمي را براي اين روز خاص تهيه كرد.

 

نگار پدرام

همشهري انلاين

 


نوشته شده در   دوشنبه 1 تير 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode