جام جم آنلاين: هشت سال پيش وقتي پاي ارابههاي غولپيكر چيني به كشورمان باز شد هيچكس فكرش را هم نميكرد روزي فرا برسد كه اسمشان اينقدر بر سر زبانها بيفتد.
همانهايي كه لقب ارابههاي مرگ يا قاتلان سيار جادهها را از آن خود كردهاند و حالا سالهاست كاميونهاي چيني هوو درحالي در جادههاي كشورمان ميتازند كه در كارنامه سياهشان فهرست بلندبالايي از حوادث خونين رانندگي رقم خورده است.
وقوع بيش از 400 تصادف رانندگي، مرگ حدود 400 نفر و مجروح شدن بيش از 800 نفر در كشور همگي وقايع تلخي هستند كه فقط طي يك سال گذشته رخ داده است و مهمتر اينكه تريلرهاي هووي چيني عامل اين حوادث ناگوار شناخته شده است.
افزايش نگرانكننده حوادث خونيني كه اين قاتلان سيار در جادهها به راه انداختند، مسوولان راهنمايي و رانندگي را بر آن داشت تا با هشدار نسبت به ناايمن بودن و نقصهاي فني بارز آنها خواستار توقف واردات اين كاميونهاي چيني شوند، اما متاسفانه نهتنها تاكنون اين اتفاق نيفتاده، بلكه سكوت موسسه استاندارد از يك سو و برخي فشارها و مصلحتانديشيها از سوي ديگر موجب شده كه تلاشهاي پليس راهور براي جلوگيري از شمارهگذاري و تردد ارابههاي مرگ در جادهها به جايي نرسد.
اينبار هم كاميونهاي چيني هوو حادثهساز شده است؛ روز گذشته نقص در سيستم ترمز يك دستگاه هووي حامل گاز مايع و واژگوني آن در محور بروجرد به خرمآباد حادثه خونين ديگري را رقم زد.
اين اولين حادثهاي نبوده كه كاميونهاي چيني هوو عامل آن بوده و آخرين آنها نيز نخواهد بود، اما پرسشي كه نميتوان از كنار آن بسادگي گذشت، اين است كه چرا دستگاههاي اجرايي مسئول، از شركت واردكننده كاميونهاي چيني هوو گرفته تا موسسه استاندارد در برابر هشدارهاي مسوولان پليس راهور نسبت به حادثهساز بودن هووها در جادهها و تهديدي كه حضورشان بابت ايمني تردد ساير خودروها و سرنشينان آنها در جادهها محسوب ميشود، تا اين اندازه مقاومت ميكنند؟
پوران محمدي - گروه جامعه