ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 7 اسفند 1390     |     کد : 33376

آبنبات و تافي انتخاب آخرتان باشد

اكثر ما عقيده داريم براي پذيرايي عيد، بايد تمام ظروف شيريني موجود در خانه تا حد امكان پر و پيمان باشد و انواع شيريني‌هاي موجود در قنادي محل را در برگيرد.

جام جم آنلاين: اكثر ما عقيده داريم براي پذيرايي عيد، بايد تمام ظروف شيريني موجود در خانه تا حد امكان پر و پيمان باشد و انواع شيريني‌هاي موجود در قنادي محل را در برگيرد.

بنابراين ظروف بزرگ و اصلي را با انواع شيريني تر و خشك و ظروف كوچك را با انواعي از آبنبات‌ها پر مي‌كنيم، اما سوال اينجاست آبنبات‌هايي كه اين روزها در طرح‌ها و رنگ‌هاي فريبنده با طعم‌هايي به ياد ماندني تهيه و عرضه مي‌شوند چه خصوصياتي دارند؟ ارزش تغذيه‌اي آنها چه ميزان است؟ آيا طعم و رنگ‌هاي به كار رفته در اين محصولات از كنسانتره طبيعي ميوه‌جات تهيه مي‌شود؟

آبنبات‌هايي با طعم متفاوت

آبنبات انواع مختلفي داشته و طيف وسيعي از شيريني‌هاي قنادي را در بر مي‌گيرد. آبنبات قيچي، تافي، پاستيل، شكر پنير، نبات، سوهان عسلي، پولكي و... از اين جمله‌اند كه گاهي در پذيرايي‌ها استفاده مي‌شوند.

ساده‌ترين نوع آبنبات از مخلوط شكر با آب به همراه افزودني‌هاي طعم‌دهنده، رنگ‌دهنده و برخي اسيدهاي آلي تهيه مي‌شود. براي توليد آبنبات، شربت غليظ شكر را تا حدي مي‌جوشانند تا اشباع و كاراملي شود.

در اثر حرارت زياد، رطوبت محصول كم، غلظت شكر زياد و آبنبات سخت و شكننده به دست مي‌آيد، اما در حرارت كم، رطوبت محصول زياد، غلظت شكر كم و آبنبات نرم توليد مي‌شود.

خوب است بدانيد در تافي‌ها كه از گروه آبنبات نرم هستند، علاوه بر شكر و آب از شير، خامه يا كره استفاده مي‌شود. در پاستيل‌ها هم كه نوعي آبنبات جويدني هستند، ژلاتين پايه اصلي آن بوده و در شكرپنير يا مارشمالو كه نوعي آبنبات خميري و اسفنجي است نشاسته و ژله جزء جدايي‌ناپذير آن محسوب مي‌شود.

ارزش تغذيه‌اي آبنبات‌ها چشمگير نيست

آبنبات‌ها ارزش تغذيه‌اي قابل توجهي ندارند و مصرف بيش از اندازه آنها بخصوص پيش از صرف وعده‌هاي اصلي غذا، جلوي اشتها را گرفته و به دليل عدم تامين نيازهاي تغذيه‌اي موجب سوءتغذيه خواهد شد. از طرفي به دليل آن كه حجم زيادي از آبنبات را شكر تشكيل مي‌دهد، مصرف مقدار كم آن نيز كالري زيادي ايجاد كرده و چاق‌كننده است.

مهم‌تر آن‌كه مازاد قند اين محصول در بدن به چربي تبديل شده و علاوه بر افزايش ناگهاني قند موجب افزايش تدريجي چربي و تري‌گليسيريد نيز مي‌شود.

در ميان آبنبات‌ها، تافي شيري، نارگيلي، خامه‌اي و ميوه‌اي به دليل دارا بودن شير خشك، كره، خامه، پودر نارگيل و كنسانتره برخي ميوه‌جات تا حدودي ارزش تغذيه‌اي داشته ولي پركالري‌تر از ساير آبنبات‌ها هستند؛ البته اين را هم بدانيد كه اين روزها اغلب تافي‌ها و آبنبات‌هاي ميوه‌اي حاوي اسانس شيميايي ميوه‌جات و رنگ‌هاي سنتزي بوده و عصاره ميوه در تركيب آنها كمتر يافت مي‌شود.

در واقع اين محصولات تركيبي از شكر، رنگ و اسانس هستند؛ بنابراين خريد آبنبات و تافي را جزو آخرين گزينه‌هاي انتخاب خود به عنوان شيريني عيد بدانيد.

پس از خوردن آبنبات مسواك بزنيد

اگر ميل به خوردن آبنبات داريد يا براي داشتن دهاني خوشبو به طور مداوم از آبنبات‌هاي نعنايي و ترش استفاده مي‌كنيد، بدانيد كه قند موجود در آبنبات توسط ميكروارگانيسم‌هاي موجود در دهان تخمير و تبديل به اسيد مي‌شود.

اين اسيدها براحتي كلسيم ميناي دندان را در خود حل كرده و سطح دندان را مستعد پوسيدگي مي‌كنند. بنابراين اگر آبنبات‌خور قهاري هستيد و نمي‌توانيد از خوردن آن دست بكشيد، از نوع بدون شكر اين محصول استفاده كنيد.

شيرين‌كننده‌هاي مصنوعي يا ضعيف‌شده‌اي كه در اين نوع آبنبات‌ها به كار رفته از تخمير و توليد اسيد در دهان جلوگيري و پوسيدگي دندان را به حداقل مي‌رسانند.

آبنبات هم تاريخ مصرف دارد

برخي افراد به اين تصور كه آبنبات از شكر تهيه شده و ارزش تغذيه‌اي چنداني براي فاسد شدن ندارد، آن را به صورت كيلويي خريداري كرده و به تاريخ مصرف وحتي مجوز بهداشت آن هم توجهي نمي‌كنند، اما بايد بدانيد در آبنبات‌هاي امروزي از مواد نگهدارنده، پايداركننده، طعم‌دهنده و رنگي به وفور استفاده مي‌شود.

اين مواد خود داراي تاريخ مصرف هستند و اگر خارج از اين تاريخ مصرف شوند، براي سلامت مصرف‌كننده بسيار مخاطره‌آميز خواهند شد.

فاخره بهبهاني - جام‌جم





نوشته شده در   يکشنبه 7 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode