ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 6 مهر 1403
جمعه 6 مهر 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 اسفند 1390     |     کد : 33102

عملیات خیبر

عمليات خيبر در سوم اسفندماه سال 1362 در منطقه هور در جزاير مجنون آغاز شد، اين عمليات، اولين عمليات آبي‌ خاک رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود. در اين عمليات 1180 کيلومتر از زمين‌هاي منطقه آزاد شد.


آغاز عملیات خیبر در سال 1362 هجری شمسی

عمليات خيبر در سوم اسفندماه سال 1362 در منطقه هور در جزاير مجنون آغاز شد، اين عمليات، اولين عمليات آبي‌ خاک رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود. در اين عمليات 1180 کيلومتر از زمين‌هاي منطقه آزاد شد.

منطقه‌‌ عملياتي‌ خيبر در شرق رودخانه‌‌ دجله‌ و داخل ‌هورالهويزه‌ واقع‌ شده‌ است‌. اين‌ منطقه‌ از شمال‌ به‌ العزيره‌ و از جنوب ‌به‌ القرنه‌ و طلاييه‌ محدود مي‌گردد. اين‌ منطقه‌ داراي‌ دو نوع‌ طبيعت متفاوت هور و خشکي‌ است‌.

هور منطقه‌اي‌ است‌ تقريباً هم‌ سطح ‌دريا كه‌ در بعضي‌ جاها سطح‌ آب‌ آن‌ دو تا سه‌ متر بالاتر از آب‌ درياست ‌و نسبت‌ به‌ مناطق‌ هم‌ جوار گودتر مي‌باشد و روييدني‌هايي‌ مانند ني‌، بردي‌ و چولان‌، آن‌ را زير پوشش‌ قرار داده‌ است‌. قسمت‌ خشكي‌ كه‌ حداقل‌ عرض‌ آن‌ هشت‌ كيلومتر و حداكثر ده‌ كيلومتر است‌، توسط ‌هورالهويزه‌ در شرق و هورالحمار در غرب‌، احاطه‌ شده‌ است‌.

در داخل‌ منطقه مزبور، جزاير مجنون‌ شمالي‌ و جنوبي‌ و تأسيسات ‌مهمي‌ مانند دكل‌هاي‌ برق و دكل‌هاي‌ تقويتي‌ راديو و تلويزيون‌، تأسيسات‌ و كارخانجات‌ كاغذ سازي‌، چاه‌هاي‌ نفت‌ و ... واقع‌ است‌.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بمنظور غافلگير کردن دشمن، انهدام نيروهاي سپاه سوم دشمن و استفاده از ضعف و ناتواني او در عمليات آبي و خاکي و ... عمليات خيبر را در اين محل طراحي نمود. اين عمليات در تاريخ سوم اسفند ماه 1362 با رمز مقدس يا رسول الله آغاز گرديد. رزمندگان با سرعت عمل از چند محور و با عبور از تله هاي انفجاري و بشکه هاي آتش زا و سنگرهاي کمين و ديگر مواضع، بر سر دشمن فرود آمده و در يک هجمه بي امان موفق شدند چند روستاي عراقي را آزاد کنند و تعدادي از يگان هاي مستقر در جزيره را به هلاکت رسانند. تصرف جزاير بعهده لشگر حماسه آفرين علي بن ابيطالب بود که با کمک يگان هاي ديگر پس از نبردي جانانه، جزيره مجنون شمالي را بطور کامل آزاد کرده، با فشار بي امان خود، دشمن بعثي را کيلومترها به عقب راند. در اين عمليات، سپاهيان اسلام، رودخانه دجله و فرات را پشت سر مي گذارند و بزرگراه بصره - بغداد در چند نقطه قطع ميشود که با اين عمل، ارتباط سپاه سوم و چهارم عراق قطع مي گردد.

همزمان با اجراي عمليات، يگان هاي منهدسي رزمي، اقدام به نصب فلزي شناور نموده و در ميان حيرت دشمنان، پلي بطول دوازده کيلومتر، زير بمباران شديد و حجم آتش انبوه دشمن، روي هور برپا مي کنند و در نتيجه عقبه ي رزمندگان تأمين مي شود. در شمال غرب منطقه، چند روستاي ديگر از جمله پل العزيره و شهرک الصغره به تصرف رزمندگان اسلام در ميآيد. نيروهاي عراقي با تحمل خسارات و تلفات بسيار زياد، از جزاير مهم و حساس مجنون که ميلياردها بشکه نفت در خود ذخيره دارد، عقب نشيني مي کنند. رژيم مستأصل عراق که از پاتک هاي سنگين خود نتيجه نمي گيرد، دستور حمله شيميائي را بطور گسترده صادر مي کند که هواپيماها با پرتاب راکت هايي منطقه را مملو از دود زرد رنگ و سمي مي کنند و موجب سوختگي و خفگي تعدادي از رزمندگان مي شوند.

با فشار سنگين، در اثر بمباران شيميائي، رزمندگان براي حفظ جزاير از منطقه العزيره عقب نشيني مي کنند. دشمن بعثي که با پاتک سنگيني موفق مي شود جاده بغداد - بصره را از کنترل ايرانيان خارج نمايد، تلاش مي کند تا جزاير را تصرف کند که با انهدام دو گردان پياده و تانک و به هلاکت رسيدن هفتصد بعثي نااميد شده و عقب مي نشيند و بدين ترتيب جزاير مجنون در تصرف رزمندگان اسلام باقي مي ماند.

سردار اسلام حاج محمد ابراهيم همت، فرمانده لشگر 27 محمد رسول الله و پرچم دار بزرگ جبهه هاي حق عليه باطل که فرماندهي اين عمليات را عهده دار بود، پس از سالها جنگ و جهاد بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ (24/12/62) به نداي حق لبيك گفت و به ملکوت اعلي پيوست و در کنار ارواح طيبه ديگر شهدا و همرزمان شهيدش جاي گرفت.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 اسفند 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode