ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 بهمن 1390     |     کد : 32773

توليد مستندهاي جديد در مراكز استاني سيما

مستندهاي «مهران قدمگاه شهيدان»، «آبگرم ايوب»، «بركه‌هاي دالامپر»، «دسترنگ» و «زنديه» در مراكز سيما، مراحل مختلف توليد و پخش خود را مي‌گذرانند.

جام جم آنلاين: مستندهاي «مهران قدمگاه شهيدان»، «آبگرم ايوب»، «بركه‌هاي دالامپر»، «دسترنگ» و «زنديه» در مراكز سيما، مراحل مختلف توليد و پخش خود را مي‌گذرانند.

مهران قدمگاه شهيدان

يكي از اين برنامه‌ها، مستند «مهران قدمگاه شهيدان» به كارگرداني منصور رجبي و تهيه‌كنندگي مالك عزيزي با محوريت عمليات كربلاي يك است كه در صدا و سيماي مركز ايلام در حال تهيه و توليد است.

مالك عزيزي گفت: حفظ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و بازگويي حماسه عمليات كربلاي يك، نقش بارز آيت‌الله حيدري ايلامي در هدايت و رهبري نيروهاي مردمي در هشت سال دفاع مقدس، موقعيت استراتژيك شهر مهران و مناطق سوق الجيشي چون كله قندي، قلاويزان وتبيين ناگفته‌هاي بسياري كه از حماسه بزرگ آزادسازي مهران به جاي مانده است از مواردي است كه در اين مستند مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي ابراز كرد: مرحله تصويربرداري بيش از چهار ماه طول كشيد و منطقه عملياتي كربلاي يك (شهر مهران، ارتفاعات قلاويزان، پاسگاه گرميشه، منطقه رضاآباد، تپه‌شني) شهر ايلام و شهر تهران از جمله لوكيشن‌هاي اين مستند است.

وي افزود: مستند «مهران قدمگاه شهيدان» هم اكنون در مرحله ابتدايي تدوين قرار دارد و با توجه به اين‌كه ضبط گفتار متن و ساخت موسيقي آن در تهران انجام خواهد گرفت پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال جاري اين مستند آماده پخش شود.

آبگرم ايوب

مستند «آبگرم ايوب» نيز به كارگرداني مهران رحماني و تهيه‌كنندگي علي رحيمي در يك قسمت 30 دقيقه‌اي در صدا وسيماي مركز خراسان شمالي در حال توليد است.

علي رحيمي با بيان اين‌كه اين مستند به خصوصيات مواد معدني موجود در آبگرم ‎ايوب و خواص ‎درماني آن مي‌پردازد، گفت: در حال حاضر اين چشمه مسافران بسياري را از نقاط دور و نزديك براي گردشگري و درمان بيماري‌هاي پوستي به اين منطقه جذب مي‌كند.

رحيمي بيان كرد: اين مستند تلاش دارد تا با معرفي ميزان پتانسيل اين محيط براي گردشگري، صحت و سقم وجود خواص درماني و معدني آبگرم و وجود فسيل‌ها را در اين جاذبه طبيعي خراسان شمالي به مردم معرفي كند.

بركه هاي دالامپر

«بركه‌هاي دالامپر» هم عنوان مستند ديگري است كه به تهيه‌كنندگي و كارگرداني نادر پاكروان و با هدف آشنايي مخاطبان با بركه‌هاي موجود در كوه دالامپر، طبيعت بكر و زيباي منطقه و نيز بررسي چرخه زندگي در اين بركه‌ها به مدت 25 دقيقه در سيماي مركز آذربايجان غربي توليد شده است.

نادر پاكروان كه تصويربرداري اين مستند را نيز خود عهده‌دار بوده است، با اشاره به زمان زياد تصويربرداري از چرخه زندگي حشرات و پرندگاني كه اين مكان را براي محل زيست خود برگزيده‌اند، افزود: با توجه به پوشش گياهي خاص و موقعيت جغرافيايي بركه‌هاي دالامپر كه در 35 كيلومتري جنوب غربي اروميه واقع شده اين مكان محل مناسبي براي زندگي انواع پرندگان و حشرات و نيز به لحاظ گردشگري است.

وي يادآور شد: ارتفاع كوه دالامپر 3400 متر با قله مثلثي شكل و يكي از ارتفاعات زيباي استان آذربايجان غربي است كه در دامنه آن 11 بركه وجود دارد كه بجز سه بركه از اين بركه‌ها بقيه فصلي بوده و در فصل تابستان آب آنها خشك مي‌شود.

دسترنگ

مجموعه مستند دسترنگ نيز به كارگرداني داريوش نيكبخت در شبكه استاني سيماي مركز چهارمحال و بختياري توليد شد.

در اين مجموعه مستند، تاريخچه پديدآورندگان آثار و هنرهاي دستي، انواع مختلف آنها به شكل فاخر و جذاب معرفي مي‌شود و آشنايي با صنايع دستي استان و جلوگيري از زوال هنرهاي در دست فراموشي، مهم‌ترين هدف توليد مستند دسترنگ است.

چلنگري(ساخت ادوات عشايري)، بهون (سياه چادر)‌، وريس، شيردنگ، مال بند،‌‌ گيوه دوزي‌‌،‌ قفل‌سازي و لباس سنتي زنان و مردان از موضوعاتي است كه در اين مستند شش قسمتي مطرح و به آنها پرداخته مي‌شود.

زنديه

همچنين مستند «زنديه» به تهيه‌كنندگي و كارگرداني پويان كاظمي در سه قسمت 40 دقيقه‌اي در صدا و سيماي مركز فارس تهيه و توليد مي‌شود.

پويان كاظمي گفت: در اين مجموعه سعي مي‌شود به بررسي معماري زنديه در شيراز و به ابعاد هنري و تاريخي مربوط به آن دوره پرداخته شود و به شخصيت موثر كريم‌خان‌زند به عنوان مهم‌ترين احياكننده عمران شيراز نگاه ويژه‌اي شده و در اين راستا از بازسازي در بخش‌هايي از مستند نيز استفاده خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين‌كه در اين مستند سعي شده است موضوعات مد نظر با يك زبان ساده مطرح شود تا مخاطب عام بتواند با اين مجموعه بهتر ارتباط برقرار كند و باعث افزايش اطلاعات مخاطب شود، اظهار اميدواري كرد: پس از مراحل تدوين، صداگذاري و موسيقي مستند زنديه اواسط ارديبهشت سال آينده آماده پخش خواهد شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 26 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode