ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 11 بهمن 1390     |     کد : 32050

روايتي تازه از افسانه نينجا

هنگامي كه به خط‌مشي‌هاي اتخاذشده توسط توليدكنندگان مختلف اتومبيل و موتورسيكلت در چند سال گذشته و بخصوص طي بحران اقتصادي كه جهان اكنون درگير آن است مي‌نگريم، به نكات جالب توجهي مي‌رسيم.

كاوازاكي براي نينجا 650 سال آينده خود تغييرات گسترده‌اي را تدارك ديده است
روايتي تازه از افسانه نينجا
جام جم آنلاين: هنگامي كه به خط‌مشي‌هاي اتخاذشده توسط توليدكنندگان مختلف اتومبيل و موتورسيكلت در چند سال گذشته و بخصوص طي بحران اقتصادي كه جهان اكنون درگير آن است مي‌نگريم، به نكات جالب توجهي مي‌رسيم.
بعضي از آنها به گوشه‌اي خزيده و منتظر پايان اين كابوس وحشتناك هستند و گروهي ديگر به شكل جسورانه‌اي در حال سرمايه‌گذاري روي محصولات و فناوري‌هاي جديد مي‌باشند. آنها به بحران اقتصادي همچون فرصت مناسبي براي سر و سامان دادن به وضعيت و سطح دانش مجموعه خود مي‌نگرند و به قول معروف از تهديد، يك فرصت عالي مي‌سازند.

شركت كاوازاكي در گروه دوم جاي دارد و به همين خاطر در اين روزها شاهديم كه سهم كاوازاكي در بازارهاي جهان افزايش بسيار زيادي داشته است. در اين ميانه پرغوغا، كاوازاكي سراغ يكي از افسانه‌هاي خود رفته و دستي بر سر و گوش اين هيولاي زيبا كشيده است. نينجا 650 مدل 2012 تنها 6 سال پس از معرفي اوليه و 3 سال پس از انجام تغييرات روي مدل اوليه دوباره توسط مهندسان كاوازاكي به طور كامل مورد بازبيني قرار گرفته و در طراحي آن تجديد‌نظر شده است تا خريداران عاشق اين افسانه ژاپني از خرج كردن پول‌هايشان در دوران ركود لذت بيشتري ببرند. البته كه همان مدل اوليه و صدالبته مدلي كه 3 سال بعد تغييراتي روي آن اعمال شده بود هم به قدر كافي مورد پسند و محبوب علاقه‌مندان و عاشقان نينجا بودند.

شايد بازبيني و طراحي كاملا جديد اين مدل‌ها به اين سرعت و در فاصله كمي پس از تولد نينجا تعجب‌برانگيز باشد، اما درواقع اين امر نشان از جسارت و پشتكار كاوازاكي براي معرفي مدل‌هاي كاملا جديد و طراحي مجدد مدل‌هاي موجود دارد.

تنها زماني كه اين موتورسيكلت وحشي را مي‌رانيد به قدرت و كارايي قابل ملاحظه آن پي مي‌بريد. اگر هم سن شما به‌قدري است كه راندن موتوري مانند بريتيش 650 سي‌سي مي‌تواند براي شما دردسرآفرين باشد نينجا 650 جايگزين بسيار مناسبي براي آن محسوب مي‌شود.

شايد كمي اغراق‌آميز باشد كه تصور كنيم نينجا 650 سي‌سي مي‌تواند موتورسيكلت‌هايي همچون تريومف يا BSA650 را به طور كامل از گردونه رقابت حذف كند، اما بايد در نظر داشت كه نمونه‌هايي مانند نينجا 650 و سوزوكي SV650 به دليل مصرف سوخت پايين، قيمت نسبتا ارزان و سواري عالي و مهيج خود نزد كارشناسان و موتورسواران تخصصي از محبوبيت بالايي برخوردار هستند. اما براستي كاوازاكي در جهت ارتقاي نينجا 650 مدل 2012 چه كاري كرده است؟

اجازه دهيد نگاهي بيندازيم به آنچه نينجاي افسانه‌اي كاوازاكي را به يك سوپراستار موتورسواري تبديل كرده است.

زماني كه به مشخصات اين مدل در سال‌هاي 2010 و 2011 نظري مي‌اندازيم و آن را با مشخصات اين نينجاي جديد مقايسه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه اساسا با يك مدل دوباره طراحي شده روبه‌رو هستيم.

موتور نصب‌شده روي مدل جديد همان موتور 650 سي‌سي قبلي است. اين مدل از 8 سوپاپ مدرن و دوباره طراحي‌شده، بعلاوه شفت متعادل‌كننده برخوردار است كه كلا قابليت‌هاي بيشتري به اين موتورسيكلت اهدا مي‌كند.

سيستم اگزوز با اتصال قسمت ديگري به انتهاي آن و يك صداخفه‌كن 3 حفره‌اي كاملا تغيير كرده است. در مجراي مكش هوا با جايگزين كردن كاغذ مخصوص به‌جاي فوم روغني در فيلتر هوا شاهد طراحي مجدد اين قسمت هم هستيم.

نكته: نينجا 650 مدل 2012 تنها 6 سال پس از معرفي اوليه و 3 سال پس از انجام نخستين دور تغييرات دوباره توسط مهندسان كاوازاكي به طور كامل مورد بازبيني قرار گرفته و در طراحي آن تجديد‌نظر شده است
اين جايگزيني باعث مي‌شود كه هواي خنك بيشتري داخل موتور وارد شده و جريان خروجي اگزوز بهتر شود. در داخل موتور هم شاهد طراحي مجدد پيستون هستيم. با اين تغيير و تنفس بهتر موتور كه ناشي از تغييرات اعمال‌شده در اگزوز و فيلتر هواست شركت كاوازاكي ادعا كرده كه در دور موتور زير 7 هزار دور بر دقيقه شاهد افزايش 5 درصدي گشتاور و كاهش 10 درصدي مصرف سوخت خواهيم بود. اين در حالي است كه در قدرت و كارايي موتور شاهد هيچ‌گونه افتي نسبت به مدل‌هاي قبلي نيستيم.

تنه و بازوي چرخ عقب كاملا جديد شده‌اند. تنه باريك‌تر شده و طراحي آن به‌گونه‌اي است كه باعث بهبود تعادل و استفاده راحت‌تر از همان دسته فرمان قبلي مي‌شود. بخشي از تنه كه نگه‌دارنده صندلي محسوب مي‌شود به‌گونه‌اي طراحي مجدد شده تا علاوه بر افزايش قدرت، ساختار اسكلت موتور تحمل وزن بيشتري هم داشته باشد. كاوازاكي حتي نگه‌دارنده محور عقب را هم تغيير داده تا تنظيم زنجير چرخ و جدا كردن لاستيك عقب راحت‌تر انجام شود.

شاسي اندكي باريك‌تر شده و محل قرار گرفتن پاها و كاور بدنه هم به‌گونه‌اي طراحي‌شده كه هنگام قرار دادن 2 پا روي زمين فاصله 2 پا نسبت به قبل 5 سانتي‌متر كمتر شده است.

اين موضوع باعث‌شده با وجودي كه ارتفاع صندلي با مدل‌هاي قبلي فرقي ندارد موتورسيكلت ظاهرا كوتاه‌تر و كوچك‌تر به نظر برسد. در مدل 2012 نينجا 650 از تايرهاي بسيار زيبا دانلوپ اسمارتII استفاده شده است.

كاوازاكي در مدل‌هاي قبلي از نشانگرهاي ديجيتالي زيادي در صفحه‌نمايش روي فرمان استفاده كرده بود، اما در نينجا 650 جديد خوانايي تا حد زيادي ارتقا يافته است. اين مورد خصوصا در سرعت‌سنج آنالوگ موتور نمود دارد.

درجه سوخت ديجيتالي بوده و مي‌توان به شكل انتخابي ميانگين مصرف سوخت و ميزان سوخت باقيمانده را هم مشاهده كرد.

بعلاوه در اين قسمت يك ساعت و يك كيلومتر شمار ديجيتالي وجود دارد. در كل علائم و نشان‌دهنده‌هاي صفحه نمايشگر از خوانايي بسيار مطلوبي برخوردارند.

در ميان تمام تغييرات انجام شده، تغيير در ظاهر موتور بيش از بقيه تغييرات خودنمايي مي‌كند. تمام پنل‌ها تغيير يافته و 2 صندلي مجزا براي راننده و سرنشين عقب طراحي شده است. شيشه جلوي موتور در 3 حالت قابل تنظيم بوده و فرمان هم 2 سانتي‌متر پهن‌تر شده است. فوم صندلي راننده ضخيم‌تر و اندكي عريض‌تر شده تا راننده احساس راحتي بيشتري كند.

حالت نيمه‌نشسته راننده روي اين موتور باعث مي‌شود وزن كمي روي مچ راننده احساس‌ شده و در كل سواري راحت‌تري را به موتورسوار تقديم كند.

شاسي مدل جديد قوي‌تر به نظر مي‌رسد. نينجا 650 مدل 2012 مانند نمونه‌هاي قبلي بسيار راحت روشن مي‌شود. به نظر مي‌رسد ايمني راننده در مدل جديد بيش از مدل‌هاي قبلي باشد. ضمن اين‌كه شركت كاوازاكي ادعا مي‌كند پنل‌هاي كناري موتور در جلوگيري از برخورد مستقيم گرما به پاي موتورسوار عملكرد بهتري نسبت به نمونه‌هاي قبلي دارد.

در كل نينجا 650 مدل 2012 زيبا و قابل تحسين بوده و چين‌هاي متعدد گلگير جلوي آن را پرمايه‌تر جلوه مي‌دهد. شركت كاوازاكي چيزي در مورد تغيير سيستم ترمز در مدل جديد نگفته، اما به نظر مي‌رسد قدرت ترمزها نسبت به مدل اوليه و حتي مدل بعد از آن هم بيشتر باشد.

شركت كاوازاكي در نظر دارد تست اوليه مدل جديد در سن‌ديگو انجام شود،‌ اما با توجه به دماي پايين هوا و باران‌هاي فصلي در زمان مدنظر، منتقدان بر اين باورند كه اين شرايط براي تست مطلوب نيست، چرا كه ضريب اصطكاك پايين بوده و آسيب‌پذيري موتور بيشتر مي‌شود. بعلاوه دما به گونه‌اي نيست كه تحمل گرما روي لاستيك‌ها بخوبي سنجيده شود.

قيمت پيشنهادي كارخانه جهت فروش 15 ميليون تومان بوده و در 3 رنگ سياه متاليك، سبز فسفري و قرمز آتشين به مشتريان ارائه خواهد شد.

motorcycledaily / مترجم: آتنا حسن‌آبادي


نوشته شده در   سه شنبه 11 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode