ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 بهمن 1390     |     کد : 31914

موفقيت دانشمندان در نامرئي سازي اجسام سه بعدي

دانشمندان دانشگاه تگزاس براي اولين بار موفق شدند يك جسم سه بعدي را در فضاي باز پنهان كنند كه گامي رو به جلو در زمينه پوشش نامرئي محسوب مي‌شود.

جام جم آنلاين: دانشمندان دانشگاه تگزاس براي اولين بار موفق شدند يك جسم سه بعدي را در فضاي باز پنهان كنند كه گامي رو به جلو در زمينه پوشش نامرئي محسوب مي‌شود.
محققان دانشگاه تگزاس از يك شيوه فناوري پيشرفته براي پنهان كردن يك استوانه 18 سانتيمتري استفاده كرده و آن را به طور كامل نامرئي كردند.

البته تا زمان دستيابي به شنل نامرئي كننده مجموعه هري‌پاتر راه زيادي باقي مانده، چرا كه تاكنون محققان تنها قادر به پنهان كردن اجسام از اسكنرهاي ريزموج بوده‌اند كه براي چشم غير مسلح هنوز قابل مشاهده است.

به گفته محققان، از اين شيوه مي‌توان براي پنهان كردن اجسام از نور مرئي استفاده كرد اما اين كار تنها بر روي اجسام در مقياس ميليمتري كاربري دارد كه در حالت عادي هم قابل مشاهده نيستند.

پژوهش‌هاي پيشين يا از اساس در حد نظريه بوده يا به پنهان كردن اجسام دو بعدي محدود بوده است اما مطالعات جديد به نمايش چگونگي پوشش دادن اجسام عادي در محيط طبيعي خود در تمام جهات و موقعيتهاي مختلف ناظر مي‌پردازند.

در اين پژوهش كه در مجله New Journal of Physics موسسه فيزيك و انجمن فيزيك آلمان منتشر شده، محققان از شيوه‌اي موسوم به «پوشش پلاسموني» براي پنهان كردن يك لوله استوانه‌يي از ريزموج استفاده كردند.

برخي از جديدترين دستاوردها در زمينه پوشش نامرئي‌كننده بر استفاده از مواد مبتني بر تغيير شكل مانند مواد ناهمگن ساخت دست بشر متمركز بوده كه از قابليت خم كردن نور در اطراف جسم برخوردارند.

اين رويكرد جديد از متامواد پلاسموني به عنوان يك گونه متفاوت ماده مصنوعي استفاده كرده است.

نور در زمان برخورد با اجسام از سطح آن به جهت ديگر منعكس مي‌شود. ديدن اجسام از آن جهت براي انسان ميسر مي‌شود كه نور بازتابي از آنها وارد چشم شده و اطلاعات مربوط به آن پردازش مي‌شوند.

متامواد پلاسموني به جهت ويژگي‌هاي منحصر به فرد آنها از تاثير پراكندگي متضاد در مواد روزمره برخوردار هستند.

هنگامي كه نواحي پراكنده پوشش و جسم با هم تداخل پيدا مي‌كنند، يكديگر را متوقف كرده و اثر كلي آن در تمام زواياي قابل مشاهده به شكل شفاف و نامرئي است.

يكي از مزيت‌هاي شيوه پوشش‌دهي پلاسموني، قدرت و پهناي باند اجرايي نسبتا گسترده آن است كه آنرا بر ديگر پوشش‌هاي رايج مبتني بر متامواد تغيير شكل‌دهنده برتري مي‌بخشد. (ايسنا)


نوشته شده در   شنبه 8 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode