ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 8 بهمن 1390     |     کد : 31912

فعاليت ذهني خطر آلزايمر را کاهش مي‌دهد

گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که با تمرین دادن ذهن از سنین جوانی و میانسالی می توان خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندی کاهش داد.

جام جم آنلاين: گروهی از دانشمندان آمریکایی در بررسیهای خود نشان دادند که با تمرین دادن ذهن از سنین جوانی و میانسالی می توان خطر ابتلا به آلزایمر را در سالمندی کاهش داد.
تاکنون تحقیقات بسیاری در خصوص ارتباط میان فعالیتهای ذهنی در سالمندی و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام شده بود.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در بررسیهای خود دریافتند افرادی که از سنین جوانی و میانسالی مغز خود را از طریق خواندن و نوشتن و بازیهایی چون سودوکو و جدول کلمات متقاطع تمرین می دهند با احتمال کمتری برای توسعه پلاکهای آمیلوئیدی که عامل اصلی زوال عقل و آلزایمر در سالمندی هستند مواجه می شوند.

این محققان با استفاده از اسکنر پرتونگاری مقطعی انتشار پوزیترونها (PET scanner) که می تواند رسوبات "بتا- آمیلوئیدی" را در سلولهای مغزی نشان دهد روی 65 فرد سالم 60 ساله که از نظر شناختی در سطح نرمال قرار داشتند بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این تحقیق به سئوالات تستی که سطح فعالیت مغزی را برپایه دوره های مختلف زندگی فرد از شش سالگی اندازه گیری می کرد پاسخ دادند.

در این تست، سئوالاتی درباره کتابخوانی روزانه، کتابهایی که خوانده می شوند، کنترل ایمیل و یا نامه های پستی و انجام بازیهای ذهنی پرسیده شد.

پس از انجام تست آشنایی، برای شرکت کنندگان امتحانات مفید متعددی تجویز شد تا حافظه و توانایی ذهنی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد و همزمان مغز این افراد برای یافتن پلاکهای آمیلوئیدی با دستگاه PET مشاهده می شد.

براساس گزارش مدیکال دیلی، سپس این دانشمندان، اسکنهای مغز 10 بیمار متاثر از آلزایمر را با اسکن مغزی 11 فرد سالم مقایسه کردند و دریافتند افرادی که از نظر ذهنی فعالتر بودند سطوح پایین تری از پلاکهای آمیلوئیدی بتا داشتند.

همچنین این محققان نشان دادند افرادی که به تازگی شروع به فعالیتهای ذهنی کرده اند فواید چندانی از این فعالیتها به دست نیاورده اند.

این دانشمندان در این خصوص توضیح دادند: "به احتمال بسیار زیاد، آمیلوئیدها سالها قبل از بروز اولین علائم آلزایمر تجمع خود را آغاز می کنند بنابراین فعالیتهای ذهنی باید از سنین جوانی و میانسالی آغاز شود." (مهر)




نوشته شده در   شنبه 8 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode