ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 7 بهمن 1390     |     کد : 31847

ربع رشیدی شکوه گذشته خود را باز می‌یابد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ربع رشیدی به‌عنوان یک شهر دانشگاهی هویت تاریخی و علمی ایرانیان و مردم آذربایجان‌شرقی است و با تلاش میراث فرهنگی استان در مرمت و احیای این اثر تاریخی موجب می‌شود تا این مجموعه شکوه گذشته خود را پیدا کند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ربع رشیدی به‌عنوان یک شهر دانشگاهی هویت تاریخی و علمی ایرانیان و مردم آذربایجان‌شرقی است و با تلاش میراث فرهنگی استان در مرمت و احیای این اثر تاریخی موجب می‌شود تا این مجموعه شکوه گذشته خود را پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، محمد اشرف‌نیا در حاشیه بازدید از پروژه‌های مرمتی میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: ربع رشیدی نخستین دانشگاه جهان است که چهارصد سال پیش از دانشگاه آکسفورد ساخته شده و نشان از اهیمت علم آموزی در میان ایرانیان دارد.
وی، ضمن قدردانی از فعالیت میراث فرهنگی در زمینه مرمت و بهسازی بناهای این مجموعه اظهار داشت: این مجموعه مشکل تملک خانه‌های اطراف محوطه را دارد که نیاز است شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی برای رفع آن اقدام کنند.
اشرف‌نیا تصریح کرد: از تمام مردم و مسئولان تقاضا دارم میراث فرهنگی را هم از نظر تامین اعتبار و هم از جنبه معنوی برای پیشرفت هرچه سریع‌تر در روند مرمتی این پروژه همراهی کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز در این بازدید، ربع رشیدی را یکی از منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری استان عنوان کرد و گفت: با اختصاص اعتبارات کافی می‌توان طی چند سال این مجموعه را به یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی به جا مانده در ایران تبدیل کرد.
تراب محمدی، تملک خانه‌های موجود در حریم این بنا را یکی از اولویت‌ها اعلام کرد و افزود: کارهای مربوط به حفاظت آثار تاریخی حاصل از حفاری‌های ربع رشیدی در این مجموعه هم اکنون در حال انجام است.
وی با اشاره به اقدامات مرمتی انجام شده در این محوطه گفت: مرمت استحکامات دفاعی شامل سردرب، بارو، برج‌های حفاظتی و برج توپخانه در این اثر صورت گرفته و مرمت سایر بخش‌ها ادامه داد.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: مسیرهای دسترسی گردشگران به محوطه ایجاد شده و ساخت سرویس‌های بهداشتی و تابلوهای راهنمایی در دست اجراست.
محمدی اظهار امیدواری کرد، با پایان بخشی از اقدامات رفاهی و ساخت راه دسترسی، در تعطیلات عید نوروز گردشگران می‌توانند به راحتی از این مجموعه تاریخی بازدید کنند.
وی خاطرنشان کرد: ربع رشیدی در واقع شهر بزرگی متشکل از 30 هزار خانه، 24 کاروانسرا و چند حمام و باغ بوده که از محل درآمد وقف آنها برای خدمات آموزشی و علمی استفاده می‌شده است.
محمدی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه وقفنامه ربع رشیدی به‌عنوان نخستین میراث معنوی در فهرست آثار جهانی ثبت شده از اهمیت ویژه‌ای در گردشگری برخوردار است. 


نوشته شده در   جمعه 7 بهمن 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode