ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 27 دي 1390     |     کد : 31429

مرمت مسجد «دال ذال تبریز» رو به اتمام است

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه مرمت مسجد «دال ذال» رو به اتمام قرار دارد، گفت: شهرت مسجد دال ذال، به علت قرار گرفتن در مجاورت امامزاده‌هایی به همین نام‌ها است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی: مرمت مسجد «دال ذال تبریز» رو به اتمام است 
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی با اشاره به اینکه مرمت مسجد «دال ذال» رو به اتمام قرار دارد، گفت: شهرت مسجد دال ذال، به علت قرار گرفتن در مجاورت امامزاده‌هایی به همین نام‌ها است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در حاشیه دیدار هنرمندان با نماینده مردم تبریز اظهار کرد:‌ قدمت این مسجد تاریخی مربوط به دوره عباسیان است که با اتمام مرمت، همزمان با دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: دال و ذال امامزاده‌هایی بودند که در زمان حکومت خلفای عباسی به دار آویخته شده و در امامزاده‌ای واقع در جنب مسجد کنونی دال ذال دفن شدند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان معماری مسجد دال‌ذال را جزو مساجد شبستانی عنوان کرد و گفت: اغلب مساجد آذربایجان‌شرقی مطابق با اقلیم آب و هوایی سرد ساخته شده و فاقد ایوان هستند.
محمدی با اشاره به مرمت‌های انجام شده در مسجد دال ذال گفت: در ابتدا با آسیب شناسی و آسیب نگاری‌های صورت گرفته روی این بنا، مسجد رفع خطر شده و مرمت‌های اضطراری مانند پی‌بندی، استحکام بخشی و مرمت گنبدها و طاق‌ها انجام شد.
وی تصریح کرد: طاق‌ها و گنبدها کاملا تک خورده و چهار ستونی که گنبد روی آنها قرار داشت از جای خود خارج شده بودند که با مرمت گنبد و تعویض ستون‌ها، دوباره سر جای اصلی خود قرار گرفتند.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ادامه داد: پس از این اقدامات، بندکشی و مرمت جداره‌ها نیز انجام شده و ساماندهی روی قسمت‌های حیاط و پشت بام نیز صورت گرفت.
محمدی یادآور شد: رفع الحاقات اضافه شده، تعویض درب و پنجره‌ها، مرمت جداره‌های حیاط و اجرای سرویس‌های بهداشتی از دیگر اقدامات مرمتی انجام گرفته در مسجد دال ذال به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: برخی از آثار تاریخی شامل مساجد ثبت شده آذربایجان شرقی که مرمت آنها به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری هستند همزمان با دهه مارک فجر افتتاح خواهند شد.


نوشته شده در   سه شنبه 27 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode