ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 دي 1390     |     کد : 31340

دوشنبه 26 دي 22 صفر 16 ژانويه

معتمد عباسى دررجب سال 256 قمرى پس از بركنارى مهتدى عباسى به خلافت رسيد.

درگذشت موفّق عباسى در سال 278 هجرى قمرى

معتمد عباسى دررجب سال 256 قمرى پس از بركنارى مهتدى عباسى به خلافت رسيد.

پس از قدرت گرفتن وى، برادرش محمد بن ‏متوكل، معروف به الموفق باللّه كه مردى زيرك و كاردان بود، در كنارش به قدرت رسيد.

او، از سوى معتمد ولايت مكه را بر عهده داشت. امّا هنگامى كه درگيرى سپاهيان معتمد با نيروهاى صاحب‏زنج در جنوب عراق شدت پيدا كرد و معتمد در برابر زنگيان نتوانست، كارى از پيش برد و روز به روز بر قدرت صاحب‏زنج افزايش پيدا مى‏كرد، در اين هنگام موفق‏عباسى از مكه به يارى برادرش شتافت.

معتمد عباسى براى تقويت برادرش موفق‏ باللّه، حكومت مكه، مدينه، كوفه، يمن، بغداد، واسط، سواد، كوره‏هاى دجله، بصره و اهواز را به وى سپرد. هم چنين در سال 258 قمرى ولايت مصر، قنسرين و عواصم را به موفق واگذار كرد، تا با گردآورى سپاهى عظيم به نبرد صاحب‏زنج پردازد.

معتمد عباسى با اين گونه كارها، بيشتر مناطق تحت حكومت را به برادرش سپرد. بدين جهت موفق ‏باللّه، به فرد توان‏مند خلافت تبديل گرديد. تمام امور كشورى و لشكرى خلافت، با تدبير و خواست وى تنظيم مى‏يافت.

معتمدعباسى در سال 261 قمرى، پسر خردسال خود به نام جعفر را به ولايت‏عهدى برگزيد و او را "المفوض ‏باللّه" لقب داد و حكومت مناطقى چون افريقا، مصر، شام، جزيره، موصل و ارمنستان را به او سپرد و موسى ‏بن ‏بغاه را با او همراه كرد. هم چنين برادر خود، موفق ‏باللّه را پس از جعفر به ولايت‏عهدى برگزيد و وى را به "الناصر بالله و الموفق ‏للّه" ملقب ساخت و حكومت شرق عالم اسلام، مناطق ايران، عراق، عربستان و يمن را به او سپرد.

معتمد، وصيت كرد كه پس از مرگ او، اگر جعفر به حد بلوغ رسيده باشد، مقام خلافت‏رابرعهده گيرد، ولى اگر به چنين سنينى نرسد، عمويش موفق ‏بالله، خلافت را بر عهده گيرد و ولايت‏عهدى خويش را به جعفر واگذار كند.

هر چه زمان مى‏گذشت، بر قدرت و شوكت موفق ‏بالله افزوده مى‏شد و گرايش مردم به وى زيادتر مى‏گرديد. معتمد عباسى از فزونى قدرت برادرش در امر خلافت، رشك مى‏برد و در نهان احساس خطر و ناراحتى مى‏كرد. تا اين كه در سال 269، خويشتن‏دارى‏اش از دست داد و براى كوتاه كردن دست موفق ‏بالله، از احمد بن ‏طولون، حاكم مصر و شام يارى خواست و جهت پيوستن به او راهى مصر گرديد. ولى با تدبير فرماندهان و طرفداران موفق‏ باللّه، به آرزوى خويش دست نيافت و با سرافكندگى به دارالخلافه در سامرا برگشت.

در كنار موفق ‏باللّه، فرزندش ابوالعباس، كه بعدها به "المعتضد" ملقّب گرديد، نيز به قدرت رسيد و فرماندهى بسيارى از جنگ‏ها را بر عهده گرفت و پيروزى‏هاى چندى به دست آورد.

سرانجام موفق ‏باللّه ‏عباسى، پيش از مرگ برادرش معتمدعباسى، در 49 سالگى، در ماه صفر سال 278 قمرى به علت بيمارى نقرس، زمين‏گير شد و توان سوارشدن بر مركب را از دست داد.

وى بنا به روايت ابن‏خلدون، هشت روز مانده به پايان صفر سال 278، وفات يافت و در رصافه به خاك سپرده شد.

پس از مرگ او، سرداران و سپاهيانش گردآمده و با پسرش ابوالعباس به ولايت‏عهدى بيعت كردند و وى را ملقّب به "المعتضد" نمودند.

ولى بنا به روايت ابن‏عساكر، در تاريخ وفات موفق‏باللّه، دو قول نقل شده است: بنا بر قول اوّل، وى در هشتم صفر و بنا بر قول دوّم، هشت روز مانده به پايان ماه صفر سال 278، بدرورد حيات گفت.

موفق ‏باللّه، گرچه به عنوان خليفه عباسى شناخته نشده است، وليكن در مدت بيست و سه سال از خلافت برادرش معتمدعباسى، حدود 22 سال قدرتمندترين شخص حكومت بود.



تولد سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف در سال1230هجري قمري

سيّد موسي طالقاني عالم با فضيلت و اديب معروف در سال1230هجري قمري درخانواده اي اهل علم بدنيا آمد. نسَب وي با 30واسطه به امام زين العابدين(ع) مي رسد. طالقاني در10سالگي قرائت و كتابت را آموخت؛ سپس مقدمات علوم صرف و نحو، منطق و بلاغت را نزد پدر و ديگراستادان فراگرفت و سرانجام با فراگيري فقه و اصول به درجه اجتهاد رسيد. ازسيد موسي طالقاني يك ديوان شعربجاي مانده است.



درگذشت «ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال در سال629هجري قمري

«ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال درشهربغداد درگذشت. وي ازكودكي به حديث علاقه داشت و براي استماع حديث مسافرتهاي بسياركرد. ابن نقطه بدين منظوربه خراسان، شام و مصرعزيمت كرد و ضمن گردآوري حديث، شاگردان بسياري هم تربيت كرد كه ازاستاد خود احاديث معتبرفراواني روايت كرده اند. از آثارابن نقطه «كتب اَلاِستِدراك، ذيلي بركتب رجال و راويان صحاح سِتّه و اَلاَنساب» را مي توان نام برد.




سالروز فرار شاه معدوم

محمد رضا پهلوي در 26 ديماه 1357 به بهانه معالجه از ايران خارج شد. فرار شاه نخستين قدم در راه پيروزي انقلاب بود. مردم توانسته بودند طاغوت پرنخوت زمانه را كه سي و هفت سال غاصبانه و به زور بر جان و مال آنان حكومت كرده بود، مجبور به ترك ايران كنند. شادي و شعف مردم پس از شنيدن خبر فرار شاه ديدني بود،‌ و خاطره آن روز هرگز از ذهن ملت فراموش نخواهد شد.

پيام حضرت امام خميني (ره) به ملت شريف ايران پس از فرار شاه:

بسم الله الرحمن الرحيم

خدمت عموم ملت شريف و شجاع ايران اعلي الله كلمتهم و فقهم الله تعالي: فرار محمد رضا پهلوي را كه طليعه پيروزي ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن به آزادي و استقلال است به شما ملت فداكار تبريك عرض مي كنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهاي جهان ثابت كرديد كه با فداكاري و استقامت، مي توان بر مشكلات هرچه باشد غلبه كرد و به مقصد هرچه دشوار باشد رسيد. گرچه اين ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جيب انباشته از ذخاير ملت، از دست ما گريخت ولي به خواست خداوند متعال بزودي به محاكمه كشيده خواهد شد و انتقام مستضعفين از او گرفته خواهد شد و لكن قطع دست ستمكار از ادامه ظلم به دست ستمديدگان فوري است. او رفت و به هم پيمان خود اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و مسلمين پيوست و جرايم و آشفتگيهايي را برجا گذاشت كه ترميم آن جز به تائيد خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداكاري اقشار كاردان و روشنفكر ميسر نخواهد شد. اكنون در اين طلوع فجر سعادت و پيروزي توجه عموم را به مطالبي جلب مي كنم:

1- بر جوانان غيور در سراسر كشور لازم است براي حفظ نظم با آن دسته از قواي انتظامي كه اكنون به آغوش ملت باز گشته اند، با تمام نيرو همكاري كنند و با كمال قدرت و جديت نگذارند كه بدخواهان و منحرفين آشوب و ناامني ايجاد نمايند.



2- به تظاهرات و شعارهاي پرشور عليه رژيم سلطنتي و دولت غاصب ادامه دهند و اگر منحرفين و مخالفين اسلام بخواهند اخلالي به وجود آورند و نظم را به هم زنند از آنان جدا جلوگيري كنند. بايد ملت بداند كه هر انحرافي و هر شعاري كه مخالف مسير ملت است به دست عمال شاه منفور و عمال اجانب تحقق مي يابد. من از جميع اشخاص كه انحراف داشته اند و يا گرايش به بعضي مكتبهاي انحرافي داشته اند، تقاضا دارم كه به آغوش اسلام كه ضامن سعادت آنان است برگردند، كه ما آنان را برادرانه مي پذيريم. در اين موقع حساس كه كشور جنگ زده ما بيش از هر زماني به اتحاد و اتفاق احتياج دارد، بايد سعي شود كه از هر اختلالي احتراز شود.



3- دولت موقت براي تهيه مقدمات انتخابات مجلس موسسان بزودي معرفي مي شود و به كار مشغول خواهد شد. وزارتخانه ها موظفند كه آنان را پذيرفته و با آنان صميمانه همكاري كنند. اينجانب به صلاح وزراي غيرقانوني مي دانم كه بر كناري خود را اعلام كنند و خود را در مسير ملت قرار دهند.



4- به جميع نيروهاي انتظامي و زميني و هوايي و دريايي و صاحب منصبان و افسران و درجه داران ارتش و ژاندارمري و غيرآنان توصيه مي كنم كه دست از حمايت محمدرضا پهلوي كه مخلوع است و به كشور برنمي گردد و در خارج نيز با نفرت مردم مواجه است برادرند و به ملت بپيوندند، كه صلاح دنيا و دين آنان در آن است. اينجانب از همه طبقات، ‌خصوصاً حضرات علماي اعلام، در اين موقع حساس تشكر مي كنم و سلامت و سعادت همگان را از خداوند متعال خواستارم و وحدت كلمه را هميشه خصوصا تا برانداختن رژيم شاهنشاهي و استقرار حكومت جمهوري اسلامي اميدوارم.

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته

روح الله الموسوي الخميني



درگذشت مرتضي عبدالرسولي ازاستادان دانشكده ادبيات در سال 1373هجري شمسي

مرتضي عبدالرسولي ازاستادان دانشكده ادبيات دانشگاه تهران و هنرمند خوشنويس كشورمان در سال 1373هجري شمسي بدرود حيات گفت. استاد عبدالرسولي عارفي وارسته بود و با وجود فعاليتهاي فراوان دردانشگاه خطاطي و خوشنويسي را نزد استادان هنرمند آموخت و سرانجام پس ازسالها تمرين درزمينه استادي ممتازشد. ازآثارخوشنويسي استاد عبدالرسولي كتيبه مزارحكيم عمرخيّام نيشابوري، كتابت گلستان سعدي و كتابت ديوان حافظ را مي‎توان نام برد.


تولد دكترطه حسين ازبرجسته ترين علما و اديبان كشورمصر در سال1889ميلادي

دكتر طه حسين از برجسته ترين علما و اديبان كشور مصر در سال1889ميلادي متولد شد. او درسه سالگي بينايي خود را ازدست داد اما با هوش سرشارخويش به تحصيل پرداخت و تا سال 1918ميلادي از دانشگاههاي مصرو سوربن پاريس درجه دكتري دريافت كرد. دكترطه حسين بعد از اتمام تحصيل به فعاليتهاي فرهنگي پرداخت و دانشگاه اسكندريه را بنا نهاد. وي كتابهاي فراوان نوشته است كه از آن ميان« تاريخ ادبيات عرب و كتابُ الاَيام» را مي‎توان نام برد. دكترطه حسين مدتها وزير فرهنگ كشور مصربود.


حمله اِمريكا و نيروهاي چندمليّتي به پايتخت عراق در سال1991ميلادي

اِمريكا و نيروهاي چندمليّتي در سال1991ميلادي از نخستين ساعات بامداد به پايتخت عراق به شدت حمله كردند. دراين حملات هوايي ضمن بمباران فرودگاهها، پالايشگاه و مراكزصنعتي عراق به مناطق مسكوني بغداد خسارات مالي بسياروارد شد و شماري ازمردم بي‎دفاع كشته و زخمي شدند. گفتني است كه اِمريكا اين عمليات را كه به عمليات طوفان صحرا معروف شد درمقابل حملات رژيم بعثي عراق به كويت كرد.


نوشته شده در   دوشنبه 26 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode