ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 24 خرداد 1388     |     کد : 3120

یکشنبه 24 خرداد 20 جمادي الثاني 14 ژوئن

حضرت فاطمه زهرا(س)، آخرين فرزند پيامبر اكرم(ص) از همسرش حضرت خديجه(س) بود...

 ميلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا(س)

حضرت فاطمه زهرا(س)، آخرين فرزند پيامبر اكرم(ص) از همسرش حضرت خديجه(س) بود. خديجه(س) در خانه رسول خدا(ص) داراي دو پسر به نام هاي قاسم و عبدالله، كه قاسم پيش از بعثت و عبدالله پس از بعثت پيامبر(ص) به دنيا آمده بودند، و چهار دختر به نام هاي زينب، رقيه، ام كلثوم و فاطمه زهرا (عليهن السلام) شد، كه همه آنان پيش از بعثت و تنها فاطمه زهرا(س) و به روايتي ام كلثوم و فاطمه زهرا(س) پس از بعثت پيامبر(ص) ديده به جهان گشودند.

به هر روي، حضرت فاطمه زهرا(س) در بيستم جمادي الآخر، سال پنجم بعثت، هشت سال پيش از هجرت پيامبر(ص)، در مكه معظمه از دامن بانوي پاكي چون خديجه كبري(س) ديده به جهان گشود و با انوار وجودي اش جهان را روشن و منور گردانيد.

درباره تاريخ تولد آن حضرت، گرچه همگان اتفاق دارند كه در ماه جمادي الآخر واقع گرديده است، وليكن در سال تولد او ميان شيعيان و اهل سنت اختلاف است.

اهل سنت معتقدند كه آن حضرت در جمادي الآخر، پنج سال پيش از بعثت، يعني در 35 سالگي رسول خدا(ص) به دنيا آمد وليكن مورخان و سيره نگاران شيعه با تبعيت از گفتار امامان معصوم(ع) معتقدند كه آن حضرت پس از بعثت پيامبر(ص) ديده به جهان گشود. زيرا پيامبر(ص) مدتي پس از بعثت به فرمان پروردگار متعال به معراج رفت و با عروج خويش به بسياري از اسرار عالم خلقت و عوالم غيب آگاهي يافت و در آن مدت از خوراكي هاي بهشت تناول كرد و پس از بازگشت به زمين و برگشتن به خانه، با همسرش همبستر و نطفه پاك و بهشتي دخترش فاطمه زهرا(س) در چنين فضايي منعقد گرديد.

اما خود شيعيان با اين كه تولد آن حضرت را پس از بعثت مي دانند، در سال آن، اتفاق چنداني ندارند. اكثر آن ها سال پنجم بعثت و هشت سال پيش از هجرت و عده اي سال دوم بعثت و يازده سال پيش از هجرت پيامبر(ص) را تاريخ تولد حضرت فاطمه زهرا(س) مي دانند.

از امام صادق(ع) روايت شد: براي حضرت فاطمه(س) در نزد خداوند متعال، نُه اسم است و آن ها عبارتند از: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه، راضيه، مرضيه، محدثه و زهراء. 

از امام رضا(ع) روايت شد كه پيامبر اسلام(ص) فرمود: دخترم از اين جهت فاطمه ناميده شده است، كه خداوند سبحان او و دوستانش را از آتش جهنم رهايي بخشيده است.

در پايان، مناسبت است فرازهايي از متن روايت پيامبر(ص) درباره دخترش فاطمه زهرا(س) را كه عبدالله بن عباس روايت كرده است، نقل كنيم و ترجمه اش را به عهده خوانندگان عزيز و ارجمند واگذاريم:

قال رسول الله (ص) : و أمّا ابنتي فاطمة، فانّها سيّدة نساءِ العالمين من الاوّلين و الآخرين، و هي بضعة منّي، و هي نور عيني، و هي ثمرة فؤادي، و هي روحي الّتي بين جنبي، و هي الحوراءِ الانسية، متي قامت في محرابها بين يدي ربّها زهر نورها لملائكة السّماءِ كما يزهر نور الكواكب لأهل الأرض، و يقول الله عزّ و جلّ لملائكته: يا ملائكتي! انظروا الي أمتي فاطمة سيدة امائي قائمة بين يدي، ترتعد فرائصها من خيفتي، و قد اقبلت يقلبها علي عبادتي، اشهد كم انّي قد آمنت شيعتها من النّار... 

 

تولد حضرت امام خمینی دز سال 1320 هجری قمری

در روز بيستم جمادی الثانی 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهريـور 1281 هجری شمسی ( 24 سپتامپر 1902 ميلادی ) در شهرستان خميـن از توابع استان مركزی ايران در خانواده ای اهل علـم و هجرت و جهاد و در خـانـدانـی از سلاله زهـرای اطهر سلام الله عليها، روح الله المـوسـوی الخمينـی پـای بـر خـاكدان طبيعت نهاد.

او وارث سجايای آبإ و اجدادی بـود كه نسل در نسل در كار هدايت مردم وكسب معارف الهی كـوشيـده انـد. پـدر بزرگـوار امام خمينـی مرحوم آيه الله سيد مصطفی مـوسـوی از معاصريـن مرحـوم آيه الله العظمـی ميرزای شيـرازی (رض)، پـس از آنكه ساليانـی چنـد در نجف اشـرف علـوم و معارف اسلامـی را فرا گرفته و به درجه اجتهاد نايل آمـده بـود به ايران بازگشت و در خميـن ملجإ مردم و هادی آنان در امـور دينـی بـود. در حـاليكه بيـش از 5 مـاه ولادت روح الله نمی گذشت،طاغوتيان و خـوانيـن تحت حمايت عمال حكومت وقت ندای حق طلبـی پـدر را كه در برابر زورگـوئيهايشان به مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسخ گفتنـد و در مسير خميـن به اراك وی را به شهادت رسانـدنـد.

بديـن ترتبيب امام خمينی از اوان كـودكی با رنج يتيمیآشنا و با مفهوم شهادت روبرو گرديد. وی دوران كـودكـی و نـوجـوانی را تحت سرپرستی مادر مـومنه اش (بانـو هاجر) كه خـود از خاندان علـم و تقـوا و از نـوادگان مـرحـوم آيه الله خـوانسـاری ( صاحب زبـده التصانيف ) بوده است. همچنيـن نزد عمه مكرمه اش ( صاحبه خانم ) كه بانـويی شجاع و حقجـو بـود سپری كرد اما در سـن 15 سالگی از نعمت وجـود آن دو عزيز نيز محـروم گـرديد.

  

آغاز عمليات قدس يك در سال 1364 هجري شمسي

عمليات قدس يك با رمز يا محمد رسول الله(ص) در ساعت 21:05 آغاز شد. اين عمليات در منطقه اي هورالهويزه و با هدف انهدام نيروهاي دشمن صورت گرفت. دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي اين عمليات چندين فروند هواپيما و هلكوپترو قايق دشمن را نابود ساختند و مناطق وسيعي از لوث وجود دشمن بعثي پاك شد.

 

پیاده شدن نيروهاي متجاوز فرانسوي به منظورتصرف الجزاير در سال 1830 ميلادي

نيروهاي متجاوز فرانسوي به منظور تصرف الجزاير در سال 1830 ميلادي در سواحل اين كشور پياده شدند. اين اقدام فرانسوي ها با مبارزات مسلحانه مردم الجزاير روبرو شد. مردم اين كشور در سال 1954 ميلادي با شدت و هماهنگي بيشتربه مبارزه ادامه دادند، از اين رو در همين سال ژنرال دوگل به ناچاربه الجزايرحق خود مختاري داخلي داد. كشور الجزاير سرانجام در سال 1962 ميلادي به استقلال كامل دست يافت.

 

در گذشت خورخه لوئيس بورخِس نويسنده ادبيات آمريكاي لاتين در سال 1986 ميلادي

خورخه لوئيس بورخِس نويسنده ادبيات آمريكاي لاتين در سال 1986 ميلادي در گذشت. او متولد آرژانتين بود و دوران نوجواني را با مطالعه آثار نويسندگاني چون ادگارآلن پو، چارلزديكنز وسروانتس سپري كرد. بورخس در پايان تحصيلات عاليه، نويسندگي را به طور جدي شروع كرد و از طنز پردازان مشهور گرديد. او به سبب نابينايي موفق به نوشتن رمانهايش شدو اكثر آثار به جاي مانده از وي به صورت شعر ونظم هستند. گرايش او به نويسندگان فراموش شده وعلاقه اش به طنز موجب گشت تا آثاري جامع و شگفت انگيز را خلق كند. كتب هزارتوها؛ سرخ و آبي؛ ومرگ پرگار از آثار بورخس مي باشند كه به زبان فارسي هم برگردانده شده اند.

 

 

 

 

 

 


نوشته شده در   يکشنبه 24 خرداد 1388  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode