ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 22 دي 1390     |     کد : 31178

مرمت گنجینه‌ای از مقبره عرفا و بزرگان در گورستان شادباد مشایخ تبریز

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: گورستان شادباد مشایخ یا پیر شروان، گنجینه‌ای از مقبره عرفای نامی، بزرگان، سلاطین و مشایخ ایران توسط سازمان میراث فرهنگی استان در حال مرمت است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی گفت: گورستان شادباد مشایخ یا پیر شروان، گنجینه‌ای از مقبره عرفای نامی، بزرگان، سلاطین و مشایخ ایران توسط سازمان میراث فرهنگی استان در حال مرمت است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: این گورستان از قرن پنجم هجری قمری محل دفن بوده و در طول چند قرن سلسله‌ای از عرفا در آنجا مدفون شده‌اند.
محمدی تصریح کرد: حظیره بابا احمد یکی از معروف‌ترین بخش‌های این مجموعه گورستان به شمار می‌رود که شامل محوطه‌ای با حصار کوتاه سنگی در دورادور آن است.
وی ادامه داد: پس از وی سلطان اویس آل جلایر پادشاه ایران در سال 779 هجری قمری در شادباد مشایخ دفن شده که یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایران محسوب می‌شده به طوریکه در زمان سلطنت خود از کشور مصر هم خراج می‌گرفته است که از نامدارترین اشخاص مدفون در این گورستان به شمار می‌رود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: تمام محوطه گورستان دارای یک حصار کوتاه سنگی است که بعدها در بخش‌هایی روی حصار سنگی یک حصار خشتی هم کار کرده بودند که البته در طی عملیات مرمت این حصار خشتی برداشته شد.
محمدی با اشاره به بخش‌های مختلف گورستان شادآباد مشایخ گفت: سردرب سنگی در بخش شمالی قرار گرفته و قسمت‌های دیگر گورستان شامل سلسله قبور عرفانی، مجموعه‌های خانوادگی و مجموعه‌ای از گورهای شهداست.
وی اضافه کرد: این بخش‌های مختلف به وسیله گذرهایی به یکدیگر متصل می‌شده‌اند که گذرها دیوارهایی کم‌ارتفاع از جنس سنگ بوده‌اند.
محمدی با اشاره به اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی استان در این گورستان تاریخی گفت: سردرب بخشی از قسمت شمالی حصار سنگی و یکی از گذرهای سنگی تاکنون مرمت و بازسازی شده‌اند.
رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی افزود: همچنین تعدادی از میل مقبره‌ها که شامل میل یا ستون سنگی به جای لوح بر قبر عرفا بود، ترمیم و دوباره سر جای اصلی خود قرار گرفته‌اند.
محمدی خاطرنشان کرد: تعدادی از سنگ قبرها مانند میل مقبره شیخ بابا احمد که از معروف‌ترین افراد دفن شده در این گورستان است، بازخوانی و به محل اصلی خود منتقل شده‌اند.
وی اظهار داشت: علاوه بر این موارد، صندوق مقبره قبر سلطان اویس آل جلایر در محل اصلی خود قرار داده شده و قرار است سازمان میراث فرهنگی از سنگ لوح آن مقبره که هم‌اکنون در موزه قرآن و کتابت نگهداری می‌شود یک ملاژ (کپی) کرده و به محل مقبره در گورستان شادباد بیاورد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: روستای شادآباد مشایخ علاوه بر این گورستان به علت محل زادگاه علما و عرفایی مانند آیت‌الله طباطبایی و قطران تبریزی نیز شهره است.
محمدی تاکید کرد: گورستان شادآباد مشایخ به دلیل نزدیکی به تبریز و وجود یکی از معدود مقابر باقی مانده از پادشاهان ایران از اهمیت خاصی برخوردار است که برای جلوگیری از دفن‌های جدید و صدمه زدن به این اثر تاریخی ثبت شده لازم است سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها نیز با سازمان میراث فرهنگی همکاری داشته باشند.


نوشته شده در   پنجشنبه 22 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode