ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 14 دي 1390     |     کد : 30747

دومین جشنواره عمار با اهدای ۱۸ فانوس بلورین پایان یافت

در اختتامیه دومین جشنواره فیلم عمار مستندهای «مهار نشده» و «مشتی اسماعیل» به همراه ۱۶ اثر دیگر فانوس‌های بلورین این جشنواره را به خانه بردند.

 در اختتامیه دومین جشنواره فیلم عمار مستندهای «مهار نشده» و «مشتی اسماعیل» به همراه ۱۶ اثر دیگر فانوس‌های بلورین این جشنواره را به خانه بردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، ساعاتی پیش دومین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی با حضور علیرضا سجادپور مدیرکل ارزشیابی و نظارت معاونت سینمایی وزارت ارشاد و فاطمه آلیا نماینده مردم تهران به کار خود پایان داد که برندگان خود در 7 رشته را شناخت.
بنابر این گزارش، اختتامیه این جشنواره برخلاف دیگر جشنواره‌های حاضر و به دلیل صبغه مردمی آن بدون سخنرانی مقامی مسئول برگزار شد.

* طالب‌زاده: جشنواره عمار محل مسابقه نیست

سخنران اصلی اختتامیه این جشنواره، نادر طالب‌زاده بود که در سخنانی با اشاره به علل تفاوت جشنواره عمار با دیگر جشنواره‌ها، گفت: علل این تفاوت در جنس فیلم‌های حاضر در این جشنواره است که بچه‌های حزب‌الهی در آن حضور دارند.
وی افزود: از دیگر دلایل تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها موضوعات نقد درونی و خارجی است که در برخی جشنواره‌ها حتی آن‌ها را راه نداده و نخواهند داد.
طالب‌زاده با بیان اینکه فیلم‌های این جشنواره دارای لحنی متفاوت با جاهای دیگر بود، تاکید کرد: فیلم‌های این جشنواره می‌توانند در خارج صدای انقلاب را برسانند، البته سینمای ایران به جشنواره‌های قالی قرمز رفته‌اند اما آنچه رفته حرف انقلاب نبوده است.
وی با اشاره به فیلم‌های بخش بیداری اسلامی حاضر در جشنواره عمار گفت: در حالی که زمانی ما نمی‌توانستیم انقلاب خودمان را ثبت کنیم و دیگران این کار می‌کردند امروز بچه‌های ایران انقلاب‌های عربی را ثبت می‌کنند.
دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار با بیان اینکه امیدوارم رسانه‌ها به این جشنواره توجه داشته باشند، افزود: خیلی از فیلمسازان حاضر در این جشنواره چون آوینی که مهندس آرشیتکت بود و به ضرورت وارد سینما شد، همان‌گونه وارد سینما شده‌اند و آنچه در این جشنواره است همه از انقلاب است.
وی تعریف جشنواره عمار با جشنواره فجر را متفاوت دانست و تاکید کرد: این جشنواره محل مسابقه نیست.
نادر طالب‌زاده با اشاره به اینکه بیشتر آثار دومین جشنواره عمار مستند بوده است، گفت: در میان آن‌ها فیلم‌های خشن، منعطف و ... دیده می‌شود که برخی از آن‌ها را حتی در رسانه ملی پخش نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه امیدواریم سال آینده این جشنواره بین‌المللی شود، تاکید کرد: امیدواریم که بتوانیم با حضور سینماگران انقلابی منطقه راهمان را ادامه دهیم.
دبیر جشنواره عمار افزود: ما باید در این 30 سل گذشته فیلم از انقلاب به خارج می‌فرستادیم که این کار را نکرده‌ایم.

* ده‌نمکی: حاجی‌‌بخشی شخصیتی بین‌المللی بود

به گزارش خبرنگار فارس، در اختتامیه جشنواره مردمی عمار از حاج ذبیح‌الله بخشی که صبح امروز در کرج درگذشت، تقدیر شد و علاوه بر ارائه سخنانی از شهید آوینی درباره حاجی بخشی و همچنین فیلمی از وی در دوران هشت سال دفاع مقدس و حضورش در نشریه «شلمچه» در 15 سال پیش، مسعود ده‌نمکی سخنرانی کرد.
وی با اشاره به رابطه جشنواره عمار و حاجی بخشی گفت: آن‌ها سوژه‌های ما مستندسازان هستند و شده است که ما سوژه‌های مستندهای خودمان را فراموش می‌کنیم.
ده‌نمکی افزود: یادم هست آن زن قهرمان کرمانشاهی که با یک تبر به جان دشمن افتاده بود یک لامپ برای روشن کردن خانه‌اش نداشت اما برای ساختن مجسمه‌اش چه هزینه‌ای کردند.
وی با بیان اینکه حاجی بخشی دارای بصیرت بود و یکی از شخصیت‌هایی است که کمتر درباره او حرف می‌زنند، گفت: از الان درباره او حرف‌ها بیشتر می‌شود و او کسی بود که حرف‌های ساده‌ای که زمانی می‌زد امروز از برخی نمایندگان و ... شنیده می‌شود.
ده‌نمکی شخصیت حاجی بخشی را شخصیتی بین‌المللی دانست و گفت: خبرنگار ساینس مانیتورز روزی در دفتر شلمچه پیش من آمد و گفت که یک آکادمی درباره جنگ ایران و عراق در آمریکا در حال کار است و من به جشنواره فجر می‌آیم و می‌بینم که فیلم‌های ضد جنگ در آن ساخته شده است.
وی افزود: پترسون می‌گفت امروز که همه به این نتیجه رسیده‌اند که صدام متجاوز است شما دارید برای دلخوشی ما غربی‌ها فیلم‌های روشنفکرانه علیه جنگ می‌سازید.
ده‌نمکی با بیان اینکه پترسون مترجم فیلم‌های آوینی بود، اظهار داشت: وی به من گفت که سه عکس از جنگ ایران در اتاقم نصب کردم، یکی آوینی است و دومی عکس حاجی بخشی در سه راه مرگ است.
این کارگردان کشور افزود: همان عکس حاج بخشی که در سه راه مرگ مورد اصابت واقع شده، راست می‌گفت در عملیات کربلای پنج جاده‌ای بود که از میان دریاچه ماهی می‌گذشت و انتهای آن به سه راه مرگ می‌رسید. این جاده چنان زیر آتش توپ و خمپاره و تانک بود که کمتر کسی سالم از سر جاده به ته جاده می‌رسید. صدها ماشین نظامی و آمبولانس و لودر و ... انباشته از شهید که کسی توان حمل آن‌ها را به عقبه نداشت کنار‌ه‌های جاده تل‌انبار شده بودند.
وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها بر اثر عبور تانک‌ها و نفر‌برها از روی پیکر شهدا جسم آن‌ها در زمین فرو رفته و جاده با پیکر شهدا سنگفرش شده بود. بوی خون و دود همه جا را گرفته بود. در میان وحشت و انفجار صدای مارش عملیات از بوق بلندگوی حاج بخشی به گوش رسید. در میان انبوه آتش خمپاره‌ها به سمت سه راه مرگ می‌آید اما به ناگهان ماشین مورد اصابت گلوله توپ یک تانک قرار گرفت. حاج بخشی همان دقایق اول از ماشین به بیرون پرت شد اما دامادش که جانباز بود در ماشین‌ گیر کرد و آتش گرفت، حاجی می‌خواست با پتو آتش را خاموش کند و او را نجات دهد اما شدنی نبود. احسان رجبی از عکاسان جنگ خودش را به صحنه رساند و این لحظه را ثبت کرد. پیتر‌سون همین عکس ر‌ا در اتاقش چسبانده بود.

* «پرواز تا بی‌نهایت»، «شکار جاسوس»، و «ناو وینسنز» بهترین پویانمایی‌های عمار

بنابر این گزارش پس از سخنان ده‌نمکی اهدای آثار در دو بخش جانبی پویانمایی و کلیپ برگزار شد که در بخش پویانمایی، «پرواز تا بی‌نهایت» ساخته هادی محمدیان پیرامون تقابل ایران و غرب در 1404، جایزه دریافت کرد.
جوایز دیگر نیز که با حضور علیرضا سجادپور و مازیار بیژنی داور این بخش اهدا شد شامل «شکار جاسوس» ساخته علی‌رضا آزادارمکی پیرامون بهنام محمدی نوجوان شهید خرمشهری و «ناو وینسنز» ساخته مهران حیدری پیرامون سرنگونی ایرباس ایرانی در آب‌های خلیج فارس بود.
همچنین در بخش کلیپ نیز که جوایز آن با حضور سجادپور و طالب‌زاده اهدا شد، کلیپ «بیداری» ساخته الهام راد پیرامون بیداری اسلامی و همچنین کلیپ‌های «حی‏علی‏العزا» ساخته صالح کاهانی پیرامون محرم و «صحن کبوترانه» ساخته سید محمدحسین هاشمی پیرامون حرم حظرت معصومه (س) جوایز این بخش را کسب کردند.

* «فراموشی»، «سه هزار میلیارد چند تا صفر دارد؟» و «کدام مسجد» بهترین‌های بخش نقد درون‌گفتمانی

به گزارش فارس، در بخش اصلی جشنواره و در پنج موضوع تاریخ انقلاب اسلامی، نقد درون گفتمانی، فتنه 88، بیداری اسلامی و جنگ نرم 1۸ فانوس بلورین اهدا شد.
در بخش تاریخ انقلاب اسلامی هیئت داروان با سپاس از فیلم مستند «وحید آقا» درباره شهید دیالمه جایزه بهترین فیلم این بخش را به «رهایی اورامان» پیرامون آزادسازی پاوه از دست ضد انقلاب و «در وطن خویش غریب»، پیرامون اشغال آذربایجان در دهه بیست هر دو ساخته ساخته سلمان ابوطالبی و محمد حسین قاسمی اهدا کردند.
همچنین جایزه دیگر این بخش به فیلم مستند «آذرخش» ساخته سیامک مختاری پیرامون واقعه 16 آذر 1332 اهدا شد.
در بخش نقد درون گفتمانی دومین جشنواره مردمی فیلم عمار نیز جشنواره عمار با سپاس از فیلم «کمین» ساخته حسین شمقدری فانوس بلورین خود در این موضوع را به مستند «فراموشی» ساخته احمد سلیمان‏نیا پیرامون وضع جانبازان اعصاب و روان اهدا کرد.
در این بخش همچنین فیلم‌های «سه هزار میلیارد چند تا صفر دارد؟» ساخته مجتبی خلفی‌زاده پیرامون مفاسد اقتصادی و «کدام مسجد» ساخته یاسر عرب پیرامون مسجد ایده‏آل صاحب فانوس بلورین شدند.

* «کریم»، «طبل دموکراسی»، «آسیایی‏ها به غزه می‏روند» و «بازی تمام شد» بهترین‌های بخش بیداری اسلامی

در بخش فتنه 88، نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم سنگر ساخته محمدرضا دهشیری فانوس بلورین این بخش را به مهدی نقویان به خاطر فیلم «نگهبان آرا» درباره به چالش‏های شورای نگهبان با فتنه‏گران تقدیم کرد.
همچنین دیگر فانوس بلورین این بخش از جشنواره به «نماز جمعه تاریخی» ساخته محمدتقی رحمتی پیرامون نماز جمعه مقام معظم رهبری در 29 خرداد اهدا شد.
در بخش بیداری اسلامی جشنواره مردمی عمار نیز هیئت داروان ضمن تقدیر از مستند «بیقرارگاه مهرآباد» فانوس بلورین این بخش را به فیلم «کریم» ساخته محسن برمهانی پیرامون زندگی یک جوان تونسی در روزهای بعد از انقلاب تونس اهدا کرد.
در این بخش 3 فانوس بلورین دیگر نیز به ترتیب به فیلم‌های «طبل دموکراسی» ساخته علی محمدی پیرامون مصائب مسلمانان افغانستان، «آسیایی‏ها به غزه می‏روند» ساخته سعیدفرجی پیرامون حرکت کاروان آسیایی از هند تا فلسطین و «بازی تمام شد» ساخته داوود مرادیان پیرامون خیزش اسلامی در منطقه اهدا شد.

* «مهار نشده»، «من می‏توانم»، «قصه حورا»، «روایت نحل» و «دوپینیگی‌ها» بهترین‌های جنگ نرم

در بخش جنگ نرم دومین جشنواره مردمی فیلم عمار بیشترین جوایز اهدا شد که هیئت داوران فیلم‌های این بخش را معطوف به پرداختن به تهدید‌های دشمنان علیه ایران و داشته‌های ایران اسلامی عنوان کردند.
در این بخش که اهدای جوایز آن با حضور نادر طالب‌زاده داور و دبیر جشنواره، مسعود ده‌نمکی و ناصر هاشم‌زاده دو داور دیگر بخش اصلی جشنواره عمار برگزار شد فیلم «مهار نشده» فانوس بلورین را از آن خود کرد.
فیلم «مهارنشده» ساخته مصطفی رضوانی پیرامون قدرت هسته‏ای ایران است و رضوانی پس از دریافت جایزه از برگزارکنندگان جشنواره تشکر کرد و علی محتشم راوی مستند خود را به سن دعوت کرد.
همچنین فیلم‌های «من می‏توانم» ساخته شیرکو سالک پیرامون زندگی یک جانباز کرد، «قصه حورا» ساخته مریم‌السادات مومن‌زاده پیرامون زندگی یک زن شیمیایی و «روایت نحل» ساخته محمدرضا خردمندان پیرامون اردوهای جهادی طلاب حوزه علمیه دیگر فانوس‌های بلورین را کسب کردند.
همچنین مستند «دوپینیگی‌ها» ساخته محمدصادق باطنی پیرامون نفرت پراکنی جریان‏های معاند انقلاب اسلامی که با سوژه قرار دادن تقابل جدایی نادر از سیمین ساخته شده است، فانوس بلورین دیگر این بخش را از آن خود کرد.
باطنی پس از دریافت این جایزه گفت: من تبریک می‌گویم به پرواز درآمدن مرغان نوپای سینمای انقلاب اسلامی را و به نظرم امشب سیمرغ‌ها به پرواز درآمدند.
وی افزود: اگر چه خانه سینما با تمام ویژگی‌هایش در حال منحل شدن است ولی امشب ما در جشنواره عمار شاهد تاسیس خانه سینماگران جوان انقلاب اسلامی بودیم.

* کارگردان «مشتی اسماعیل»: تندیس جشنواره عمار برایم یک چیز دیگر است

بنابر این گزارش هیئت داوران دومین جشنواره مردمی فیلم عمار جایزه ویژه خود را نیز به فیلم مستند «مشتی اسماعیل» ساخته مهدی زمان‌پور کیاسری پیرامون زندگی یک کشاورز بصیر مازندرانی اهدا کرد.
مهدی زمان‌پور کیاسری پس از دریافت فانوس بلورین گفت: من 40 ـ 50 مستند معارفی برای صدا و سیما کار کرده‌ام و هیچ‌کدام برای من چون «مشتی اسماعیل» نبوده است.
وی که با فیلمش بیش از ده جایزه کسب کرده است، افزود: «مشتی اسماعیل» در جشنواره‌ها دیگر جایزه گرفته است اما تندیس جشنواره عمار برایم یک چیز دیگر است.
بنابر این گزارش، در پایان اختتامیه جشنواره عمار فیلم مستند «مشتی اسماعیل» اکران شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 14 دي 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode