ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 29 آذر 1390     |     کد : 30003

جولانگاهي براي غول‌هاي آسيايي

نمايشگاه خودروي توكيو، امسال ميزبان جديدترين محصولات صنعت خودروسازي جهان بود...

نمايشگاه خودروي توكيو، امسال ميزبان جديدترين محصولات صنعت خودروسازي جهان بود
جولانگاهي براي غول‌هاي آسيايي
جام جم آنلاين: كمتر از یك‌سال پیش زمین‌لرزه 9 ریشتری و به دنبال آن سونامی‌ عظیمی، شرق ژاپن را به حالت نیمه‌فلج درآورد. آن زمان كمتر كسی فكر می‌كرد حتی ژاپنی‌های سختكوش بتوانند تبعات وسیع آن حادثه وحشتناك، بخصوص نشت مواد رادیواكتیو از نیروگاه اتمی‌ فوكوشیما را تحمل كرده و درصدد بازسازی سریع خسارات برآیند، اما به نظر می‌رسد برگزاری نمایشگاه خودروی توكیو در زمان از پیش برنامه‌ریزی شده، نشانه روشنی بر ادامه حیات اقتصاد ژاپن و ادامه حركت رو به رشد اين كشور باشد.

نمایشگاه خودروی توكیو كه هر 2 سال یك‌بار برگزار می‌شود، امسال با هیجان و ركوردشكنی‌های تازه‌ای همراه بوده است.

از نمایشگاه امسال توكیو به عنوان یكی از متفاوت‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در قاره كهن یاد می‌شود. نام‌هاي تجاري سرشناس خودروسازی آسیا همچون نیسان، میتسوبیشی، هوندا، هیوندا و سوبارو از این آوردگاه برای نمایش تازه‌ترین دستاوردهای خود استفاده ‌كردند. شركت‌های شناخته شده خودروسازی از گوشه و كنار جهان نیز در اين نمايشگاه حضور داشتند، اما این میزبانان آسیایی هستند كه هميشه چشم‌ها را به سوی خود معطوف مي‌كنند. با این حال و برخلاف دوره گذشته، در نمایشگاه امسال توكیو 176 شركت‌كننده از 12 كشور مختلف جهان حضور داشتند كه با افزایش قابل توجه 36 درصدی نسبت به نمایشگاه سال 2009 كه 129 شركت‌كننده داشت، همراه بوده است. گذشته از آن شعاری كه برای نمایشگاه امسال انتخاب شده بود در نوع خود تأمل‌برانگیز بوده است: «پویایی می‌تواند دنیا را تغییر دهد.» به نظر می‌رسد برگزاركنندگان نمایشگاه امسال قصد بیان این حقیقت را داشته‌اند كه حتی وقوع مخرب‌ترین فجایع طبیعی زمین‌لرزه و سونامی ‌نیز نمی‌تواند مانع از پیشرفت دانش بشری شود.

اكثر آنهایی كه از چهل و دومین نمایشگاه خودروی توكیو بازدید كردند بر این عقیده بودند كه نمایشگاه امسال رویكرد خاصی به خودروهای مفهومی ‌یا همان خودروهای آینده داشته است تا آنجا كه برخی سایت‌های خبری همزمان با برگزاری نمایشگاه از تیترهایی همچون «اگر می‌خواهید بدانید كه در جاده‌های آینده چه خودروهایی تردد می‌كنند سری به نمایشگاه خودروی توكیو بزنید» استفاده ‌كردند. تویوتا با شاهكاری همچون Fun-Vii از جمله پیشگامان این نگرش بوده است. پوسته خارجی این خودرو همچون صفحه نمایشگر دیجیتالی است كه قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارد. گذشته از آن قسمت داخلی این خودرو قابلیت هرگونه تغییری بر اساس سلیقه صاحب آن را داراست. مدیران ارشد تویوتا به این نكته جالب توجه اشاره می‌كنند كه طراحی Fun-Vii به طرز خیره‌كننده‌ای تحت تأثیر تلفن‌های همراه هوشمند بوده است. آنها بر این عقیده هستند كه قابل تغییر بودن فضای داخلی به همراه پوسته دیجیتالی آن موجب برقراری ارتباطی عاطفی با آن می‌شود. در كنار این خصوصیات باید به استراتژی تویوتا در قبال آینده آن نیز توجه كنیم. مدیران این شركت عملا برنامه‌ای برای تولید انبوه آن در آینده ندارند و احتمالا هیچ‌گاه نیز چنین اتفاقی روی نخواهد داد. از این رو نیازي نيست سراغ فاكتورهایی همچون حداكثر سرعت یا صفر تا صد آن برویم! همین ویژگی‌هاي خاص را می‌توان برای منحصر به‌فرد بودن Fun-Vii كافی دانست، البته تنها Fun-Vii نبود كه در نمایشگاه توكیو توجه علاقه‌مندان به خودروهای مفهومی‌ را به خود جلب كرد. سوزوكی نیز با Q-Concept با آن ظاهر نارنجی‌اش تا حد زیادی جلب توجه می‌كرد. این خودرو با درهایی كه همانند قیچی باز و بسته می‌شدند و همچنین ساختار كروی شكلش در زمره خودروهای مفهومی‌ قرار می‌گیرد كه به نظر نمی‌رسد هیچ‌گاه به مرحله تولید انبوه برسند.

نكته: برگزاری نمایشگاه خودروی توكیو در زمان از پیش برنامه‌ریزی شده، نشانه روشنی بر ادامه حیات اقتصاد ژاپن و ادامه حركت رو به رشد اين كشور است بطوری‌که حتی وقوع مخرب‌ترین فجایع طبیعی زمین‌لرزه و سونامی ‌نیز نمی‌تواند مانع از پیشرفت دانش بشری شود
اكثر 375 هزار نفری كه در 2 روز نخست آغاز به كار این نمایشگاه در مركز نمایشگاه‌های بین‌المللی توكیو موسوم به Tokyo Big Sight به این‌سو و آن‌سو می‌رفتند با مجموعه‌ای از خودروهای برقی روبه‌رو می‌شدند كه بخوبی نشان از نزدیك‌شدن هر چه بیشتر این فناوری به زندگی روزمره مردم دارد. نیسان Pivo 3 از جمله این خودروهاست كه در نمایشگاه توكیو لقب یكی از پاك‌ترین خودروها را گرفته بود. Pivo 3 در زمره خودروهای هوشمند نیز قرار می‌گیرد، خودرویی كه به فناوری پارك هوشمند نیز مجهز است. این خودروی تمام برقی از قدرت مانوردهی خیره‌كننده‌ای برخوردار است به طوری كه قابلیت چرخش 180 درجه را دارد. این ویژگی در خیابان‌های تنگ و باریك، بیش از هر زمان دیگری كاربرد دارد. محصول خیره‌كننده نیسان مجهز به فناوری شارژ از طریق سیگنال‌های بی‌سیم نیز هست. این فناوری از جمله فناوری‌های نوپایی است كه پیش‌بینی می‌شود بزودی به یكی از فاكتورهای شاخص در صنعت خودروهای برقی تبدیل شود. بدون شك این خودرو یكی از بهترین انتخاب‌ها برای استفاده‌های درون‌شهری است.

شركت میتسوبیشی نیز خودروی برقی منحصربه‌فردی در این نمایشگاه ارائه كرد كه برقی بودن آن پس از یك ویژگی مهم دیگر در رتبه دوم مزایای آن قرار می‌گیرد. از زمانی كه پای صفحات نمایشگر به خودروها باز شده، هیچ‌گاه شاهد استفاده از نمایشگرهای خمیده و انحنادار نبوده‌ایم، اما خودروی EMIRAI دربرگیرنده این فناوری نوین است. این ایده جدید در دل‌ داشبورد خودرو، رنگ واقعیت به خود گرفته و راننده می‌تواند با استفاده از سرانگشتان خود و لمس صفحه، عملكردهای مختلفی را دنبال كند. تا پیش از این از صفحات كوچك LCD در خودروها استفاده می‌شد، اما اكنون تمام داشبورد EMIRAI به یك LCD انحنادار تبدیل شده است!

بازدیدكنندگانی كه وارد فضای بزرگ نمایشگاه توكیو می‌شدند با نمایشگرهای عظیمی‌ روبه‌رو می‌شدند كه در آنها نوعی تایر بدون هوا تبلیغ می‌شد. جذابیت نهفته در این تبلیغ كافی بود تا بسیاری از آنها برای ارضای حس كنجكاویشان سری به مجموعه غرفه‌های شركت تایرسازی بریجستون بزنند. درحالی كه شركت‌های مختلف تایرسازی حاضر در این نمایشگاه ایده‌های جدیدی درخصوص ساخت تایرهای دوستدار محیط‌زیست ارائه كرده بودند، تایر بدون نیاز به هوای بریجستون و تایر دیگری كه از مواد غیرنفتی ساخته شده بود، بیش از همه جلب توجه می‌كردند. تایر بی‌نیاز از هوای بریجستون از نوعی رزین خاص ساخته شده است كه قابلیت تحمل وزن خودرو را دارد و نكته جالب‌تر این‌كه تمام تركیباتی كه در ساخت این تایر به كار گرفته شده‌اند قابل بازیافت هستند. این شركت حتی اسكوتر تك‌‌نفره‌ای را به نمایش درآورده بود كه با استفاده از این تایر جدید حركت می‌كرد. بنابرادعای مدیران ارشد این شركت، این تایرهای جدید كه در اندازه‌های متنوعی ساخته شده‌اند قابلیت جذب شوك‌های وارد شده از سطح جاده را داشته و به این ترتیب به راننده و سرنشینان این امكان را می‌دهند تا رانندگی دلپذیرتری را تجربه كنند.

شركت صنایع Sumitomo Rubber Industries نیز از جمله سازندگان تایر در آسیاست كه در نمایشگاه توكیو با ارائه تایری كه در ساخت آن از هیچ‌گونه ماده نفتی یا برگرفته از سوخت‌های فسیلی استفاده نشده است، خبرساز شد. این تایر جدید از مواد استحصال شده گیاهان ساخته شده و به همین دلیل صددرصد در طبيعت قابل جذب است.

مهدی پیرگزی / جام‌جم


نوشته شده در   سه شنبه 29 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode