ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 20 آذر 1390     |     کد : 29578

آخرين تجهيزات پزشكي زير يك سقف

ماه گذشته شهر دوسلدورف آلمان، ميزبان يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي جهاني در زمينه پزشكي بود. در نمايشگاه (MEDICA 2011)‌ بيش از ۴۵۰۰ غرفه از ۶۲ كشور جهان آخرين دستاورد‌هاي پزشكي را در معرض تماشا گذاشتند.

تازه‌ترين دستاوردهاي صنعت پزشكي در نمايشگاه MEDICA آلمان به نمايش در آمد
آخرين تجهيزات پزشكي زير يك سقف
جام جم آنلاين: ماه گذشته شهر دوسلدورف آلمان، ميزبان يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي جهاني در زمينه پزشكي بود. در نمايشگاه (MEDICA 2011)‌ بيش از ۴۵۰۰ غرفه از ۶۲ كشور جهان آخرين دستاورد‌هاي پزشكي را در معرض تماشا گذاشتند.

هرساله مديكا، به عنوان بزرگ‌ترين نمايشگاه پزشكي تجاري جهان، طيف وسيعي از نوآوري‌هاي پزشكي را از تجهيزات درمان سرپايي بيماران تا ابزار و تجهيزات درمان‌هايي كه نياز به بستري شدن دارند، به نمايش مي‌گذارد. همين موضوع هم باعث‌شده تا بيشتر بازديدكنندگان اين نمايشگاه ـ يعني چيزي حدود 92 درصد ـ را مديران و تصميم‌گيران اصلي حوزه پزشكي و درماني كشورهاي مختلف تشكيل دهند كه به منظور استفاده از فرصت به دست آمده براي آشنايي با آخرين دستاوردها در حوزه تخصصي فعاليتشان به دوسلدورف آلمان سفر مي‌كنند.

به‌طور كلي نمايشگاه مديكا در زمينه‌هايي نظير الكترومديسين، تجهيزات و فناوري آزمايشگاهي، ارتوپدي، فيزيوتراپي و نشر پزشكي فعاليت مي‌كند. در عين حال از ديگر برنامه‌هاي ويژه‌اي كه در مدت برگزاري نمايشگاه بسيار مورد توجه متخصصان قرار دارد، مي‌توان به كنگره‌هاي مديكا و انجمن بيمارستان‌هاي آلمان اشاره كرد. اين دو رويداد پرطرفدار ضمن فراهم آوردن فرصت بحث و گفت‌وگو براي بازديدكنندگان، به متخصصان اجازه مي‌دهد تا به معرفي موضوعات روز دنياي پزشكي و برنامه‌هاي آينده در درمان بيماران بپردازند. به همين دليل هم بايد گفت حضور در نمايشگاه مديكا فرصتي مناسب براي تمامي فعالان عرصه پزشكي به منظور برخورداري از دانش و تكنيك‌هاي نوين پزشكي و تماشاي كلكسيوني از ديدني‌هاي دنياي پزشكي است.

نمايش دوربيني كه در دستگاه نورافكني اتاق عمل كارگذاري شده و با استفاده از آن تشخيص بيماري در قسمت‌هاي مختلف بدن امكان‌پذير مي‌شود، رونمايي از آمبولانسي كه تنها ۴۰۰ كيلو وزن دارد و براي حمل بيمار در زمين گلف ساخته‌شده، ارائه دستگاه سونوگرافي (Voluson E8)كه تصويري كاملا طبيعي از جنين ثبت مي‌كند يا توليد ايمپلنت‌هاي جديدي كه پس از نصب خود به خود از بين مي‌روند و در عين حال باعث مي‌شوند استخوان با سرعت بيشتري رشد ‌كند، تنها بخشي از جذابيت‌هاي نمايشگاه مديكاي امسال بود.

تله مديسين، پلي ميان پزشكي ومهندسي

پيدايش اينترنت و گسترش آن، تغييرات زيادي را در هر علم و صنعتي ايجاد كرده‌است، علم پزشكي نيز از اين قاعده مستثنا نبوده ‌است. در واقع اينترنت علاوه بر تأثيراتي كه در پيشرفت پزشكي داشته‌، در توسعه و بهبود ارائه خدمات مرتبط با اين حوزه نيز تأثيرات بسزايي داشته‌است. پزشكي از راه‌دور اصطلاحي جديد است كه در استفاده از اطلاعات الكترونيك و تكنولوژي‌هاي ارتباطي براي فراهم آوردن خدمات و حمايت از مصرف‌كنندگان در زماني كه فاصله‌اي بين 2 گروه خدمات گيرنده و خدمات دهنده وجود داشته باشد، تعريف مي‌شود. از جمله اهداف پزشك از راه‌دور، بهبود مراقبت از بيمار، بهبود دسترسي و مراقبت پزشكي براي نواحي روستايي و محروم، دسترسي بهتر به پزشكان جهت مشاوره، در دسترس قرار دادن امكانات براي پزشكان جهت هدايت معاينات خودكار، كاهش هزينه‌هاي مراقبت‌هاي پزشكي، ايجاد خدمات مراقبت پزشكي (در سطح جغرافيايي و جمعيتي وسيع) و كاهش نقل و انتقال بيماران به مراكز درماني است.

پزشكي از راه‌دور شامل مشاوره از راه‌دور، آموزش الكترونيكي پايش از راه‌دور، جراحي از راه‌دور، درمان امراض پوستي از راه‌دور، تصويربرداري التراسوند از راه‌دور، آسيب‌شناسي از راه‌دور و درمان اختلالات شناختي از راه‌دور است. امروزه پزشكي از راه‌دور تا حدي پيشرفت كرده‌ است كه امكان انجام جراحي از راه‌دور نيز به وجود آمده‌است. يعني يك جراح در گوشه‌اي از دنيا با بهره‌گيري از ارتباطات اينترنتي بسيار قوي و زيرساخت‌هاي فني دقيق، اين امكان را مي‌يابد كه در يك اتاق جراحي در كشور ديگر، به وسيله روبات‌ها، عمل جراحي انجام دهد.

نفوذ فناوري اطلاعات در حوزه پزشكي و از طرف ديگر، نياز رو به گسترش بخش‌هاي مختلف درماني به اين مقوله باعث شدند كه امسال نيز همچون چندسال گذشته، بخش بزرگي از نمايشگاه پزشكي دوسلدورف به معرفي نرم‌افزارهايي اختصاص داده شود كه پرونده پزشكي بيمار را به شكل كاملي ضبط مي‌كنند. به اين ترتيب پيشينه بيمار، نتيجه آزمايش‌ها، عكسبرداري و غيره به طور كامل در اختيار پزشكان قرار خواهد گرفت.

در اين سيستم‌ها همه خدمات بهداشتي اعم از پرونده الكترونيك بيمار، تله مديسين، پزشكي بر اساس شواهد، اطلاع‌رساني به شهروندان، اطلاع رساني به متخصصان و تيم‌هاي مجازي پزشكي گنجانده شده‌اند.

تشخيص بيماري با آيفون

از ديگر لوازم پزشكي عرضه شده مديكا 2011، دستگاهي بود كه به آيفون نصب‌شده و با آن قند خون كنترل مي‌شود. اين دستگاه بويژه براي بيماراني مهم است كه مرض قند يا بيماري قلبي دارند و قند خون آنان بايد روزانه كنترل شود. در اين امكان جديد كه توسط گروهي از دانشمندان دانشگاه Northeastern آمريكا و براي تشخيص برخي مولكول‌هاي بدن به وسيله آيفون ابداع شده است تنها كافي است قابي مخصوص روي آيفون نصب شود. اين قاب مخصوص شامل منبع نور، فيلتر نور و لنز است. البته قبل از اندازه‌گيري ميزان قند خون، رنگدانه‌هاي خاصي كه قابليت اتصال به مولكول‌هاي ويژه (مثلا قند خون) را دارند، به مقدار بسيار جزئي زير پوست فرد وارد مي‌شوند. اين رنگدانه‌ها به مولكول‌هاي هدف متصل مي‌شوند و بر اثر اين اتصال بار الكتريكي مواد تغيير مي‌كند و در نتيجه در تابش پرتو نور ويژه باعث درخشش فلورسنت مي‌شود. ميزان درخشش نشان‌دهنده ميزان اتصال و در نتيجه سطح ماده مورد نظر در خون است. در حال حاضر، اين روش براي سنجش سديم و گلوكز (قند) خون جواب داده است. البته پژوهشگران به فكر توسعه آن و اضافه كردن قابليت شناسايي ساير انواع مولكول‌ها و يون‌هاي موجود در بدن هستند.از ديگر نوآوري‌هاي پزشكي قابل نصب روي آيفون، نرم‌افزار شمارش ضربان قلب، نرم افزار اندازه‌گيري فشار خون و درجه‌اي است كه با اشعه مادون قرمز حرارت بدن را اندازه مي‌گيرد.

همچنين اگرچه باور اين موضوع كمي سخت است، اما همان‌طور كه در نمايشگاه امسال دوسلدورف به نمايش درآمد به‌كمك آيفون حتي مي‌توان از راه‌دور بيماري‌هاي پوستي را تشخيص داد. در واقع با نصب يك ميكروسكوپ مخصوص روي آيفون، بخشي از پوست عكسبرداري شده و اين عكس مستقيما براي متخصص پوست فرستاده مي‌شود. جالب است كه اين دستگاه مي‌تواند در نقاط كاملا دورافتاده‌اي به كار گرفته شود كه در آن دسترسي به متخصص پوست وجود ندارد. در واقع با ضبط و ارسال نمونه به پزشك،ديگر فاصله‌ها بي معنا خواهد بود و گويي شما در مطب پزشك و روبه‌روي او نشسته‌ايد.

وزوز گوش را فراموش كنيد

در حال حاضر ميليون‌ها نفر در جهان مبتلا به بيماري تينيتوس هستند. افراد مبتلا به اين بيماري يك صداي مجازي ـ همانند وزوز مگس ـ را در گوش خود مي‌شنوند. خوشبختانه به كمك يكي از نوآوري‌هايي كه در نمايشگاه پزشكي دوسلدورف در معرض ديد عموم قرار گرفت، گفته مي‌شود اين بيماري درمان مي‌شود و به اين ترتيب، به نظر مي‌رسد اين افراد بزودي با مشكل خود خداحافظي خواهند كرد.

شوك وارده بر اثر صدايي بيش از حد بلند، استرس و همين‌طور مصرف برخي داروها باعث مي‌شود كه گوش دروني ديگر قادر به فرستادن برخي فركانس‌هاي صوتي به مغز نباشد. آن بخش مغز كه مسوول دريافت فركانس‌هاي فرستاده شده از طريق گوش دروني است، در برابر كمبود اين فركانس‌ها واكنشي ناقص نشان مي‌دهد، به اين صورت كه مغز با فعاليتي شديد و دوام‌دار به نبود فركانس‌ها پاسخ مي‌دهد. بيمار اين فعاليت را در قالب صداي وزوز يا زنگ در گوش خود احساس مي‌كند. به اين ترتيب، منشأ بروز اين بيماري گوش نيست، بلكه در بخشي از مغز قرار دارد.

دستگاهي كه براي درمان اين مشكل ارائه‌شده آن‌طور كه سازندگانش مي‌گويند سلول‌هاي عصبي در بخش شنوايي مغز را تحريك مي‌كند و پس از آن، اين سلول‌ها فعاليت خود را كه موجب وزوز در گوش مي‌شود، قطع مي‌كنند دستگاه جديد دقيقا در همين ناحيه مغز تأثير مي‌گذارد. اين دستگاه از جعبه سياه كوچكي به اندازه يك قوطي كبريت با چهار دكمه تشكيل شده است. هدفوني نيز به اين دستگاه وصل مي‌شود كه در گوش فركانس‌هاي درمان‌كننده را پخش مي‌كند. البته اين فركانس‌ها در هر بيمار متفاوت هستند و متخصص گوش و حلق و بيني بايد تشخيص دهد كه براي هر فرد چه فركانس‌هايي بايد پخش شود. سپس بيمار بايد اين دستگاه را با خود به خانه ببرد و نوار ضبط شده با فركانس‌هاي مناسب را براي چندين ساعت گوش كند. گوش دادن مكرر اين صداها مي‌تواند به مغز كمك كند تا فعاليت غلط ناشي از تينيتوس را فراموش كند و فركانس‌هاي جديد را به خاطر بسپارد.


نوشته شده در   يکشنبه 20 آذر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode