جام جم آنلاين: محققان دانشگاه «کارلوس سوم» مادريد و دانشگاه «گرانادا» موفق به ساخت سيستمي شدهاند كه قادر به شناسايي وضعيت احساسي افراد در هنگام تماس تلفني است و پاسخهاي متناسب با آن ارائه ميكند.
برخي سيستمهاي تلفن خودكار فعلي، براي پاسخگويي به افراد، گاه منجر به عصبانيت يا بروز احساسات منفي ديگر در آنها ميشوند كه محققان اسپانيايي به دنبال رفع اين نواقص هستند.
اين سيستم به تحليل 60 پارامتر صوتي صداي كاربران از جمله تن صدا، سرعت صحبت، مدت زمان مکثها و انرژي علائم صوتي ميپردازد.
سيستم رايانهاي به ويژه براي شناسايي احساسات منفي طراحي شده كه نشانگر خشم، خستگي يا ترديد هستند.
نتيجهگيري اين سيستم تنها بر مبناي صداي كاربران نبوده و از روند مكالمات نيز استفاده ميكند. براي مثال اگر سيستم به طور مكرر متوجه منظور كاربر نشده يا از آنها تقاضاي تكرار خواسته خود را داشته باشد، فرد كاربر به احتمال زياد خسته يا عصبي خواهد شد. اين سيستم بر اساس يك شيوه آماري به دست آمده از مكالمات قبلي به حدس مسير پيشروي مكالمه پرداخته و واكننش كاربران را پيشبيني ميكند.
سيستم پس از شناسايي وضعيت روحي و مقصود فرد، مكالمه را بر اساس آن منطبق ميكند.
در صورتي كه فرد در مورد اطلاعات دريافتي ترديد داشته باشد، اين سيستم به ارائه اطلاعات بيشتر خواهد پرداخت. اگرچه در صورت بيحوصلگي يا خشمگين بودن كاربر اين كار باعث بدتر شدن اوضاع خواهد شد.
دانشمندان اسپانيايي با آزمايش نمونه پيشساخت اين دستگاه بر روي انسان با مكالمات كوتاهتر و موفقتر روبرو شدند. شايد در آينده بتوان اين دستگاه را با سيستم دانشگاه بينگهامتون كه به شناسايي وضعيت احساسي كاربران رايانه با بررسي چهره آنها ميپردازد، تركيب كرد. (ايسنا)