ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 آبان 1390     |     کد : 28236

آي‌پاد 10 ساله شد

10 سال پيش در آبان سال 1380، استيو جابز بنيانگذار و مغز متفكر اپل در كنفرانسي با در دست گرفتن يك گجت كوچك كه فقط كمي بزرگ‌تر از يك قوطي كبريت بود روي صحنه رفت و جديدترين ايده و محصول شركتش را كه آي‌پاد مي‌ناميد، معرفي كرد.

جام جم آنلاين: 10 سال پيش در آبان سال 1380، استيو جابز بنيانگذار و مغز متفكر اپل در كنفرانسي با در دست گرفتن يك گجت كوچك كه فقط كمي بزرگ‌تر از يك قوطي كبريت بود روي صحنه رفت و جديدترين ايده و محصول شركتش را كه آي‌پاد مي‌ناميد، معرفي كرد.

ابزاري كه تحولي بزرگ در دنياي پخش فايل‌هاي فشرده موزيك يا mp3 پليرها ايجاد كرد. اين محصول جرقه‌اي شد تا اپل راه بزرگي را در پيش بگيرد.

تا آن زمان دستگاه‌هاي پخش موزيك، حجم كمي از موسيقي را در خود جاي مي‌دادند و از نظر طول عمر باتري هم عملكرد ضعيفي داشتند.

از سوي ديگر با كلي دكمه و منوهاي پيچيده باعث دلسردي بسياري از دوستداران موسيقي شده بودند. اما شركت اپل كه مهندسي و هنر را با هم تركيب كرده بود، با اعتقاد به زيبايي در عين سادگي، دستگاه پخش موزيك همراه را دوباره از نو خلق كرد.

آي‌پاد در عين سادگي آنچه را دوستداران موسيقي لازم داشتند به آنها هديه مي‌كرد. يك دستگاه كوچك با امكان ذخيره‌سازي 1000 آهنگ و يك باتري با امكان 10 ساعت گوش دادن به موزيك.

اين‌گونه شد كه گوش دادن به موزيك همه‌گير و به يك اپيدمي تبديل شد. اما داشتن آي‌پاد در آن روزگاران حدود 400 هزار تومان هزينه بر مي‌داشت كه نسبت به ساير دستگاه‌هاي mp3 پلير موجود در بازار بسيار گران بود، اما با اين وصف آي‌پاد سريعاً مورد توجه بسياري قرار گرفت و در اعتبار برند اپل سهم بسزايي ايفا كرد.

طبق آمار ارائه شده توسط تيم كوك، مدير كنوني اپل در كنفرانس اين شركت در سال 2011 كه آيفون 4s هم در آن معرفي شد، اين شركت تاكنون بيش از 300 ميليون دستگاه‌ آي‌پاد فروخته و به تنهايي 77 درصد سهم بازار دستگاه‌هاي پرتابل پخش موسيقي را در اختيار دارد. طبق همين آمار در يك سال گذشته فروش 45 ميليون دستگاه‌ آي‌پاد به تنهايي 8 درصد درآمد ساليانه اپل را تشكيل داده است.

شركت اپل وقتي استقبال و اشتياق فراوان خريداران براي داشتن آي‌پاد را ديد درصدد ارائه نسخه‌ها و نسل‌هاي جديدتري از دستگاه پخش پرتابل موسيقي خود برآمد.

آنها با كار روي طراحي بهتر و امكانات بيشتر توفيق روزافزوني كسب نمودند به طوري كه تاكنون 6 نسل از آي‌پاد كلاسيك به بازار آمده است.

آي‌پاد ميني، آي‌پاد شافل، آي‌پاد تاچ و آي‌پاد نانو از ديگر اعضاي اين خانواده پرسر و صدا هستند. اپل با ارائه ‌آي‌پاد كلاسيك كه نسل اول دستگاه پخش قابل حمل موسيقي اپل بود و استقبال از آن، به فكر گرفتن نبض بازار موسيقي در دستان خود بود.

ايجاد فروشگاه اينترنتي فروش موسيقي آي تونز و ارائه نرم‌افزار آي تونز در راستاي جذب افراد بيشتري به سوي آي‌پاد بود.

در سال 1382 ميزان فروش آي‌پاد به رقم يك ميليون دستگاه رسيد و 6 ماه بعد اين رقم از 2 ميليون دستگاه نيز فراتر رفت.

در پايان سال 1383 اپل فروش ده ميليوني دستگاه موزيك پلير خود را تجربه كرد. حالا كم‌كم واژه ‌آي‌پاد (Ipod) داشت معادل واژه mp3 player مي‌شد و جاي آن را مي‌گرفت.

پس از ارائه نمونه اوليه ‌آي‌پاد كلاسيك در سال 1380 با شعار هزار موسيقي همراه خود داشته باشيد!! يك سال طول كشيد تا اپل نسل دوم آي‌پاد كلاسيك را با همان طراحي ساده و دكمه‌هاي كنترل دايره‌اي و صفحه نمايش كوچك با منوهاي كشويي، اما با ظرفيت 2000 فايل موسيقي و البته 100 هزار تومان گران‌تر روانه بازار كند.

در سال بعد از آن اپل علاوه بر ارائه نسل سوم آي‌پاد كلاسيك،آي‌پاد ميني را هم به بازار فرستاد كه كوچك‌تر و سبك‌تر از پدر كلاسيك خود بود.

در سال 1384 و در حالي كه ‌آي‌پاد روز به روز محبوب‌تر مي‌شد، شركت اپل با ارائه نسخه جديد از اين محصول كه مجهز به صفحه نمايش رنگي بود بار ديگر هواداران خود را به وجد آورد.

در اين سال امكان پخش ويدئويي نيز در آي‌پاد فراهم آمد. در همان سال آي‌پاد شافل متولد شد. اين نمونه جديد تنها براي گوش دادن به موسيقي ساخته شده بود و صفحه نمايشي نداشت. به همين دليل آي‌پاد شافل تنها كمي بيشتر از 12 گرم وزن داشت.

كم‌كم ظرفيت آي‌پاد كلاسيك به 60 هزار فايل موسيقي رسيده بود. حالا ديگر مشكل اصلي، پيدا كردن اين همه موسيقي براي ذخيره روي آي‌پاد بود و از همين جا كار و كاسبي فروشگاه اينترنتي آي تيونز حسابي رونق گرفت. سپس اپل با معرفي آي‌پاد نانو كه آمده بود تا جايگزين آي‌پاد ميني شود، قدمي ديگر به جلو برداشت.

آي‌پاد نانو با صفحه نمايشگر 1.5 اينچي و قابليت پخش تصاوير به مراتب سبك‌تر از آي‌پاد كلاسيك بود و مدت زمان كاركرد باتري آن شگفتي هر كاربري را بر مي‌انگيخت.

در سال‌هاي بعدي عضو جديدي از خانواده ‌آي‌پاد معرفي شد كه فراتر از يك دستگاه پخش موسيقي عمل مي‌كرد. ‌ آي‌پاد تاچ تمام سرگرمي‌ها را يكجا به ارمغان آورده بود.

اين آي‌پاد بسيار شبيه به گوشي هوشمند آيفون است و با دارا بودن پردازنده قوي، دوربين خوب براي تصويربرداري و فيلمبرداري و امكان پخش فايل‌هاي ويدئويي تعريفي جديد از ابزار سرگرمي همراه را به بشريت ارائه داد.

همه آنچه گفته شد نتيجه نگاه جديد مجموعه‌اي از انسان‌هاي خلاق به محصولي است كه به نظر مي‌رسيد ديگر جايي براي خلاقيت و نوآوري در ساخت آن باقي نمانده است. شايد اگر روزي اپل مجددا اقدام به اختراع چرخ كند، دنيا جاي بهتري براي ماشين سواري شود.

سيدمحمدرضا محمدي - جام‌جم




نوشته شده در   يکشنبه 22 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode