ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 22 آبان 1390     |     کد : 28223

حضور 40 مداح خارجي در همايش پيرغلامان حسيني

40 نفر از مداحان اهل بيت از 13 كشور جهان و 500 نفر از مداحان داخلي 27 و 28 آبان ماه در همدان گرد هم مي‌آيند و در نهمين همايش بزرگ تجليل از پيرغلامان حسيني كه امسال به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند.

جام جم آنلاين: 40 نفر از مداحان اهل بيت از 13 كشور جهان و 500 نفر از مداحان داخلي 27 و 28 آبان ماه در همدان گرد هم مي‌آيند و در نهمين همايش بزرگ تجليل از پيرغلامان حسيني كه امسال به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند.
مهدي دهقان‌نيري، دبیركل اجلاس تجلیل از «پیرغلامان حسینی» در نشستي مطبوعاتي با بيان اين خبر گفت: با توجه به وقوع حادثه بيداري اسلامي در منطقه، نهمين دوره از اين همايش به صورت بين‌المللي برگزار مي‌شود و در آن پيرغلاماني از كشورهاي عراق، كويت، پاكستان، مصر، هند، عمان، لبنان، سوئد، غنا، سودان، تايلند، قرقيزستان و صربستان حضور پيدا خواهند كرد.

وي در سخنانش تعريفي از پيرغلامان ارائه داد و تاكيد كرد: پیر غلامان حسینی آن دسته از مداحان اهل‌بیت (ع) هستند که حداقل سن آنها 70 سال باشد، بیش از 40 سال سابقه خدمت در این عرصه داشته باشند، بیش از 2000 بیت از شعرهای آیینی و عاشورایی را حفظ باشند، تاليف داشته باشند و نیز دارای حسن شهرت در منطقه زندگی خود باشند.

به گفته دهقان‌نيري اين همايش به همت معاونت صداي جمهوري اسلامي ايران و استانداري همدان برگزار مي‌شود.

سنت سقايي ثبت ملي مي‌شود

دهقان‌نيري با اشاره به اين كه در سال 1382 اولين دوره اين همايش در حسينيه جماران برگزار شد، گفت:‌ در ابتدا رويكرد همايش تجلیل از پیرغلامانی بود كه با رسانه ملی در ماه‌های محرم و صفر همكاری داشته‌اند.

برپايي اين همايش تا سال 87 در تهران ادامه داشت و هر سال تعدادي از پيرغلامان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) مورد تقدير قرار گرفتند. در سال 88 نيز باتوجه به سفر مقام معظم رهبري به استان زنجان و معرفي كردن اين استان به عنوان پايتخت شور و شعور حسيني ، ما تصميم گرفتيم هفتمين همايش را در زنجان برگزار كنيم و اين اتفاق با حضور نزديك به 400 پيرغلام در حسينيه اعظم زنجان به انجام رسيد.

وي با بيان اين كه برخي از استان‌ها بعد از زنجان خواهان برگزاري همايش‌هاي بعدي بودند اظهار كرد:‌بوشهر، همدان، خوزستان و گلستان نسبت به ارسال تقاضانامه براي برگزاري اين همايش اقدام كردند كه در سال 89 از ميان استان‌هاي مختلف به دليل سبك خاص عزاداري حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) استان بوشهر انتخاب شد.

رييس مرکز هنرهاي نمايشي راديو با بيان اين‌كه امسال اين همايش در همدان برگزار مي‌شود، توضيح داد:‌ اين انتخاب با توجه به وجود سبك «سقايي» در نوع عزاداري موجود در استان صورت گرفته است.

سنت سقايي در همدان ريشه اي طولاني دارد و در عزاداري سيدالشهدا (ع) به صورت باشكوه اجرا مي شود. همچنين در اجلاس نهم اين سنت به عنوان يک اثر معنوي به ثبت ملي مي‌رسد.

مداحان به منشور تهيه شده سوگند مي‌خورند

دهقان‌نيري هدف اصلي از برگزاري اين همايش را تبيين منويات مقام معظم رهبري در زمينه آيين ستايشگري خواند و گفت: بر همين اساس منشوري از منويات ايشان تهيه شده است و پيرغلامان حاضر به اين منشور و آيين‌نامه سوگند مي‌خورند تا به اين وسيله التزام خود را در زمينه عمل به آن اعلام كنند.

وي به ديگر برنامه‌هاي در نظرگرفته شده براي همايش اشاره كرد و يادآور شد:‌ مسابقه بزرگ مستند راديويي پيرغلامان امسال براي دومين سال برگزار مي شود. امسال تعداد 52 برنامه راديويي به دست ما رسيده است.

اين مسابقه در سال گذشته 10 نفر برگزيده داشت و در سال‌جاري نيز همين تعداد برگزيده خواهند شد و جايزه كمك هزينه‌ سفر به عتبات عاليات به آنها اهدا مي‌شود.

دبیركل اجلاس تجلیل از «پیرغلامان حسینی» درباره چگونگي نحوه گزينش مداحان خارج از كشور توضيح داد: يک فهرست ۵۰ نفره از مداحان خارجی به ما ارائه شد که ما همان شرایط مداحان ایران را برای آنها هم در نظر گرفتيم.

وي ادامه داد:‌ در اختتاميه همايش از 16 نفر از ايرانيان و 5 نفر از مداحان خارج از كشور به عنوان برگزيدگان تقدير مي‌شود.

به گفته دهقان‌نيري دهمین دوره آيین تجلیل از پیرغلامان در استان گلستان و شهر گرگان برگزار خواهد شد.

در بخش دیگری از این مراسم علي‌اكبر فامیل کریمی،‌ معاون سیاسی امنیتی استانداری همدان و ريیس ستاد استانی برگزاری همایش نيز با بیان تاریخچه‌ای از تمدن استان همدان و سفر مقام معظم رهبری به این استان گفت: ما تاکنون تنها به بخشی از ظرفیت‌های فرهنگ عاشورایی دست یافته‌ایم.

لايه هاي فرهنگ عاشورايي بايد شكافته شود؛ چرا كه در كنار معرفت ديني شور حسيني همچون يك چاشني بزرگ مي‌تواند جهت‌دهنده باشد.

وی با بيان اين كه افتتاحیه این مراسم با حضور ۴۵۰ نفر از پیرغلامان برگزار مي‌شود، خبر داد:‌ برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع آسيب‌شناسي روضه و مداحي و بازدید از هیات‌های این استان از ديگر برنامه‌هاي درنظر گرفته شده است.

اختتامیه همايش نيز در مسجد دانشگاه بوعلی همدان برگزار می‌شود و در آن نمایندگان تمام هیأت‌های استان که حدود 2500 نفر هستند، حضور خواهند داشت.

در پايان اين نشست خبري از تیزر تبلیغاتی و پوستر نهمین دوره از همایش پیرغلامان رونمایی شد.(ايسنا)


نوشته شده در   يکشنبه 22 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode