ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 11 شهريور 1403
يکشنبه 11 شهريور 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 آبان 1390     |     کد : 27956

اژدهاي چيني در جاده‌هاي ايران

گروه خودروسازي ليفان آنقدر پيشرفت كرده كه در كمتر از 20 سال از يك تعميرگاه موتورسيكلت به نامي جهاني تبديل شده است .

گروه خودروسازي ليفان آنقدر پيشرفت كرده كه در كمتر از 20 سال از يك تعميرگاه موتورسيكلت به نامي جهاني تبديل شده است .
اژدهاي چيني در جاده‌هاي ايران
جام جم آنلاين: چين، نامي است كه در صنعت لرزه بر اندام هر كشور ديگري مي‌اندازد. مردم اين كشور هر فعاليت صنعتي را كه آغاز مي‌كنند با اتكا به رشد قارچ گونه، تنوع در كيفيت و به تبع آن تنوع در قيمت، معادلات صنعتي جهان را بر هم مي‌زنند و بسيار ساده در مدتي كوتاه بدون خون و خونريزي جهان را با سيلي از محصولات ريز و درشت خود فتح مي‌كنند. صنعت خودروسازي نيز از نگاه تيز و تماميت خواه چيني‌ها در امان نمانده است.
نخستين خودروي ملي اين كشور سال 1958 توسط شركت FAW (First Automobile Works) به جهان معرفي شد و از آن پس ده‌ها شركت خودروسازي، يكي پس از ديگري در اين كشور ظهور كردند و هر كدام به روش‌هاي منحصربه‌فردي موفق به تثبيت جايگاهشان در مدتي كوتاه شدند. چيني‌ها سال گذشته (2010)‌ با اتكا به حدود 90 شركت خودروسازي موفق به توليد حدود 18 ميليون دستگاه خودرو شدند كه در اين ميان 8/13 ميليون دستگاه در كلاس خودرو‌هاي سواري قرار مي‌گرفتند. اين كشور همچنين ميزبان بزرگ‌ترين بازار خودرو در جهان است. براساس آمار اعلام شده هم اكنون حدود 80 ميليون خودرو در سطح اين كشور در حال تردد هستند و براساس پيش‌بيني‌ها تا سال 2020 به حدود 200 ميليون دستگاه خواهد رسيد.

گروه خودروسازي ليفان

88 امين شركت صنعتي برتر جمهوري خلق چين در سال 2009، يك گروه خودروساز جديد به نام ليفان است. خودروسازي كه سال 1992 توسط يين مينگشان (يكي از 100 ثروتمند چيني)، در قالب يك تعميرگاه موتورسيكلت با 9 تعميركار آغاز به كار كرد. سرمايه اوليه اين شركت در سال 1992، 20 هزار يوآن (حدود 3/3 ميليون تومان) اعلام شد. گروه ليفان همان ابتداي راه و با مساعد ديدن شرايط در كنار تعمير موتورسيكلت، به ساخت آن هم روي آورد و با جدي گرفتن اين موضوع توانست به يكي از 5 موتورسيكلت ساز برتر چين تبديل شود. مركز فعاليت اين شركت شهر چونگ‌كينگ چين با حدود 30 ميليون نفر جمعيت است. ليفان هم‌اكنون به عنوان بزرگ‌ترين واحد صنعتي اين شهر شناخته مي‌شود. گروه ليفان در سال 2003 اولين واحد خودروسازي خود را در شهر چونگ كينگ افتتاح كرد. ابتداي كار، هدف مونتاژ انواع خودرو بود ولي به زودي و با آغاز كار مركز تحقيقات خودروسازي ليفان، اولين محصول بومي اين شركت با نام ليفان 520 تنها پس از 3 سال توليد و در 10 كشور جهان به صورت همزمان رونمايي شد. شركت ليفان پيش از اين با همكاري شركت ژاپني دايهاتسو، اقدام به عرضه وانتي بر پايه مدل آتراي كرده بود كه سال 2005 براي نخستين بار با برند ليفان روانه بازار چين شد و توليد آن امروزه نيز همچنان ادامه دارد. سال 2010 بهترين‌ها را براي اين كمپاني پركار به همراه داشت. ليفان به تالار بورس شانگهاي راه يافت و مجموعه اتومبيل‌سازي آن نيز در بسياري از كشور‌هاي آسيايي، اروپايي، آفريقايي و آمريكايي عرضه شدند. محصولات ليفان در مجموع به 57 كشور صادر مي‌شوند اما ايران، آذربايجان، اروگوئه، ويتنام، سوريه، اتيوپي، لائوس، 4 كشور در آمريكاي جنوبي، ايتاليا و بازار بزرگ كشور روسيه ازجمله اصلي‌ترين مشتريان خودرو‌هاي توليدي ليفان به شمار مي‌روند. اين شركت هم‌اكنون در بازار‌هاي برون‌مرزي با 6 كارخانه مشغول به فعاليت است. موتورسيكلت‌هاي ليفان كه عنوان موفق‌ترين موتورسيكلت‌هاي صادراتي چين را به خود اختصاص داده‌اند نيز هم‌اكنون در بيش از 18 كشور اروپايي، ژاپن و كانادا در كنار برخي كشور‌هاي جهان سوم آسيايي عرضه مي‌شوند.

موتورسيكلت‌سازي ليفان

گروه ليفان بيش از هر چيز با موتورسيكلت‌هايش در چين شناخته مي‌شود. شايد با قدم زدن در خيابان‌هاي هر يك از شهر‌هاي اين كشور بسختي بتوانيد يكي از 116 هزار دستگاه فروش سالانه خودرو‌هاي ليفان در چين را مشاهده كنيد، اما مطمئنا تنوع 60 موتورسيكلت اين شركت از چشم شما دور نخواهد ماند. اين شركت در بخش طراحي و توليد موتورسيكلت هم‌اكنون حدود 60 مدل موتورسيكلت در 5 كلاس توليد مي‌كند. علاوه بر آن توليد انبوه 53 مدل موتور براي انواع مختلف موتورسيكلت و فروش آن به ديگر شركت‌هاي موتورسيكلت‌سازي جهان نيز از ديگر محصولات اين شركت است. يكي از اصلي‌ترين فعاليت‌هاي بخش موتورسيكلت‌سازي كمپاني ليفان به توسعه پيشرانه‌هاي سري CG مربوط مي‌شود. اين كمپاني همچنين توجه ويژه‌اي دارد به اسكوتر‌هاي برقي كه براي رفت و آمد در شهر مناسب هستند و به همين منظور 12 مدل اسكوتر برقي را طراحي و روانه بازار كرده است. چين با داشتن سهمي بيش از 50 درصد به عنوان بزرگ‌ترين توليد‌كننده موتورسيكلت در جهان شناخته مي‌شود. شركت ليفان در اين ميان با داشتن سهم توليد يك ميليون و 777 هزار دستگاه موتورسيكلت در سال از نظر تيراژ به عنوان سومين توليدكننده موتورسيكلت چين شناخته مي‌شود. اين كمپاني همچنين سال گذشته با صادرات 31 ميليون دلاري موتورسيكلت كه شامل حدود 45 هزار دستگاه مي‌شد موفق به كسب عنوان موفق‌ترين صادركننده چين شده است.

اتومبيل‌هاي ليفان

ليفان در بين كمپاني‌هاي خصوصي خودروسازي چين سرآمد است، چراكه پس از عرضه نخستين محصول بومي‌اش با عنوان ليفان 520 موفق به فتح بازار‌هاي بسياري در چين و خارج از مرز‌هاي اين كشور شد. بنا بر اعلام
مسوولان كمپاني ليفان، خطوط توليد اين شركت ظرفيت توليد حدود 300 هزار دستگاه خودرو را در سال دارد. سبد محصولات ليفان هم‌اكنون شامل 4 خودرو مي‌شود كه قرار است در آينده‌اي نزديك يك خودروي ديگر نيز به آنها اضافه شود.


ليفان در بين كمپاني‌هاي خصوصي خودروسازي چين سرآمد است، چراكه پس از عرضه نخستين محصول بومي‌اش با عنوان ليفان 520 موفق به فتح بازار‌هاي بسياري در چين و خارج از مرز‌هاي اين كشور شد
كوچك‌ترين محصول كمپاني ليفان در خانواده خودرو‌هاي هاچ‌بك، مدل 320 با طول 7/3 متر است كه تقريبا در حد و اندازه‌هاي پژو 206 قرار مي‌گيرد. اين خودرو نخستين بار سال 2009 در نمايشگاه خودروي شانگهاي معرفي شد و طراحي آن به نوعي كپي‌برداري از طرح معروف خودرو ميني است. 320 با پيشرانه 3/1 ليتري 88 اسب بخاري و قيمت پايه‌اي حدود 8 هزار دلار به فروش مي‌رسد. توليد اين محصول هم‌اكنون به صورت جدي در مركز توليدي ليفان در روسيه كه با عنوان Derways شناخته مي‌شود در حال پيگيري است و اين كمپاني بتازگي مدل جديد 320 با چهره‌اي جديد را براي عرضه در بازار معرفي كرده است.

محصول ديگر اين كمپاني مدل 520 است كه عرضه آن از حدود 2 سال قبل در ايران نيز آغاز شده است. اين خودرو در كلاس سدان‌هاي كامپكت يا جمع و جور قرار مي‌گيرد و از نظر ابعاد، مشخصات فني و امكانات در رده خودرو‌هايي همچون پژو 206 صندوق‌دار، تندر 90 و ريو قرار مي‌گيرد. اين خودرو هم اكنون با پيشرانه 6/1 ليتري 106 اسب بخاري در كشورمان عرضه مي‌شود، اما هنوز خبري از مدل 3/1 ليتري وعده داده شده نيست. كرمان خودرو به عنوان نماينده رسمي ليفان در ايران در صورت عرضه مدل 3/1 ليتري اين خودرو مي‌تواند با قيمتي ارزان‌تر جايگاه برخي رقباي دولتي ليفان 520 را متزلزل كند. شركت ليفان همچنين مدتي است عرضه مدل 520 را متوقف كرده و به جاي آن نسخه بهسازي شده اين خودرو كه با كد 520i شناخته مي‌شود را با تغييراتي در نماي عقب و چراغ‌ها و برخي تغييرات در مجموعه خنك‌سازي، صندلي‌ها و آينه‌ها به عنوان فيس ليفت و براي تازه‌سازي اولين محصولش در بازار انجام داده است. كرمان خودرويي‌ها هم‌اكنون اين محصول را با قيمت 15 ميليون تومان به بازار عرضه مي‌كنند.

سومين محصول ليفان مدل 620 است كه در كلاس خودرو‌هايي همچون مگان، مزدا 3، سمند و پارس دسته‌بندي مي‌شود. اين خودرو از پيشرانه پرتوان 6/1 ليتري 114 اسب بخاري Tritec بهره مي‌برد. سري موتورهاي Tritec محصول مشترك كمپاني‌هاي كرايسلر و روور انگلستان است و تا سال 2008 در محصولات كرايسلر و ميني مورد استفاده قرار مي‌گرفتند. اين محصول هم‌اكنون در بازار ايران با قيمتي بين 5/18 تا 5/19 ميليون تومان عرضه مي‌شود و رقباي اصلي آن شامل پارس530 MVM ، ELXو مگان 1600 مي‌شوند. محصول ديگر كمپاني ليفان چين، در واقع اولين محصول اين كمپاني چيني بر پايه ون كوچك شهري از دايهاتسو با نام اتراي است كه ليفان نام Foison را براي آن برگزيده است. دايهاتسو به عنوان زير مجموعه تويوتاي ژاپن تاكنون موفق شده بيش از 10 نسل از اين ميني ون را با موفقيت به بازار‌هاي جهاني عرضه كند.

محصول جديد ليفان كه قرار است بزودي در كنار خودرو‌هاي سواري ليفان به فروش برسد، خودرويي شاسي‌بلند سايز كوچك اين كمپاني با عنوان X60 است. هرچند ليفان سال گذشته از اين محصول پرده‌برداري كرده است، اما به نظر مي‌رسد بزودي وارد ايران خواهد شد، چراكه كرمان خودرو آن را در نمايشگاه تبريز در مهرماه 1390 نمايش داد. اين محصول با استقبال خوب بازديدكنندگان ايراني مواجه شد. X60 با پيشرانه 8/1 ليتري 131 اسب بخاري بايد به رقابت با MVM X33 140 اسب بخاري با امكانات تقريبا مشابه برود؛ در حالي كه براساس شنيده‌ها X60 قرار است با قيمتي حدود 30 ميليون تومان به بازار عرضه شود.

ليفان در ايران

كرمان خودرو، هم‌اكنون به عنوان نماينده رسمي ليفان چين در ايران، محصولات اين شركت را به صورت CKD يا مونتاژي به بازار عرضه مي‌كند. گروه خودروسازي كرمان براي همه ايرانيان نامي آشناست، شركتي كه سال 1369 به عنوان اولين شركت زير مجموعه گروه خودروسازي كرمان آغاز به كار كرد. كرمان خودرو از همان ابتدا رقابت جدي با خودروسازان دولتي را در دستور كار قرار داد و به همين منظور برند معتبر و پرطرفدار دوو را به ايران وارد و پس از مدت كوتاهي مونتاژ اين محصولات را با هدف داخلي‌سازي آغاز كرد. سال 1369 مصادف با افزايش ناگهاني واردات خودرو به ايران بود. رقم 919 دستگاه خودروي وارداتي طي سال 1368 در اين سال به حدود 18 هزار دستگاه رسيده بود و رشد واردات تا جايي ادامه يافت كه سال 1371 حدود 76 هزار دستگاه انواع خودرو وارد كشور شد. گروه خودروسازي كرمان در اين زمان به واردات خودرو‌هاي دوو اسپرو و ريسر مشغول بود كه با مشاهده حجم عظيم واردات خودرو و خارج شدن ارز از كشور تصميم به مونتاژ و بومي‌سازي محصولات دوو گرفت. اين شركت سال 1373 موفق به كسب مجوز توليد سالانه 43 هزار دستگاه خودروهاي دوو سي‌يلو و ماتيز شد، اما به دليل وجود موانع بسيار در طول حدود 10 سال توليد هم موفق به عرضه اين رقم نشد.

اواسط سال 1381 بود كه سايه مديريت جنرال موتورز آمريكا روي شركت دوو پديدار شد. نتيجه اين تغيير در مديريت به وجود آمدن خطوط قرمزي در عرضه محصولات اين شركت در ايران بود، لذا كرمان خودرويي‌ها كه ديگر اميدي به عرضه خودروهاي دوو در ايران نداشتند براي عرضه برندهاي جايگزين تحقيقاتي را آغاز كردند. مديرعامل اين شركت مدت بسياري را در كشور چين گذراند و تحقيقات بسياري در زمينه خودروسازان اين كشور انجام شد. اهميت عرضه خودرو‌هاي چيني به دليل قيمت مناسب، توانايي در بومي‌سازي و خريد امتياز و همچنين عدم تاثير تحريم‌ها روي اين تجارت بسيار بالا بود. لذا كرمان خودرويي‌ها براي محكم كاري هر چه بيشتر، يكي از موفق‌ترين برند‌هاي خصوصي خودروسازي چين كه ليفان نام داشت را براي عرضه در ايران برگزيدند. چري، فولكس واگن و هيونداي برند‌هايي بودند كه پيش از اين به خطوط توليد گروه خودروسازي كرمان راه يافته بودند، اما شركت كرمان موتور تصميم گرفت به دور از حاشيه‌ها با ليفان راه خود را ادامه دهد. لذا شعار معروف «دوو اتومبيل خانواده» را به ليفان منتسب كرد و ابتداي راه، خودكفايي 10 درصدي در توليد را نشانه‌گذاري كرد. خطوط توليد و مونتاژ اين شركت از حدود 3 سال گذشته تاكنون موفق به تغذيه بخش قابل توجهي از بازار خودروي ايران شده است. در ادامه اين شركت قصد دارد به سبد محصولات فعلي خود يك شاسي بلند از ليفان كه بتازگي در نمايشگاه خودروي تبريز رونمايي شده را نيز بيفزايد.

مسووليت اجتماعي ليفان

ليفاني‌ها معتقدند از دل جامعه متولد شده‌اند و بايد خدمتگزار مردم باشند، لذا اين كمپاني تاكنون مبلغي معادل 130 ميليارد تومان براي حركت‌هاي خيرخواهانه خرج كرده و در مجموع 100 مدرسه در شهر چونگ‌كينگ تاسيس كرده است كه نشان‌دهنده توجه خاص اين شركت خصوصي به مسائل حاشيه‌اي است كه از نظر بسياري از خودروسازان مخفي مي‌مانند. كمپاني ليفان همچنين در ورزش و بخصوص فوتبال نيز سرمايه‌گذاري كرده است. تيم چونگ‌كينگ از سال 1995 در ليگ برتر چين مشغول فعاليت بود تا اين كه سال 2000 توسط كمپاني ليفان خريداري شد. اين تيم تنها يك بار در سال 96 موفق به كسب عنوان قهرماني در ليگ برتر چين شده است و از زمان مالكيت ليفان به رتبه بهتر از دوم دست پيدا نكرده است. جديدترين نتايج اين تيم در سال 2010 نيز منجر به سقوط اين تيم به رقابت‌هاي دسته اول فوتبال باشگاه‌هاي چين شده است.

اميرحسين برخورداري / جام‌جم




نوشته شده در   سه شنبه 17 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode