ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 دي 1404
پنجشنبه 4 دي 1404
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 17 آبان 1390     |     کد : 27953

پاركبان‌ها؛ گر‌ه‌گشا يا مشكل‌ساز

با گذشت 5 سال از حضور پاركبان‌ها در شهر، گلايه‌هاي شهروندان به عملكرد آنها همچنان ادامه دارد ....

با گذشت 5 سال از حضور پاركبان‌ها در شهر، گلايه‌هاي شهروندان به عملكرد آنها همچنان ادامه دارد
پاركبان‌ها؛ گر‌ه‌گشا يا مشكل‌ساز
جام جم آنلاين: چند سال پيش آمدند تا جايگزين پاركومترهاي قديمي شوند، آمدند تا معضل پارك حاشيه‌اي در خيابان‌هاي شهر را براي هميشه برطرف كنند، آمدند تا گرهي از گره‌هاي كور ترافيك كلانشهر تهران باز كنند و...
حالا 5 سال از حضورشان در خيابان‌هاي شهرمان مي‌گذرد اما حرف و حديث‌ها درباره آنها هر روز بيشتر مي‌شود، آنها آمده بودند تا مشكل‌گشا شوند اما انگار حالا خودشان مشكل‌ساز شده‌اند. نارضايتي‌ها از عملكرد برخي پاركبان‌ها در سطح شهر و مطالبه مبالغي كه معلوم نيست واقعا بر چه مبناي قانوني انجام مي‌شود درحالي همچنان ادامه دارد كه از گوشه و كنار مشاهدات شهروندان از چشمه‌هاي جديد تخلفات برخي از پاركبان‌ها در سطح شهر حكايت مي‌كند؛ موضوعي كه آينده فعاليت پاركبان‌ها در شهر را با اما و اگرهاي بسياري مواجه كرده است.

گلايه‌هاي ناتمام شهروندان

گلايه‌هاي شهروندان از عملكرد پاركبان‌ها تمامي ندارد، آنها معتقدند سيستم پرداخت پول در ازاي استفاده از محل پارك از قانون خاصي تبعيت نمي‌كند؛ به طور مثال هم‌اكنون چه شما بخواهيد چند دقيقه براي انجام كار ضروري در يك محل توقف كنيد و چه قصد داشته باشيد چند ساعت خودرويتان را در آن محل پارك كنيد، هيچ تفاوتي در پرداخت مبلغ بين اين دو حالت وجود ندارد. چرا كه در قبض پاركبان‌ها مدت زمان 30 دقيقه يا كمتر اصلا لحاظ نشده است و شما بايد براي حتي چند دقيقه توقف مبلغي را بپردازيد. از سوي ديگر در بيشتر موارد پولي كه پاركبان‌ها از شهروندان در ازاي مدت زمان توقف مي‌گيرند خيلي زيادتر از مبلغ واقعي آن است، پاسخ اكثر پاركبان‌ها در مقابل اعتراض شهروندان به اين موضوع هم جالب است؛ آنها مي‌گويند ممكن است مدت توقف بيشتر از آنچه شهروند اعلام كرده طول بكشد و اگر كمتر از اين بود مي‌توانند هنگام بازگشت مابقي مبلغ را از پاركبان دريافت كنند. اما موضوع جالبي كه شهروندان به آن اشاره مي‌كنند اين است كه در اكثر موارد وقتي آنها زودتر از موعد مقرر يا سر موقع به محل پارك خودروي خود باز مي‌گردند ديگر پاركبان مورد نظر را در آن محدوده پيدا نمي‌كنند تا بتوانند باقيمانده مبلغ پرداختي را از وي بگيرند!

رزرو تلفني جاي پارك

پيشنهاد توقف دوبله به شهرونداني كه به دليل ضروري بودن كارشان حاضرند به هر قيمتي در محل مورد نظر پارك كنند و دريافت مبلغ گاه تا 2 برابر در مقابل اين لطف، نمونه جديدي از تخلفات برخي پاركبان‌هاست. شهروندي كه خود اين موضوع را از نزديك تجربه كرده است، مي‌گويد: چندي پيش در حوالي يكي از خيابان‌هاي اطراف ميدان ونك به دنبال جايي براي پارك خودرو مي‌گشتم اما با وجود دو بار بالا و پايين كردن خيابان حتي يك جاي پارك هم پيدا نكردم. درحالي كه كاملا نااميد شده بودم صداي سوت پاركبان مرا به خود آورد كه با اشاره محلي را براي پارك خودرو نشانم مي‌داد. ابتدا فكر كردم يكي از خودروها قرار است از پارك خارج شود اما تصورم كاملا اشتباه بود چون پاركبان از من خواست خودرو را به صورت دوبله در محل پارك كنم. پاركبان جوان در پاسخ به نگراني من از جريمه شدن به دليل پارك دوبله گفت: نگران نباش! ماشينت را جايي كه مي‌گويم پارك كن و برو و فقط شماره موبايلت را بده تا به محض خالي شدن يك جاي پارك با تو تماس بگيرم تا بيايي و جاي پارك خودرو را تغيير بدهي. اما اين پايان ماجرا نبود چراكه اين شهروند مي‌گويد: پاركبان در ازاي اين توقف 2000 تومان از وي گرفته و در مقابل اعتراض اين شهروند نيز گفته كه قيمت توقف دوبله فرق مي‌كند!

پيشنهاد توقف دوبله به شهرونداني كه به دليل ضروري بودن كارشان حاضرند به هر قيمتي در محل مورد نظر پارك كنند و دريافت مبلغ گاه تا 2 برابر در مقابل اين لطف نمونه جديدي از تخلفات برخي پاركبان‌هاست
مشاهدات شهروندان از گوشه و كنار شهر حكايت از اين موضوع دارد كه برخي از پاركبان‌ها به صورت تلفني براي ساعت معيني براي شهروندان جاي پارك رزرو مي‌كنند و البته اين شهروندان نيز اين لطف پاركبان را بي‌پاسخ نمي‌گذارند.

مثل هميشه «غيرقانوني است»

گزارش تخلف جديد برخي پاركبان‌ها خيلي زود به گوش مسوولان راهنمايي و رانندگي مي‌رسد و رئيس‌پليس راهنمايي و رانندگي در اتمام‌حجتي با پاركبان‌هاي پايتخت مي‌گويد: يكي از وظايف اصلي پاركبان‌ها جلوگيري از پارك دوبله و سد معبر است، پس آنها حق ندارند به بهانه راه انداختن كار شهروندان اجازه توقف دوبله به آنها بدهند و در صورتي كه پليس با اين پاركبان‌ها مواجه شود قطعا با آنها برخورد كرده و حتي تا بستن شركت‌هايي كه اين نيروهاي غيرآموزش ديده را به كار گرفته‌اند هم پيش خواهد رفت.

سردار حسين رحيمي با تاكيد بر اين‌كه پاركبان‌ها حق ندارند هيچ جاي پاركي را به طور اختصاصي براي يك خودرو نگه دارند، اين را هم مي‌گويد كه پاساژها و مغازه‌ها حق ندارند پاركبان شخصي استخدام كنند و پليس در صورت مشاهده يا دريافت گزارش تخلف در خصوص به كارگيري پاركبان‌هاي غيرمجاز و دريافت وجوه اضافه يا ساير تخلفات پاركبان‌ها قطعا با آنها برخورد مي‌كند. يكي ديگر از گلايه‌هاي اساسي شهروندان كه شايد به نوعي از نقاط ابهام عملكرد پاركبان‌هاي شهرمان هم باشد اين است كه براساس قانون، پاركبان‌ها تنها موظف هستند در خيابان‌ها و معابري كه در آنجا توسط شهرداري تابلوهاي پارك حاشيه‌اي نصب شده باشد مستقر شده و از شهروندان در ازاي محل پارك پول دريافت كنند. اين درحالي است كه هم‌اكنون در بسياري از خيابان‌ها و معابر شهرمان نه‌تنها تابلوي پارك حاشيه‌اي بلكه حتي تابلوي توقف ممنوع هم وجود ندارد و در واقع پارك خودروها بلامانع است اما پاركبان‌ها آنجا مي‌چرخند و در ازاي جاي پارك از شهروندان پول مي‌گيرند. سردار رحيمي در اين زمينه تاكيد مي‌كند: پاركبان‌ها موظفند صرفا در محل‌هايي كه با هماهنگي پليس و معاونت ترافيك شهرداري نسبت به نصب تابلو اقدام شده است، فعاليت كرده و از مردم پول دريافت كنند. رئيس‌پليس راهور تهران نيز با تاييد اين‌كه پاركبان‌ها بايد در خصوص سرقت خودرو و وسايل داخل آن پاسخگو باشند، توضيح مي‌دهد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوي پاركبان‌ها مي‌توانند مراتب را از طريق سامانه ۱۳۷ شهرداري، پليس ۱۱۰ يا به ادارات راهنمايي و رانندگي مناطق گزارش دهند و قطعا با پاركبان‌هاي متخلف برخورد مي‌شود.

دعوا برسر نرخ‌هاي جديد

طي يك ماهه اخير مبالغ پارك حاشيه‌اي در سطح شهر افزايش چشمگيري بين 30 تا 100 درصدي داشته است، هرچند مسوولان شهرداري تهران ادعا مي‌كنند كه اين افزايش نرخ‌ها بر اساس مصوبه اخير شوراي شهر تهران انجام شده اما مسوولان استانداري تهران و شوراي عالي ترافيك در اين مدت بارها به صراحت تاكيد كرده‌اند كه اجراي نرخ‌هاي جديد كاملا غيرقانوني است زيرا مصوبه شوراي شهر هنوز تصويب نهايي شوراي‌عالي ترافيك را ندارد. اكنون نرخ پارك حاشيه‌اي خودروهاي سواري و وانت (خارج از محدوده طرح ترافيك) به ازاي هر يك ساعت 300 تومان است و رانندگان به ازاي هريك ساعت اضافي براي پارك خودروي خود بايد 400 تومان اضافي پرداخت كنند. هزينه پارك خودروهاي سواري و وانت در (محدوده طرح ترافيك‌) نيز تا يك ساعت 600 تومان، بيش از يك ساعت، به ازاي هر يك ساعت اضافي 800 تومان است و رانندگاني كه اقدام به پارك بيش از 4 ساعت در حاشيه خيابان كنند بايد به ازاي هر ساعت 1600 تومان پرداخت كنند.

نظارت در سايه

تا همين چندي پيش بدرستي مشخص نبود كه پاركبان‌ها زير نظر چه سازمان و دستگاهي فعاليت مي‌كنند و وظيفه نظارت روي آنها برعهده كيست؟ همين مشخص نبودن متولي اصلي علاوه بر اين‌كه زمينه سوء‌استفاده برخي شركت‌هاي پاركبان را فراهم آورده بود، شهروندان را نيز در گزارش تخلفات برخي از پاركبان‌ها با سرگرداني مواجه كرده بود.

اين موضوع سوژه‌اي شد براي اين‌كه خبرنگاران از رئيس‌پليس راهور تهران بپرسند كه بالاخره متولي اصلي پاركبان‌ها كدام سازمان است؟ سردار رحيمي به صراحت اعلام كرد كه 22 شركت مجاز پاركبان در سطح شهر تهران جزو بخش خصوصي و زيرمجموعه شركت شهربان شهرداري تهران فعاليت مي‌كنند. به اين ترتيب متولي مشخص شد اما گلايه‌هاي شهروندان از تخلفاتي كه در گوشه و كنار توسط برخي از پاركبان‌ها انجام مي‌شود بخصوص در بي‌سر و ساماني دريافت نرخ پارك حاشيه‌اي بيانگر اين واقعيت است آنچنان كه بايد نظارت دقيقي بر فعاليت پاركبان‌ها صورت نمي‌گيرد.

اعلام خبر توقيف و ابطال مجوز فعاليت 70 شركت پاركبان متخلف در اواخر سال گذشته كه به گفته رئيس‌پليس راهور تهران به طور غير مجاز در سطح شهر فعاليت مي‌كردند شايد مصداق بارزي از اين عدم نظارت بر شركت‌هاي پاركبان باشد.

نكته مهم ديگر اين‌كه فعاليت شركت‌هاي پاركبان در سطح شهر تهران قطعا براي شركت شهربان شهرداري تهران درآمدهايي را هم درپي دارد كه البته چندان هم غيرمنطقي نيست اما اين موضوع نبايد باعث شود متوليان امر از وظيفه اصلي خود كه همان نقش نظارتي دقيق بر عملكرد پاركبان‌ها است، غافل شوند.

پوران محمدي / گروه جامعه


نوشته شده در   سه شنبه 17 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode