ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 11 آبان 1390     |     کد : 27706

تالاب قوریگل با انتقال 100 لیتر آب در ثانیه از بحران خشکسالی نجات می‌یابد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با احداث کانال موقت از حوزه روستای نوجه ده کوه یکصد لیتر آب در ثانیه به تالاب قوریگل منتقل شده و این تالاب از بحران خشکسالی نجات می‌یابد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی:
تالاب قوریگل با انتقال 100 لیتر آب از بحران خشکسالی نجات می‌یابد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: با احداث کانال موقت از حوزه روستای "نوجه ده کوه" یکصد لیتر آب در ثانیه به تالاب قوریگل منتقل شده و این تالاب از بحران خشکسالی نجات می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی، بیوک رئیسی با ابراز خرسندی فراوان از اصلاح کانال صبری چای و هدایت مجدد آب به سمت تالاب قوریگل اظهار داشت: پیگیری موضوع کاهش آب تالاب بین‌المللی قوریگل و روند رو به بحران آن از سال گذشته، به‌عنوان دستور کار کمیته نظارت بر تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفت که با تشکیل جلسات و تامین اعتبار لازم توسط دولت، در طول سال‌ جاری نسبت به احداث کانال موقت از حوزه روستای "نوجه ده کوه" با ظرفیت انتقال آب 100 لیتر در ثانیه و اتصال آن به کانال قدیمی در حومه روستای "هراب" اقدام شود.
وی با اشاره به اختصاص و هزینه 2 میلیارد ریال برای اصلاح کانال فوق الذکر گفت: اختصاص اعتبار فوق و اقدام ضربتی در اصلاح کانال خطر خشکسالی و بحران را از تالاب "قوریگل" دور کرده و نوید بخش تالابی پر آب برای سال آینده خواهد بود.
وی با اشاره به رهاسازی آب از دو روز گذشته به کانال موقت ایجاد شده است، افزود: در سال‌های گذشته به علت شکستگی و نشتی‌های فراوان تالاب، دبی آب انتقال یافته به تالاب کمتر از 20 لیتر در ثانیه بود که این میزان با تمهیدات به عمل آمده و اصلاح کانال تا پنج برابر افزایش خواهد داشت.
رئیسی با اشاره به اینکه تا آخر هفته جاری آب کانال به تالاب خواهد رسید، اضافه کرد: آبرسانی به تالاب نسبت به سال‌های گذشته یک ماه زودتر آغاز شده و انتظار می‌رود در فصل غیر زراعی با انتقال کل آب کانال به تالاب، سطح آب قوریگل به استاندارد اکولوژیکی خود برسد.
وی با اشاره به مصوبات دور سوم سفرهای ریاست محترم جمهوری در خصوص مدیریت تالاب بین‌المللی قوریگل گفت: یکی از بندهای مدیریت دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن، به موضوع آبرسانی و اصلاح کانال صبری چای و انتقال آب به تالاب قوریگل اختصاص دارد که در سال 1391 با اعتبار 3.3 میلیارد تومان آغاز می‌شود.
رئیسی موفقیت در برقراری انتقال آب به قوریگل را از توفیقات مهم زیست محیطی استان و نشانه توجه مسئولان ارشد استان به ارتقای شاخص‌های زیست محیطی دانسته و ابراز امیدواری کرد، این موفقیت در آینده نزدیک در خصوص دریاچه ارومیه نیز اتفاق بیافتد.
وی از سازمان آب منطقه‌ای نیز به دلیل همکاری در اجرای پروژه و تامین اعتبارات لازم قدردانی کرد.
قوریگل (تالاب خشک) در چهل کیلومتری جنوب شرق تبریز و در حوزه استحفاظی شهرستان بستان‌آباد قرار گرفته‌است، منابع تأمین‌کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به این که دریاچه قوری‌گل جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر است و نیز برای شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است حفاظت از آن به عنوان یک هدف اولیه و اصلی لازم و ضروری است.
دریاچه قوریگل با توجه به دارا بودن قابلیت‌های مختلف می‌تواند در بر گیرنده اهدافی چون حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی و تحقیقات و اکوتوریسم و غیره است.
توجه به ثبت دریاچه قوریگل در جمع تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر، حفاظت از آن به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وری‌های مقدم در منطقه ضروری است.
در دهه‌های قبل این منطقه محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که به قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر این ارتباط قطع شده‌ است.
از حیات وحش این منطقه می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره کرد.
طی سال‌های اخیر با روند خشک شدن دریاچه ها و تالاب‌های مختلف کشور، قوریگل با تلاش مسئولان استانی همواره سرپا ایستاده است، اما به نظر می‌رسد در صورت عدم دخالت به موقع مسئولان ارشد استانی و تامین اعتبار لازم، باید با این مجموعه زیبا و منحصر به فرد خداحافظی کرد.


نوشته شده در   چهارشنبه 11 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode