ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 آبان 1390     |     کد : 27261

زلزله ۷ ریشتری در ساحل شرقی وان ترکیه/آذری زبان ها در خیابان

زلزله ظهر امروز پیش ترکیه، در استان های آذری زبان ایران هم احساس شد.زلزله 7 ریشتری وان ساعت 14 و 11 دقیقه روز یکشنبه روی داد. پس لرزه های این زلزله در ترکیه ادامه دارد ...

 زلزله ظهر امروز پیش ترکیه، در استان های آذری زبان ایران هم احساس شد.زلزله 7.1 ریشتری وان ساعت 14 و 11 دقیقه روز یکشنبه روی داد. پس لرزه های این زلزله در ترکیه ادامه دارد و بعد از زمین لرزه 7.1 ریشتری، دو زمین لرزه به بزرگی 5.3 و 4.9 ریشتری نیز شهر ' ارسیج' و وان را لرزانده است. شهرهای ' وان' و ' ارسیج' از شهرهای مرزی ترکیه با ایران هستند. اثرات این زلزله که در تبریز و برخی شهرهای آذربایجان شرقی احساس شده موجب رعب و وحشت شهروندان شده است.
براساس گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز زلزله ای که مرکزیت آن در آذربایجان شرقی باشد، گزارش نشده و تنها اثرات زلزله بزرگ در ترکیه در این استان احساس شده است. این زلزله در 38.67 شمالی و 43.71 شرقی به وقوع پیوسته است. تاکنون از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

اما ناصر سنایی دبیر مدیریت بحران شهرستان خوی به ایسنا گفت: زلزله ای به قدرت 4/6 ریشتری شهرستان خوی را لرزاند. مرکز این زمین لرزه استان وان ترکیه از استان‌های همجوار ترکیه با خوی است که ساعت 14 و 11 دقیقه و 27 ثانیه به وقوع پیوست.

دبیر مدیریت بحران شهرستان خوی گفت: این زمین لرزه موجب رعب و وحشت مردم خوی شده است.

همچنین متعاقب این زلزله که موجب رعب و وحشت مردم در آذربایجان غربی هم شده شش پس لرزه در منطقه رخ داده که بزرگترین آنها با بزرگی 5.5 در ساعت 15 و 2 دقیقه به وقوع پیوسته است.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی در پی این زلزله به ایسنا گفت: این زلزله که در ساعت 14 و 11 دقیقه روز یکشنبه به وقت ایران و 13 و 41 دقیقه به وقت محلی رخ داده در تمام ایستگاه های لرزه نگاری باند پهن ایران ثبت شده است.

وی محل رخداد این زلزله را بین ساحل شرقی دریاچه وان و مرز ایران (حوالی خوی و ماکو) عنوان کرد و با اشاره به زلزله بزرگ سال 1977 چالدران از احتمال تلفات و خسارات سنگینی در منطقه وان خبر داد.

زارع با بیان این که گسل مسبب این زلزله احتمالا گسل آناتولی شمالی بوده اعلام نظر دقیق در مورد این زلزله را منوط به بررسی‌های دقیق تر خواند. 


نوشته شده در   يکشنبه 1 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode