ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 1 آبان 1390     |     کد : 27224

شیدا در قطعه هنرمندان تبریز آرام گرفت

پیکر استاد یحیی شیدا شاعر و محقق نامی آذربایجان با حضور خیل کثیر مسئولان فرهنگی استان، ‌شعرا، ‌ادبا و دوستداران وی تشییع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.

 پیکر استاد یحیی شیدا شاعر و محقق نامی آذربایجان با حضور خیل کثیر مسئولان فرهنگی استان، ‌شعرا، ‌ادبا و دوستداران وی تشییع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پیکر استاد یحیی شیدا شاعر و محقق نامی آذربایجان با حضور خیل کثیر مسئولان فرهنگی استان، ‌شعرا، ‌ادبا و دوستداران وی تشییع و در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.
در مراسم تشییع پیکر این شاعر توانای آذربایجان که از مقابل مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز انجام شد، "علی داننده" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، استاد شیدا را شاعری متعهد، متواضع و صدیق دانست و اظهار داشت: درگذشت استاد شیدا برای جامعه هنری و ادبی استان ضایعه‌ای بزرگ است و امیدواریم شعرا، ادبا و مسئولان فرهنگی و هنری استان با زنده نگه‌داشتن آثار و یاد و خاطره‌ اساتید بزرگ عرصه شعر و ادب، معارف وجودی آنان را بیش از پیش به جوانان و اهالی فرهنگ و هنر نمایان سازند.
وی استاد شیدا را شاعری متعهد و انقلابی دانست و افزود: استاد شیدا شاعری نکته سنج، نویسنده‌ای زبردست،‌ محققی توانا و منتقد و صاحب‌نظری منصف بود که همواره بر تفکیک سره از ناسره تاکید داشت.
داننده تاکید کرد: آثار استاد همواره سرشار از مضامین و ارزش‌های انسانی و دینی بود و لحن صریح و ساده و بی‌تکلف او آثارش را منحصربه‌فرد ساخته است.
وی گفت: آشنایی با چند زبان و سرایش اشعاری به زبان ترکی و فارسی توانایی فکری و بیانی وی را بالا برده و منجر به خلق آثاری ماندگار شده است.
داننده تصریح کرد: استاد شیدا شاعری است که آفرینش‌های ادبی وی با فرهیختگی اجتماعی توام بوده و این پژوهشگر توانا با حضور چند دهه‌ای در صحنه مطبوعات، ارتباطی پایدار با بدنه مردم و اصحاب فرهنگ و اندیشه داشته و آموزگار نسلی توانا و خوش فکر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، با اشاره به آثار استاد شیدا افزود: آثار و پژوهش‌های فاخر استاد شیدا بدون شک در حوزه‌ ادبیات و شعر آذربایجان ماندگار و جاویدان خواهد بود.
در آیین تشییع پیکر استاد شیدا، چهره‌های بنام عرصه فرهنگ و ادب و فعالان حوزه مطبوعات حضور داشتند و شرکت کنندگان در این آیین با قرائت اشعار در رابطه با زنده یاد استاد شیدا، یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.
گفتنی است، استاد یحیی شیدا در سال 1303 هجری شمسی در تبریز دیده به جهان گشود، پدرش مرحوم حسن یوزباشی چرندابی از مجاهدان مشروطه محله چرنداب تبریز بود.
وی از سال 1327 همکاری خود را با مطبوعات آغاز کرد و از اساتید وی می توان به زنده یاد استاد "مولانا یتیم" اشاره کرد.
استاد شیدا، مدتی در مدرسه طالبیه تبریز در رشته علوم دینی تحصیل کرد و به زبان‌های آلمانی، عربی، ترکی و فارسی آشنایی کامل داشت.
وی عضو انجمن نویسندگان باکو بود و دکترای افتخاری ادبیات از این مرکز داشت.
از آثار و تالیفات وی می توان به فرآورده‌ها، در زوایای تاریخ نثر، تلواسه‌ها، قصاید، غزلیات، پسرخان (رمان)، دریای متلاطم، جنایات زن یا شاهکارهای طبیعت (در زوایای ادبیات)، ادبیات اوجاغی در سه جلد، اودلار وطنی، اودلی سوزلر، اون جزوه، بی‌ریانین اوره ک سوزلری و خاطره ها و بدیهه‌گویی‌ها و ساری کوینک که اخیرا منتشر شده است اشاره کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 1 آبان 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode