ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 4 مرداد 1403
پنجشنبه 4 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 25 مهر 1390     |     کد : 26947

نكته‌هايي باريك‌تر از مو براي تيم‌ ملي فوتبال ايران

هيچ‌كس نمي‌تواند منكر پيروزي مقتدرانه، شيرين و غرورانگيز تيم ملي فوتبال ايران مقابل تيمي باشد...

جام جم آنلاين: هيچ‌كس نمي‌تواند منكر پيروزي مقتدرانه، شيرين و غرورانگيز تيم ملي فوتبال ايران مقابل تيمي باشد كه حدود يك‌دهه قبل در منامه، ايران را از رسيدن به جام‌جهاني 2002 ژاپن ـ كره محروم كرد و با رفتار ننگين خود با پرچم عربستان در ورزشگاه دور افتخار زد. در آن زمان هم همه چيز براي صعود مقتدرانه ايران فراهم بود،‌ اما معلوم نشد چه عامل يا عواملي آن مسابقه را به نفع بحرين و در نهـــايت به سود عربستان پايان داد.

شايع شده بود كه بحريني‌ها در محتواي خوراكي تيم ايران موادي ريخته‌اند كه در زمان مسابقه بازيكنان ايراني را از پا انداخته است. اما از شايعه‌ها كه بگذريم و از بازي‌هاي ناجوانمردانه‌اي كه در اغلب بازي‌هاي اين تيم مقابل ايران انجام داده است كوتاه بياييم، به هر حال آن واقعه در تاريخ برخوردهاي ورزشي 2 كشور در مسير جام‌جهاني ثبت شده است و با آن كه در مجموع ديدارهاي 2 تيم 6 پيروزي به نام ايران و 4 پيروزي به نام بحرين ديده مي‌شود، ولي با يادآوري آخرين ديدار و آن شكست تلخ، مانع از آن مي‌شد كه اين بار با خوشبيني به نتيجه كار نگريست.

از اين جهت وقتي روز سه‌شنبه 6 بار دروازه تيم بحرين فرو ريخت و در تمامي 90 دقيقه بازي تيم ايران در زمين حريف خيمه زده بود و حتي يك‌بار دروازه‌اش تهديد نشد تيلور،‌ سرمربي تيم درهم شكسته بحرين كاري جز اقرار به قدرت و برتري مسلم تيم ايران نداشت و اخراج يك‌بازيكن بحريني و بازي 10 نفره تيمش را بهانه اين شكست سنگين قرار نداد.

ميروسلاو بلاژه‌ويچ، سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال ايران كه از قضا آن خاطره تلخ را به خاطر دارد و از آن شكست سهمي هم به نام او ثبت شده است و از سر تقدير حالا دوباره در ايران تيم مس كرمان را رهبري مي‌كند،‌ از تماشاگران اين ديدار بود و پيروزي قاطع و 6 بر صفر تيم ايران را ستود.

او مي‌گويد: «در خواب هم نمي‌ديدم تيم ايران با چنين نتيجه‌اي بحرين را از پاي درآورد.» و سپس مي‌افزايد: «بحرين اگر با 11 بازيكن هم بازي مي‌كرد محكوم به همان شكست سنگين بود.» و به حكم تجربه‌هايش تصريح مي‌كند: «بازي با تيم‌هايي كه‌يك نفر كمتر دارند، بسيار سخت‌تر است. ايران خيلي عالي و حرفه‌اي بازي كرد و به آنچه استحقاقش را داشت، رسيد.»

گفته‌هاي سرمربي مس كرمان و اظهارنظرهاي تيلور، سرمربي تيم بحرين گواهي مي‌دهند كه در اين برد پرگل هيچ حرف و حديثي جز بازي خوب و يكدست و مقتدرانه تيم‌ايران و برتري مسلم شاگردان كارلوس كرش در كار نبود، اما اگر منصفانه اين پيروزي شيرين را بررسي كنيم نكاتي ظريف هم در بر دارد كه گرچه باريك‌تر از مو است، اما نبايد از آنها به آساني گذشت.

اخراج يك بازيكن بحريني در همان دقيقه اول بازي گرچه بنابر تاييد مربيان پرتجربه فوتبال نقش تاثيرگذاري در نتيجه نداشت، ‌اما اين سختگيري داور استراليايي، بازيكنان بحريني را وادار كرد تا از بازي خشن و خطاهاي بازدارنده دست بردارند و اجازه دهند كرش و تيم ايران آنچه را مي‌خواهند و مي‌دانند پياده كنند و به نتيجه دلخواه برسند.

اين تدبير داور مسابقه حتي به بازيكنان ايران جرات داد برخلاف عادت ديرين و يك رسم غلط در فوتبال ايران، پس از زدن گل اول، قانع و محتاط نشوند و همچنان چهره تهاجمي خود را حفظ كنند و در يك كلام با قدرت واقعي خود مقابله كنند. فاصله گل‌هايي كه درون دروازه بحريني‌ها جاي گرفت (به تقريب هر 10 دقيقه يك گل)‌ گواه ديگري است كه نشان مي‌دهد بحريني‌ها هيچ‌گاه از زير فشار دائمي و حملات مكرر ايران كمر راست نكرده و تهديدكننده ظاهر نشده‌اند.

بي‌ترديد بازي دوستانه ايران مقابل فلسطين كه در غيبت چند بازيكن اصلي تيم انجام شد و نقش كليدي علي كريمي در آن بازي كه در برابر بحرين به دليل مصدوميت به ميدان نيامد، ممكن است تيلور، سرمربي بحريني‌ها را در ارزيابي تيم ايران به اشتباه انداخته باشد بخصوص كه مجتبي جباري، جايگزين علي كريمي، به حكم تكنيك خوبي كه دارد، وظيفه‌اش را بخوبي انجام داد و علاوه بر گلي كه در دقيقه 34 زد و روحيه تيم ايران را در ادامه بازي تهاجمي بالا برد سهم عمده‌اي در بازي روان تيمش داشت.

نكته: تيم ملي فوتبال ايران براي آن كه دوباره سرآمد آسيا باشد راهي جز اين ندارد كه از بازي احساسي دست بردارد و هرچه بيشتر در‌جهت بازي منطقي، فكورانه و گروهي با انگيزه تهاجمي گام بردارد
شايد اين پيروزي پرگل اجازه ندهد اشتباهاتي كه اگرچه كوچك، در تيم ايران ديده مي‌شد ديده شود و چون در روند اين بازي يك طرفه تاثيرگذار نبودند قابل بخشش باشند. اما براي تيمي كه مي‌خواهد چون گذشته سرآمد فوتبال آسيا باشد و در مقابل قدرت‌هاي مسلم آسيا (ژاپن و كره‌جنوبي)‌، حتي استراليا، كره‌شمالي و چين توان مبارزه و برتري پيدا كند صحيح نيست حركاتي انجام دهد كه در فوتبال حرفه‌‌اي ناپسند است و از چشم هيچ داوري پنهان نمي‌ماند.

اخطارهايي كه به ميداوودي،‌ تيموريان و حيدري تعلق گرفت، در شرايطي كه اراده بازي يك طرفه و تحميلي به بحرين در اختيار تيم ايران بود به هيچ‌وجه مورد تاييد نيست بخصوص كه اين خطاها و اخطارها از بازيكناني بود كه هريك در پست خود ارزش كليدي دارند و محروميت آنها ممكن است در بازي‌هاي مهم‌تر زيبانبار باشد.

يادمان نرود كه چنين رفتارهاي احساسي در بازي با كشورهاي عربي، بارها به زيان‌ ما تمام شده است و آنها را بر آن داشته است تا با حركاتي موذيانه و ضد فوتبال به جنگ عصبي دامن زده و اجازه بازي سالم، صبورانه و فكورانه را ندهند.

از نكات ديگري كه يادآوري‌اش لازم است حتي اگر كرش صلاح نديده باشد پس از بازي آنها را يادآوري كرده باشد يكي هم ميل به تكروي در بازيكناني است كه به يك‌سوم حريف نزديك مي‌شوند و احتمالا در بازار پررونق گلزني سهمي براي خود جستجو مي‌كنند.

از خلعتبري كه بازيكني با تكنيك است يكي دوبار در موقعيتي حساس چنين تكروي بي‌موردي رخ داد و يارانش را از فرصت گل مسلم محروم كرد. زياده‌روي او، ميداوودي و حيدري در حفظ توپ مي‌تواند مانع از بازي روان باشد و از سرعت و حركت توپ بكاهد.

در تيم ايران تكيه بر ارسال‌هاي بلند توسط خسرو حيدري و بازي دائمي و يكسره از جناح راست در شرايطي كه مدافعاني سرزن و دروازه‌باني بلندپرواز از دروازه حريف نگهباني مي‌كنند چندان به سود تيم ايران نيست. حتي مقابل بحرين كه دروازه‌بان نسبتا ضعيفي داشت اين حربه كاملا كارساز نبود. مگر 2 بار كه حيدري در جريان بازي با 2 ارسال كوتاه و سريع، انصاري‌فر و رضايي را صاحب گل‌هاي پنجم و ششم كرد.

اگر از ارزش‌هاي مسلم تيم كرش‌ به پاسكاري با حوصله و تغيير آهنگ بازي و روحيه تهاجمي اشاره كنيم، اما در خط حمله هنوز كارهاي تركيبي و گل‌هايي كه حاصل بازي فكورانه باشد؛ نمايان نيست و با آن كه هيچ ترديدي بر 6 گل زده شده نداريم، اما وقتي از ضربه كرنر (گل‌هاي حسيني و عقيلي)‌، پرتاب اوت (گل جباري)‌ و شوت دور (تيموريان)‌ و 2 سانتر عالي از حيدري (گل‌هاي انصاري‌فر و رضايي)‌ حاصل مي‌شود بايد پي برد كه در بازي‌‌هاي سخت‌تر آينده با اين امكان براي گل‌زدن، چند بار در مصاف با استراليا، ژاپن و كره جنوبي پيش مي‌آيد؟

كلام آخر اين كه تيم ملي فوتبال ايران براي آن كه دوباره سرآمد آسيا باشد، راهي جز اين ندارد كه از بازي احساسي دست بردارد و هرچه بيشتر در جهت بازي منطقي، فكورانه و گروهي با انگيزه تهاجمي گام بردارد و براي آن كه چنين تدبيري جا بيفتد و ماندگار شود چاره‌اي نيست جز آموزش كلاسيك از سطوح پايه كه اميدواريم با توصيه‌ها و برنامه‌ريزي‌‌هاي كارلوس كرش زيربنايي شود.

پرويز زاهدي / جام‌جم


نوشته شده در   دوشنبه 25 مهر 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode